# Tips zijn welkom, er liggen 4 eitjes!!!!! #

Gestart door Caroline, 11 november 2006, 09:49:02

« vorige - volgende »

Caroline

11 november 2006, 09:49:02 Last Edit: 7 december 2006, 10:18:39 by Caroline


Hoi hoi,

Eindelijk is het zover, na bijna 2 jaar valkjes "sparen" is mijn eerste koppeltje eindelijk allebei 1 jaar.

Ik ben gisteren wezen shoppen, ik heb een vertikale broedblok gekocht, een hygrometer, een kamerthermometer, een schouwlampje en ...... nepeitjes voor de koppeltjes die pas volgend jaar mogen broeden omdat ze nu nog veel te jong zijn maar wel al volop wipwappen.  ;)

Als er eenmaal bevruchte eitjes zijn, wil ik een Elstein warmte lamp gaan halen, zo ook Nutribrid A 21, div. maten spuitjes en een kersenpittenkussen, dit voor het geval er iets niet goed mocht gaan.



Uiteraard heb ik de afgelopen 2 jaar al heel veel gelezen ook over de ervaringen van andere maar heb nu het idee dat ik veel vergeet vandaar mijn vraag:[/b][/i][/size][/color]

* Zijn er nog mensen die tips en/of ideeën hebben voor me??

Dan hoor/lees ik ze graag.  ;)




Oh, hier nog eventjes de situatie hoe ik wil gaan kweken.

Ik kweek in huis, mijn valkjes zitten allemaal in huis. Ik heb mijn koppeltje, Pablo & Coco, in een aparte kooi zitten, de Ferplast Greta, H x B x D = 84 x 70 x 45 cm.



Het broedblok heb ik aan de buitenkant van de kooi opgehangen.


Met daar bovenop de hygrometer om het vochtgehalte in de gaten te houden.


Zo ziet het er uit van de binnenkant.

Alvast bedankt!! 



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Inger m

Hoi Caroline,
Ik lees dat je je al goed hebt voorbereid. Dus daar vooral mee doorgaan...blijven lezen!

Persoonlijk vind ik -eerlijk gezegd- de kooi waarin ze zitten (ook al mogen ze los) veel te klein om in te kweken. Ik denk daarbij minimaal aan 1 x 1 x 1 m. (om een leidraad te geven), maar ze moeten hun vleugels ten allen tijde geheel kunnen uitslaan. Ik wil niet zeggen dat je hierin niet kunt kweken. Maar straks komen daar ook jongen bij.

De nestkast (horizontaal) hangt aan de buitenkant van de kooi. Dit is handig, want dan kun je makkelijk controle uitvoeren. Vogels kiezen het liefste een hoge nestkast. Bij de kooi ben je afhankelijk van de plaats van het deurtje. Ik kan aan de foto's niet zien hoe hoog de kooi staat.

Verder zou ik de voerbakjes niet direct naast de nestkast plaatsen. Laat ze maar een beetje moeite doen. Het geeft ook wat meer rust aan de broedende vogel, want die zijn snel geneigd om te gaan kijken als er wat bij de nestkast gebeurd (zoals een etende vogel of het verwisselen van de voerbakjes). Het is er iig onrustiger door als ze zo dicht bij de nestkast te eten krijgen.

Ander vraagje? Hoeveel bakjes hebben ze eigenlijk? Ik tel er 7 op de foto. Opzich niet erg, maar het kan ook iets 'te' zijn. Ik had op 20 vogels slechts 3 bakken (water, voer, eivoer en een ruifje groenvoer). 

Tenslotte en dat is misschien nog wel het lastigste. Hou er rekening mee dat niet alles loopt zoals je zou willen. Een onervaren koppel moet leren met vallen en opstaan, zo ook een kweker. Je kunt -ondanks-  alles toch pech hebben. Probeer niet alles tot in het mimime onder controle te krijgen. Wijkt de luchtvochtigheid een keer af? Kan gebeuren, niet gelijk ingrijpen. 

Verder hoop ik dat je een goed kweekseizoen hebt. Het is een mooi koppel en aan de voorbereiding kan het niet liggen!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Joyce28

Leuk om te lezen Caroline.Ik hang over aan aantal maanden een nestkast op,mijn mannetje is te jong (vrouwtje dik 1,5 jaar)

Ik ga je vorderingen volgen,leuk ;)

Mariska

Ik heb geen aanvullingen ;)

Volgens mij heb je wel aan zo'n beetje alles gedacht hoor.

Persoonlijk vind ik de kooi niet te klein, maar dat is mijn mening.

En inderdaad zoals Inger zei; hou er rekening mee dat er van alles mis kan gaan.
Dat zag je maar bij mij.

Maar voor jou hoop ik natuurlijk dat het allemaal super verloopt en dat je een hele mooie ervaring tegemoet gaat :D

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Ivy

Hoi Caroline.
Ik wens je alvast veel succes met de kweek!
Je hebt aan alles gedacht en met de tips van Inger kan je ook vast veel mee.
Wat ik je zou willen aanraden is - als ze 6 eitjes krijgen dan kan je beter een paar omruilen voor nepeitjes. 6 jonkies vond ik erg veel voor mijn koppel voor het eerste nestje en aan het eind waren de ouders ook echt uitgeput... Ook is het moeilijker om 6 jonkies tam te krijgen (als je dat van plan ben) want op een gegeven moment kom je gewoon handen tekort :D. Ik ga volgend jaar zeker max. 4 jonkies per nestje laten uitkomen, laatste 2 eitjes ruil ik gelijk om...

Veel succes en geniet ervan!
Groetjes, Ivana

PS Ik vind de kooi ook wel voldoende... maar dan ook weer niet voor 6 jonkies...




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Caroline



Bedankt voor de reacties.

Ik heb al mijn spulletjes dus vrijdag bij een megagroot bedrijf hier in de buurt gehaald, zij kweken zelf ook (hoofdzakelijk met grote parkietachtige en papegaaien), maken kweekkooien, volières ( ook op aanvraag) en broedblokken wel 15 verschillende soorten en maten en verder verkopen ze alles wat je nodig hebt om vogels te houden en ermee te kweken.

Dit blok was (volgens hun) dus speciaal voor valkjes.

Persoonlijk vond ik het invlieggat (nog geen 6 cm doorsnee) erg klein maar bedacht me dat mochten ze het echt te klein vinden, ik wel eventjes aan mijn vader vraag of hij het ietsje groter wil maken. Hij heeft er vrijdagavond ook haakjes aan gemaakt, en een knopje om de deksel te openen.
(mijn mannetje heeft de bekende 2 linkse handen)  ;)

Coco heeft haar kopje er al in gehad om te kijken, ze vinden het wel interessant maar na hier en daar te hebben gelezen over invlieggaten van 7 cm heb ik toch besloten om het hier ook vanmiddag door mijn vader eventjes te laten vergroten tot 7 cm.  :)


Coco bekijkt gisteren voor het eerst het blok.


Ook eventjes binnen.


En dit alles onder het toeziend oog van Pablo.  ;)

Verder heb ik gisteren alle 4 de kooien (inclusief grasjes) een flinke schoonmaakbeurt gegeven. Dan hoef ik ze van de week niet meer lastig te vallen. In het broedblok heb ik een dikke laag (3 cm) zaagsel gelegd, wat vochtig gemaakt met de plantenspuit en de deksel staat op een klein kiertje. De hygrometer blijft hangen tussen de 60 en de 70, dus ook prima, toch??

Ik heb mijn best gedaan, de rest zal van Pablo & Coco afhangen.



Hoi Inger,

bedankt voor je berichtje.  :)

Of de maten van de "kweekkooi" groot genoeg is, is inderdaad persoonlijk.  ;) Ze kunnen er niet in vliegen maar wel helemaal hun vleugels in spreiden en ze mogen elke dag een paar uur los zodat ze naar hartelust kunnen vliegen.  :D
De maat die jij aangeeft, een kweekkooi van 1 x 1 x 1 m. is wel extreem, dan wil zeggen dat mijn megagrote papegaaienkooien (H x B x D = 180 x 90 x 60 cm) nog te klein zijn.  :-[



Volgens mij betekend dit dan dat bijna alle valkjes te klein geplaatst zitten, behalve degene die in een volière zitten niet.  ::)

De kooi staat op een standaard, ik hoop dus dat het broedblok geaccepteerd wordt, op de plaats waar hij nu hangt en buiten aan de kooi. Ik heb eventueel nog andere kooien (div. Ferplast kamervolières en een Jockkooi) waarmee ik het dan nog kan proberen. En die ik ook nog kan gebruiken als de jongen eenmaal zijn uitgevlogen en de ruimte in de Gretakooi te klein blijkt te zijn voor de ouders en het aantal jongen.
Ook heb ik even getwijfelt een horizontaal of een vertikaal broedblok te nemen maar las dat er in beide goeie reseultaten werden geboekt vandaar mijn keuze voor de horizontale te gaan, dit i.v.m. de ruimte die de jongen dan hebben.

De voerbakjes heb ik op jouw advies aan de andere kant van de kooi verplaatst.  ;)

Je telde er 7, dit klopt op dat moment als je de waterfles meetelt. Er hangt een bakje grit en kiezel, een bakje met groente, 2 RVS bakjes met zaad, zodat beide tegelijk kunnen eten zonder te vechten en op het moment dat ik de foto maakte hingen er 2 extra bakjes met eivoer gemengd met zonnebloem, meloen en pijnboompitjes. Dit laatste krijgen ze maar af en toe een keer als snoepvoer dus die bakjes hangen er niet altijd.  ;)
Oh en natuurlijk de waterfles wat 7 maakt.  :D

En tuurlijk hou ik er rekening mee dat er een helehoop fout kan gaan of dat ze helemaal geen jongen krijgen. Ik lees hier tenslotte al 2 jaar iedereens verhaal en ...... ik heb zelf al 25 jaar vogels en heb in het verleden ook gekweekt met grasjes, diamantduifjes, alleen dit was altijd buiten en gewoon de natuur zijn gang laten gaan (dus wel eventjes wat anders) en enkele jaren "proffesioneel"  :-[ met kanaries. Ook heel anders.

Maar nogmaals bedankt, altijd fijn dat je meeleest en meedenkt.  :D



Hoi Joyce,

leuk dat je het gaat volgen.  :D



Hoi Maris,

tuurlijk heb ik geleerd van jullie ervaringen wat er allemaal fout kan gaan en hou er dan ook rekening mee en heb ook Sanne heel duidelijk verteld dat er veel fout kan gaan.

Maar bedankt voor de tip.  ;)



Hoi Ivana,

jij ook bedankt voor je tip.

Inderdaad een goeie tip!!

ALs eerste nest 6 jongen is wel heftig. Alhoewel de keuze ook moeilijk zal zijn om eitjes te verwijderen, misschien verwijder ik wel de enige bevruchte ........  ::)

Ik neem het in ieder geval wel in overweging maar eerst ..... moeten de eitjes nog komen.  ;)



Wordt vervolgd!!

Enne tips ...... blijven gewoon welkom.  ;)[/size][/i][/b][/color]


Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline



Voor de liefhebbers (er was namelijk vraag naar), hier het adres van het bedrijf waar ik vrijdag ben geweest.  :D

Hier de url voor hun website:

http://www.firmaheesakkers.nl/

Hier ook nog hun adres, staat volgens mij niet op hun website.  ::)

KLIK HIER

Ik heb het eventjes zo gedaan want de link is mega groot.  ;)

Groetjes!!



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Ivy

Hoi Caroline.
Ik heb de invlieggat ook vergroot en ze gingen erna gelijk in. Wel is ie hier 8 cm (ongeveer... ik heb het zelf gedaan met een decoupeerzaag, dus het is niet echt rond ;D ;D ;D) , want toen die nog 7cm was, kwamen ze er wel in, maar als Nicky bijv. schrok van iets en schoot uit het blok, kon ze niet meer naar binnen door achteruit te gaan, ze moest dan steeds helemaal uitkomen en omdraaien... Ik heb drie blokken en op alle drie moest de gat dus vergroot, en ik zag wel dat ze met een grotere gat veel liever het blok in gingen...
Ik denk dus dat als je vader het vanmiddag vergroot, dat er  kans is dat ze er gelijk in zullen gaan.
En over de eitjes weghalen - met schouwen zag ik hier al na drie dagen of de eitjes bevrucht waren - dus als de vijfde ei gelegd is, kan je al aan de eerste drie zien of ze wel/niet bevrucht zijn... Je kan natuurlijk ook wachten tot alle eitjes gelegd zijn en dan twee dagen wachten en schouwen, dan zie je al wat er bevrucht is (als ze goed broeden...) en kan je de duidelijk bevruchte laten staan en de rest weggooien.

Ik maakte de zaagsel nooit vochtig. Als het hier droog werd (dat was alleen tijdens de hittegolf, het was toen naar 40 gezakt ongeveer), heb ik een natte doek over de deksel gelegd, maar dat is niet nodig nu er nog geen eitjes zijn lijkt mij, en 60% is ook voldoende, hier ging ook alles prima met 60%... Ook vraag ik me af of je geen risico loopt dat de natte zaagsel gaat schimmelen...

Ook hing mijn blok aan het buitenkant, en ze gingen er inderdaad op zitten als ze los waren, maar ik had niet het gevoel dat ze er veel problemen mee hadden toen ze opgesloten in de kooi zaten. Ze broedden ook vaak samen...

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat lopen bij jou, ik zal je zeker blijven volgen.
Veel succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

margreet

hallo Caroline,

Allereerst veel succes met je hopelijk toekomstige nestje.
Je hebt je goed voorbereid.
Over het formaat van de kooi kan ik niet oordelen. Bij mij zet ik het bewuste koppeltje ook apart. Wel in een grotere kooi, maar die heb ik toevallig.
Het enige verschil is dat ik ze altijd eerst even apart zet zonder nestblok, dus even een weekje laat wennen aan de andere kooi. 1 keer heb ik dit niet gedaan, en toen wilden ze niet op de eitjes broeden,
Dit kan ook toeval zijn geweest.
Nogmaals veel succes.

groetjes Margreet

ROCKS

Hoi Caroline,

Ik wil je even mijn complimenten geven hoor!
Je bent echt goed bezig door je van te voren zo goed voor te bereiden over wat je allemaal nodig hebt, en zo. En wat je eventueel kunt verwachten.  :)
Ik vind de kooi ook groot genoeg, ze zullen voornamelijk in het blok zitten, en ze krijgen ook nog de gelegenheid om lekker los te vliegen. :)

Bij mij is de situatie heel anders, het blok met de jongen staat in een kamertje, in een -schrik niet- kleding/voorraad kast! Dat is zo gekomen met Rocky, en eigenlijk is dat er hier gewoon in gebleven. Het koppeltje (toen Rocky/Ricky en nu Sammie/Ricky) zocht echt een rustig plekje, en waar het donker was, nouh, dat hebben ze!
Is alleen opletten als het bijna tijd is voor de babies om "uit te vliegen". Zodra de eerste er uit komt gaat de rest met blok en al in een kooi. En dus de woonkamer in.
Dat gaat nu al een paar keer zo en tot nu toe ook nog elke keer goed, misschien hebben we wel ontzettend veel geluk, wie zal het zeggen?  ::)

Ik kon het blok wel in de kooi zetten, maar daar werden nooooit eitjes in gelegd, Sammie heeft ooit wel in een blok in  de kooi gezeten op onbevruchte eitjes, maar die had ze dan elders gelegd. Ik legde ze dan over, vandaar. Ik heb dat met meerdere popjes meegemaakt, eigenlijk alleen Ricky(popje) die nu bij Mariska zit heeft haar babies in het blok uitgebroed.
Maar wel op de bodem van de kooi gelegd!
Je ziet, ik had elke keer verrassingen. Die zul jij niet meemaken, je bent op alles voorbereid! :D

Doeiii, Nellie



                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Rianne

Ik heb hier eigenlijk niks aan toe te voegen. ;) Hopelijk liggen er gauw eitjes in het blok!

Mariska

Hoi Caroline,

Tuurlijk weet ik dat je rekening houd met wat er mis kan gaan ;)

Ik vind het heel goed dat je Sanne goed hebt voorbereid.
Ik heb dat bij Loys ook gedaan.
Ook zij mocht een eigen valkje uitzoeken.
Doordat zoveel nesten mislukten is dat nooit gebeurd.
Maar door de goeie voorbereiding is ze daar heel goed mee om gegaan.
Het viel mij echt 100% mee hoeveel ze al begrijpen op die leeftijd ;)

Ik heb trouwens een nestje van Kaily en Dopey op een vrij laag tafeltje gehad en dat ging prima.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe veilig ze zich voelen in de omgeving.
Ik had ze op een rustig plekje in de kamer staan en aangezien ze allebei heel tam waren gaf dat helemaal geen problemen.
Ze waren namelijk nooit bang of onrustig als we in de buurt kwamen.

Jou broedblok en kooi staan een stuk hoger dus dat gaat vast wel goed komen ;)

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi Caroline,
Even ter aanvulling. Ik heb genoemd circa 1 x 1 x 1 m. Dat zijn geen exacte maten, maar ik vind dat minimaal een zijde 1 meter moet zijn. Tussenliggende maten (zoals jouw kooien) zijn dus ook prima.

Als je een jockkooi of een Ferplast voliere hebt, lijkt me dat juist ideaal geschikt voor het nieuwe gezin. Het neemt misschien wat extra ruimte in in je kamer, maar de vogels hebben wel altijd de ruimte.

Ik zie dat veel mensen een dergelijke kooi ruim (van 84 x 70 x 45 cm) genoeg vinden voor een koppel met jongen. Dit verbaasd mij, want ik heb juist tegenovergestelde reacties gehad toen ik de foto aan mensen toonden. Vogels hebben ruimte nodig -zeker jonge vogels die willen gaan vliegen- dus liever een voliere of jockkooi dan de ferplast kooi. Ik zie ze het liefst inderdaad in een voliere. Een vogel in een kooi vind ik altijd een beetje een rotgezicht.

De binnenvolieres die Karin heeft op haar zolder vind ik een heel goed voorbeeld van geschikte kweekvolieres.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Caroline



KLIK op de foto voor het vervolgverhaal in mijn eigen dagboekje.



Ik heb nu geen tijd maar kom vanavond nog eventjes reageren hier.  ;)




Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Valerie

Hoi Caroline!

Knap, al die voorbereidingen! Daar heb ik de kans niet toegekregen. Daffy legde onverwachts haar eerste ei.  :-X
Ik had ze ook in een jockkooi. Ik had het broedblok IN de kooi en dat was een beetje krap, maar ik had het blok helemaal bovenin. Als ik sommige kweekkooien hiermee vergelijk, niet erg veel anders. De jongen konden goed uitvliegen en de ouders de vleugels strekken.
Als je eitjes hebt en ze lijken bevrucht... ga niet te snel ingrijpen als je denkt dat er wat mis is. Ook als de jongen er zijn en je denkt dat ze te zwak zijn of niet voldoende gevoed... Grijp niet meteen in. Ik had het hier ook erg moeilijk mee. Maakte me tigtal keren ongerust. Ik ging luisteren bij het blok (voor ik naar bed ging zelfs, zoms ´s nachts) of ik voergeluidjes kon horen. Wat een strees om niks. Ik heb 1 keer water met druivensuiker (onzin, weet ik nu) gegeven aan de jongen van een weekje oud. Ze kregen meteen lucht in de kropjes en bijna gestikt. Voila! Mijn bezordgheid, daar leidde het toe. Dat was verschrikkelijk moeilijk! Maar ik heb ze hun gang laten gaan en had uit hun eerste nestje 4 bevruchte eitjes en 4 flinke gezonde jongen!  :) Ook had ik nutribird in huis gehaald voor de zekerheid met spuitjes. Ik heb het gelukkig niet nodig gehad. En het is ook zo moeilijk om te doen.  :-X
Mijn enige raad, die ik kan geven (uit ervaring), is: maak je niet te snel druk en zorgen. Laat ze lekker hun eigen gang gaan!  ;) Ik keek ook maar eens per dag, later een paar keer (omdat ik het niet laten kon) en enkel als ze uit het blok waren.
Ik had de eitjes genummerd en de legdatum erop gezet met een stift.

Ik hoop dat je snel eitjes hebt, dat ze bevrucht zijn en dat je, net als mij, alle geluk hebt op een gezond nestje!!!  :)