# Tips zijn welkom, er liggen 4 eitjes!!!!! #

Gestart door Caroline, 11 november 2006, 09:49:02

« vorige - volgende »

Lin

ik sta achter de meeste dingen wat hier gezegd is maar ook ik vind de kooi te klein voor misschien straks 7 vogels. Als er een bijv. valt (wat snel gebeurt met een jong valkje) dan is er paniek en valt de rest meestal ook en blijven fladderen. Zelf heb ik ook een stok voor de uitgang en niks eromheen of onder hangen. Zo kunnen ze rustig het blok verlaten. Ook heb ik een handig handvatje gemaakt om makkelijk de deksel te openen. en misschien kan je karton aan de buitenkant van de kooi hangen. Want dan laten ze de flatsen tegen het karton en niet op je muur.

Als laatste wat de rest zegt, wees bereid dat het ook kan misgaan en maak je niet te snel zorgen. Dus niet elke dag gaan wegen want als het niet goed gaat zie je dat meteen. Daarvoor hoef je niet te wegen en anders zien wij het wel.vochtigheid en ook het afkoelen van de eieren kunnen heel lang zonder problemen gaan. Succes!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Caroline

21 november 2006, 20:25:29 #16 Last Edit: 21 november 2006, 20:42:42 by Caroline


Kleine update!!


Nadat ze ruim een week hebben kunnen wennen aan het broedblok met licht (de klep stond open) heb ik vandaag het broedblok gesloten op een klein spleetje na. Op deze manier hebben ze meer privacy. Vanavond stond Pablo op het stokje aan het broedblok een versierdeuntje te fluiten met zijn koppetje in het broedblok, dus schijnbaar heeft hij het geaccepteerd.  :D Dit fluiten op zich is al heel speciaal, Pablo is bijna 17 maanden en fluit nooit.

Verder zijn ze nog weinig actief.  :-\ Ik geef ze dagelijks hennepzaad, een douche en groenvoer maar de enige die op dit moment wipwappen zijn mijn koppeltjes die nog te jong zijn. Frustrerend .... maar ik heb de tijd.  ;)



Wordt vervolgd, ik heb even problemen met mijn laptop, Word is vast geslagen, om te voorkomen dat alles weg isen ik nu dus niks op kan slaan in Word verzend ik mijn berichtje alvast.  ;)[/size][/i][/b][/color]


Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Lin

Sorry kom even tussen je berichten door. zelf heb ik bovenin een kijkgat met een glasplaatje gemaakt zoals je misschien wel eens gezien hebt. Als ze niet in het donker willen broeden hang ik er een lamp in met een sensor die s nachts aangaat. Misschien wel handig voor als je een koppel hebt die s nachts niet broed.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Caroline



Vervolg!!  ;)


Hoi Ivana,

Ik heb eerst een glas op het broedblok gezet en en langs getekend, mijn vader heeft daarna het stuk eruit gezaagd, ook met de decoupeerzaag, het invlieggat is nu 7 1/2 cm en ze gebruiken het goed.

Het vochtig (rul) maken van het zaagsel had ik hier op de site bij verschillende mensen gelezen en ook als tip meegekregen bij de winkel waar ik het blok had gehaald. Rul maken en aan drukken, dus niet echt nat en dus ook niet voor het vochtgehalte maar éénmalig.  ;) Het is trouwens na een halve dag al droog.

Het vochtgehalte hier blijf tussen de 60 en de 75, dit is dus prima.  ;) Ik heb gelezen dat als hij boven de 75 komt, de jongen te groot worden en in het ei zullen sterven door ruimte gebrek.  :'(

Leuk dat je me gaat volgen.  :D



Hoi Margeet,

leuk dat je hier mee leest.  :D

Mijn koppeltje heeft ook al een week of 2-3 zonder broedblok gezeten in deze kooi voordat ik ze een blok gaf.  ;)

Bedankt, ik hoop ook dat het lukken gaat.  :D



Hoi Nellie,

bedankt voor je complimentje.  :-*

Wat een leuk verhaal, over waar jouw broedblok staat.  ;D

Ik hoop dat ze bij mij ook ooit eitjes gaan leggen en inderdaad dan wel in het blok.  :P



Hoi Rianne,

ik hoop ook op eitjes.  ;)



Hoi Maris,

toevallig was ik daar pas nog over aan het denken, of nu één van de geelwangetjes van Loys is.

Maar niet dus,  ;) kiest ze er nu eentje het volgende broedseizoen uit??



Hoi Inger,

Ik zag dat je nog eventjes terug kwam op de maten van de kooi die eventueel als broedkooi gebruikt wordt.

Inderdaad vonden veel mensen mijn kooi groot genoeg, maar er zullen ook mensen zijn die hem te klein vinden, smaken verschillen.  ;)

Typerend vond ik wel je laatste regeltje.

Citaat van: Inger m op 13 november 2006, 18:43:03

De binnenvolieres die Karin heeft op haar zolder vind ik een heel goed voorbeeld van geschikte kweekvolieres.

gr Inger


Ik was namelijk op zoek naar afmetingen van broedblokken aan het bladeren in het dagboek van Karin en las daar dit:[/size][/i][/b][/color]

Citaat van: Karin op 15 februari 2006, 02:33:47



Van dit nest zitten er regelmatig jongen in de kooi. Meestal blijven er wel één of twee in het blok. Ze zitten al op het stokje en al. Zo lief, met die korte staartjes  ;D Ik vind het wel ontzettend handig dat beide ouders in een gewone ruime kooi zitten ( ferplast greta ), want nu kan ik de jongen veel makkelijker pakken. In een kamervolière kun je niet altijd overal bij, en dat weten ze  ::)

Groetjes, Karin.


Karin gebruikte van de winter dus naast haar binnenvolières ook de Ferplast Greta, voor een nest met 6 jongen  :o , dit is dus dezelfde kooi als ik gebruik.  ;)

Ik probeer het dus gewoon en als de ruimte me niet zint als de jongen uitgevlogen zijn, heb ik nog zo mijn Jockkooi uit de garage gehaald.  :D



Hoi Valerie,

leuk dat je hier ook een stukje schrijft.  :D

Nog een tip waar ik niet aan gedacht had, een nummer van volgorde op het ei te schrijven. Bedankt!!

Maar ..... waarmee doen jullie dit??

En als er eitjes en jongen zijn ga ik proberen me niet te druk te maken.  :-[



Hoi Lin,

leuk, jij ook hier.  :D

Ook ik heb een knopje op de deksel van het broedblok, meteen al laten maken door mijn vader.

Voor eventuele poepspetters kan ik de hele kooi rondom dicht maken met plexi-glas, ik heb voor alle kooi platen liggen waarmee ik de rondom dicht kan maken op de voorkant na.  ;)

En dan nog eventjes over je laatste berichtje ..... een lampje heb ik ook aan zitten denken maar ik heb het anders opgelost, zie ook op de vorige pagina.  ;)

Ik zal het hier ook plaatsen.


Mijn vader heeft een plaatje van plexi-glas gemaakt in de het broedblok, ze durfde er namelijk helemaal niet in.  :-\

Ik heb begin stond het klepje helemaal open op dit moment nog maar op een kiertje van 2-3 cm, dus voldoende om een lichtinval te hebben.  ;)

Maar .... bedankt weer voor het meedenken, tips zijn altijd welkom.  :D



Dit was het weer eventjes voorlopig, als er veranderingen zijn laat ik het weten.

Ooh, ik heb al een paar dagen een filmpje "liggen" van Pablo & Coco in het broedblok, ik zal het hier eventjes plaatsen.

KLIK op het fotootje!!



Pablo & Coco in het broedblok, goed te zien mede door het plexie-glas plaatje.  :D

Groetjes!!![/size][/i][/b][/color]



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

ROCKS

Hoi Caroline,

Ik gebruikte een fineliner, dus geen BENZINESTIFT!! :P
Grappie.... :D
Maar daar kan je al snel een merkje aan een eitje geven, met een gewone pen zal dat niet gaan, je zult op moeten letten dat je het eitje dan niet stuk drukt.

Jeetje, Karin had 6 jonkies in een kooi net zo groot als je jouwe? Whaah, dan hoef ik mezelf niet druk te maken met mijn vijf babies, ze staan op uitvliegen. Ik wilde ze al in mijn grootste kooi doen, maar als ik dit zo lees kunnen ze ook wel in de kleinste.

Succes!! :)

Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

carco

Ik heb de eitjes met gewone pen gemerkt en dat gaat goed hoor. Het wordt alleen wel wat vager, maar is nog wel te lezen.
Zitten de valkjes niet aan de hygrometer(ik neem tenminste aan dat dat er 1 is?) te knabbelen?
Het is toch wat dat ze hèt nu niet doen zeg!! Mogen ze eindelijk willen ze niet meer :P

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Inger m

21 november 2006, 23:37:30 #21 Last Edit: 21 november 2006, 23:39:04 by Inger m
Hoi,
Ik had het ook niet specifiek over Karin, maar over het formaat binnenvoliere dat zij gebruikt, zoals ik gezien heb op foto's (ik lees weinig tot geen dagboeken, dus de rest weet ik niet). Dus ik blijf de betreffende kooi nog steeds aan de (zeer) krappe kant vinden. Ik vind gewoon dat wanneer je vogels houdt, ze ook over voldoende ruimte moet laten beschikken en dat is niet het geval in zo'n kooi.

Karin gebruikte van de winter dus naast haar binnenvolières ook de Ferplast Greta, voor een nest met 6 jongen   , dit is dus dezelfde kooi als ik gebruik. 

Ik probeer het dus gewoon en als de ruimte me niet zint als de jongen uitgevlogen zijn, heb ik nog zo mijn Jockkooi uit de garage gehaald. 


Het merken van eieren wordt aangeraden met een potlood en niet met een pen, omdat de stoffen uit de pen door de eischaal kunnen dringen. Bij veel kwekers zie je daardoor dat ze eieren in de broedmachine bewust met een potloodje merken. Ik merk de eieren van valkparkieten overigens niet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien ga ik dubbele tips geven  ;D Ik zag wel toevallig dat er een discussie was over de kooien. Ik kweek inderdaad dit jaar in gretakooien, vorig jaar vooral in kamervolières. Het nadeel van de volières vond ik dat als de jongen uitvlogen je ze heel moeilijk eruit kreeg. En omdat ik ze tam maak was dit dus niet echt handig  ;D Ik had vorig seizoen 1 koppel in de gretakooi en dat beviel goed. Vandaar dat ik dit jaar de hele tamme koppels in zo'n kooi doe. Ze kunnen regelmatig even de vleugeltjes strekken buiten de kooi. De wilde koppels zitten wel in een volière. Die is 1.75 hoog. 1 meter breedt en 75 cm diep.

Maar goed, nu de tips.
Als er eitjes zijn houdt de luchtvochtigheid op 50 - 60 %, als ze uit moeten komen 60 - 70 %. Dus ook niet te vochtig houden, anders kan het jong "verdrinken".

Zorg voor voldoende materiaal in het blok ( bijv. houtvezel ), zeker als er jongen zijn. Anders hebben ze kans op spreidpootjes.

Ik gebruik wel pen ( sorry Inger  ;D ) op de eitjes, nooit problemen mee gehad. Potlood gaat er snel van af. Ik hou de nummers wel klein en dun.
Laat onbevruchte of afgestorven eitjes liggen, een goede steun en warmtebron voor de jongen.

Voeren de ouders niet goed, bak dan een volkoren brood en gebruik i.p.v. water eieren. Je kunt er eventueel wat eivoer of onkruidzaad doorheen doen. Je kunt ook gekookt ei geven, maar niet alle valkjes lusten dat.

Doe zo min mogelijk nestcontrole als ze eitjes hebben. Hooguit 1 keer per 2 dagen ( sneller zullen ze er toch niet liggen  ;D ), en dan als de ouders even van het nest zijn. Als je bijvoorbeeld net eten hebt gegeven en ze beide gaan eten.

Als ze jongen hebben ligt het er aan hoe de ouders er op reageren. Ik kijk bij sommige koppels 1 x per dag en bij andere kan ik gerust 2 of 3 x per dag kijken. Sommige blijven zelfs gewoon doorvoeren als ik even binnen koekeloer. Maar dat verschilt dus echt per koppel ! Pas dus goed op !

Nou, dat was het wat me 1-2-3 te binnen schiet  ;D Geen grote geheimen dus  ;D ;D ;D O ja, niet te veel hennepzaad geven, kunnen ze behoorlijk agressief van worden ! Hooguit 1 theelepeltje per dag met zijn tweetjes en stop ermee zodra alle eitjes er liggen.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Caroline



Bedankt weer!!


Fijne tips weer!!

Hoi Nellie,

Ik zal van de week even een gifvrije fijnschrijver gaan kopen, die niet op benzinebasis is.  :P

En inderdaad de kooi ...... ik probeer het gewoon, lukt het niet als de jongen uitgevlogen zijn heb ik nog zo een andere kooi uit de garage gehaald.  ;)



Hoi Caroline,

de valkjes kunnen niet bij de hygrometer komen, als je heeeeeel goed kijkt dan zie je dat ik een standaardje heb gemaakt van een toiletrolletje en dat dit samen OP het plexie-glasplaatje staat.  :D Of eigenlijk stond want nu de klep van het blok bijna dicht is, staat de hygrometer weer op de klep.  ;)

En inderdaad niet leuk dat ze op dit moment niet wipwappen en in de andere kooien met grote regelmaat bij de pubers.  :-\



Hoi Inger,

ik denk dat meningen over de maten toch blijven verschillen, ZEER aan de kleine kant vind ik erg overdreven, zeker als je bedenkt dat mijn valkjes elke dag enkele uren los zijn. Tuurlijk hebben ze in een mega grote buiten volière meer plaats maar is dat niet met alle dieren?? Als wij mensen de dieren, ongeacht welke,  allemaal in de vrije natuur hadden gelaten, hadden ze nog meer ruimte gehad, maar we hebben er nu eenmaal huisdieren van gemaakt.

Persoonlijk denk ik dat ik het nog niet zo heel erg verkeerd doe met mijn valkjes, en heb niet het idee dat ze er onder lijden, die paar maandjes in een kleinere kooi, ze zien er nog net zo vrolijk en gelukkig uit als dat ze in de grote kooi deden.

Dit zijn hele tamme valkjes, die gelukkiger zijn met een aai over hun bolletje dan wanneer ze in een volière worden gestopt.

Maar nogmaals, dit is mijn mening en ik respecteer ook jouw mening hoor.  :)



Hoi Karin,

Ik had inderdaad al verschillende keren gelezen dat jij de Greta kooi gebruikt en daar erg tevreden over was/bent. Dit was voor mij ook de reden om deze te gaan gebruiken.  ;)

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker gebruik van maken.

Even een vraagje, tussen de 50-60 is het vochtgehalte hier eigenlijk niet, meestal tussen de 60-75, hoe ik hem hoger moet krijgen weet ik maar ..... hoe krijg ik het lager??  ::)

Groetjes!![/size][/i][/b][/color]


Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

ROCKS

Hoi Caroline....

Misschien moet je dat vochtigheid gebeuren even laten rusten?
Je bent er nu zo mee bezig, laat het even op zijn beloop.
De vochtigheid kan zo verschillen, je hebt nu de kachel aan, de ene dag wat warmer/langer dan de andere. Dat speelt allemaal mee. Komt wel goed, joh. Maak je nu nog niet te druk.
Ik weet dat er ontvochtigers te krijgen zijn, dat kan je ook altijd nog doen, als het te hoog is/blijft.
En anders.....ga je rondjes rennen door de kamer met een haarfohn :P

Doeiii, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Rianne

Ik nummer ook de eitjes niet, ik hou alleen bij wanneer ze gelegd zijn, en of ze er in het begin goed op broeden. :)

Lin

Citaat van: Rianne op 22 november 2006, 12:16:10
Ik nummer ook de eitjes niet, ik hou alleen bij wanneer ze gelegd zijn, en of ze er in het begin goed op broeden. :)


Ik ook niet de een doet er langer over dan de ander. Ingrijpen gebeurt vrijwel niet. en als dat moet dan zie je een gaatje eerst die niet groter wordt.

vochtigheid niet zo druk om maken. Dat kan vrij lang aan hoor. Bij mij is het ook vrij laag.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

CitaatEven een vraagje, tussen de 50-60 is het vochtgehalte hier eigenlijk niet, meestal tussen de 60-75, hoe ik hem hoger moet krijgen weet ik maar ..... hoe krijg ik het lager?? 


Als het te hoog wordt gewoon ff de verwarming hoger  ;D Of je moet echt een drijfnat huis hebben. Mijn broer heeft in huis standaard 85 - 90 %  :o Hij kweekt wel niet, maar heeft kinderen met astma en heeft dus een ontvochtiger aangeschaft. Maar dat hoeft dus niet bij 75 % hoor !

Ik nummer zodat ik ongeveer weet wel ei het eerste uit komt enz. Maar bij sommige koppels lukt het niet, of maar tot ei 3 en dan laat ik het zo. Of ik ben te laat en er liggen er al twee  ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Caroline,
Laat ik vooropstellen dat ik niet vind dat je het niet goed doet, integendeel. Je bent goed voorbereid bezig  :)

Datgene wat ik aangeef over de kooi is mijn mening. Ik hou niet van kooien en ik denk dat je ook uit volieres prima tamme vogels kunt verkopen. Daarbij wil ik de vergelijking tussen de natuur en gevangenschap buiten beschouwing laten. Ik vind dat niet zo'n sterk argument, omdat de ruimte die een dier in de natuur heeft noodzaak is. Het dier bekoopt dit weer met grotere risico's en vaak een veel kortere levensduur.

Wat betreft de luchtvochtigheid zou ik me niet al te druk maken. Bedenk dat de luchtvochtigheid in de omgeving wel belangrijk is, maar zodra de ouders op de eitjes zitten, dit toch weer anders is. De ouders verdampen immers vocht, maar de gemiddelde temperatuur is veel hoger, doordat de ouders erop zitten. Dat regelt zichzelf wel een beetje. De luchtvochtigheid in bv. broedmachines is heel belangrijk, maar dat is ook de enige manier om dat te regelen, omdat broedende oudervogels ontbreken.

Ik denk dat alleen een extreem lage of een extreem hoge luchtvochtigheid echt problemen geeft (bij broed door oudervogels). Ik neem aan dat je niet onder de oudervogels meet?

Het ei zelf verdampt vocht en er vind gaswisseling plaats (o2 in en CO2 uit). Tijdens de broedduur neemt het gewicht van het ei af, dit is circa 15% van het versgelegde ei tot uitkomst van het jong). Als de luchtvochtigheid in de omgeving te hoog is, dan kan het ei onvoldoende vocht afgeven en krijg je een heel groot en vochtig jong. Vaak sterft/ verdrinkt het jong. Bij een te lage luchtvochtigheid verliest het ei te veel vocht en kan het indrogen. Om het broedproces goed in de gaten te houden, worden eieren soms gewogen. Dit raad ik je niet aan met valkparkieteneieren, omdat het om zeer lage gewichten gaat (minder goed vast te stellen met standaard weegschaal) en bovendien ga je jezelf veel werk aandoen, maar is even een korte achtergrond.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Caroline



Yes yes yes!!!!



Het is een beetje moeilijk te zien maar ...... Coco zit hier onder Pablo, ze wipwappen en ..... beide cloaca's wrijven ze tegen elkaar dus ...... Pablo kan het wel.  ;)

Dit wou ik alleen eventjes vertellen.  :-[

Doei doei!!



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.