29 maart 2024, 01:21:16

Dosering Levamisole, Nieuwe Vraag

Gestart door ManjaV, 9 november 2006, 18:54:35

« vorige - volgende »

Inger m

Citaat van: ManjaV op 11 november 2006, 18:16:05
Kom ik hier toch nog even op terug:

Per ml zit er 10 mg Levamisole in Bogena Wormmiddel.
Heeft Fuzzy nu echt niet teveel binnengekregen?
Vandaag was de laatste keer dat ik het middel heb toegediend en zowel gisteren als eergisteren was zijn ontlasting vrij waterig.
Of is dat niet erg?

Groetjes,
Manja


Hoi,
Je hebt 6 druppels (= 0.3 ml.) gegeven, zoals op de bijsluiter stond. Deze dosering is iets hoger dan dr. Feld aan heeft gegeven, maar reken er maar op dat ze geen overdoseringen neerzetten. Bovendien hebben ontwormmiddelen een redelijk veilige marge. Wel kan ik me voorstellen dat het middel van invloed is op het lichaam van de vogel, waardoor de ontlasting tijdelijk iets veranderd. Zolang je de aanbevolen dosering (dus 0.3 ml en een paar dagen dosering van dr. Feld 0.2 ml) denk ik niet dat je je zorgen moet maken. Zoals Lin zegt, hou het in de gaten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Inger,

Dan zou de kuur nu ten einde moeten zijn want ik heb vandaag nog 0,2 gegeven, bijelkaar maakt dat 1,1.
Zijn alle wormen dan wel weg?
Over tien tot veertien dagen moet ik dit herhalen, betekent dit dat ik dan weer vijf dagen lang 0,2 ml van dat spul moet geven? Of moet ik het dan gewoon in het water doen?
Ik hou het iig in de gaten (zou trouwens niet weten wat ik zou moeten doen als de ontlasting zo blijft, maar goed  ::), het enige dat ik weet, is dat rijst wel helpt om de ontlasting wat vaster te maken).

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi Manja,
Waarschijnlijk kun je weinig doen aan de ontlasting, mits de vogel goed blijft eten, zou ik gewoon even de darmen rust geven. Het ontwormmiddel is in het algemeen redelijk onschadelijk, behalve tegen wormen.

Tijdens het ontwormen, doodt je wel de wormen, maar niet de eitjes. Deze komen binnen korte tijd uit. Dus door de vogel na 10-14 dagen te ontwormen doodt je ook de wormlarven die uit deze eitjes zijn gekomen en doorbreek je de cyclus.

Volgens de bijsluiter is eenmalig ontwormen na 10-14 dagen voldoende, maar omdat jouw vogel een daadwerkelijke besmetting had, kun je het beste advies vragen aan dr. Feld.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Inger,

Nou, er zat niet echt een bijsluiter bij, alleen op het flesje zelf stond een heel verhaal, maar daar stond dat je na vier weken nog eens dat spul moest toedienen.

De assistente van Feld zei echter dat ik na tien tot veertien dagen het middel weer moest geven. Maar ik zal nog wel even navragen om welke dosering het dan gaat.
Kunnen trouwens die wormlarven niet ook weer eitjes leggen?
Of kunnen larven dat sowieso niet?  ::)

En wanneer denk je dat Fuzzy bij de anderen in de voliere mag?
Na de herhaalde wormkuur?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ManjaV


Ik heb Yariki vorige week wat ontwormingsmiddel in het water gedaan (volgens de gebruiksaanwijzing). Dit was preventief bedoeld en natuurlijk goed. ;)

Ik dacht gehoord te hebben dat zo een ontwormingskuur dan nog zeker vier weken blijft doorwerken (omdat er op het pakje stond: na vier weken herhalen).
Dus leek het mij veilig om Yariki bij Fuzzy in de kooi te zetten (die over een goede week de herhalingskuur moet).

Nu hoorde ik echter weer dat de ontlasting van Fuzzy nog wel anderen kan besmetten.
Kan iemand mij vertellen of Yariki momenteel immuun is voor een wormenbesmetting of dat ze het ook kan oplopen?

Het lijkt mij sowieso niet slim om haar in de voliere te zetten omdat - als zij nu besmet zou zijn - de andere vier weer besmet.
Nu heb ik de volgende oplossing: kan ik volgende week Yariki - tegelijk met Fuzzy - ook vijf dagen Levamisole geven (0,2 ml).
Is dan het probleem opgelost?
Of is er geen probleem omdat ze het middel toch al heeft gehad.

Ik hoop dat iemand dit snel wil beantwoorden? Alvast bedankt.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi,
Omtwormingsmiddel blijft geen vier weken doorwerken. De stof wordt gewoon weer het lichaam uitgewerkt en verliest daardoor de werking.

De vogel zou in de tussentijd opnieuw besmet kunnen raken, daarom moet je bij ontwormen altijd alle dieren in hetzelfde verblijf TEGELIJKERTIJD behandelen.

De reden dat je het middel herhaalt, is dat het middel wel de wormen en wormlarven doodt, maar niet de eitjes. Dus deze komen na korte tijd gewoon uit en dan zou de ellende weer opnieuw beginnen. Dit ondervang je door de vogel na 10-14 dagen (niet vier weken) opnieuw te behandelen. Hierdoor doorbreek je de cyclus en doodt je ook de uitgekomen wormlarven. Wormlarven kunnen overigens nog geen eitjes leggen.

Met andere woorden. Je moet alle contactvogels ook behandelen. Vogens mij kun je dat gewoon volgens de gebruiksaanwijzing doen, dus via het drinkwater.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Inger,

Bedankt voor je reactie.
Voor de zekerheid zal ik dan bij alle valkjes dat middel door het water doen omdat ze tijdens het vliegen wel met elkaar in contact komen (overigens niet met de ontlasting van Fuzzy, dit terzijde).

Moet ik het middel bij Fuzzy niet weer puur toedienen in een spuitje?
Of hoeft dit bij een herhaling niet?
In het drinkwater zou idd wel zo makkelijk zijn omdat Yariki er dan ook gelijk van drinkt en ze dus tegelijkertijd behandelt worden. Alleen weet ik dan niet of Fuzzy genoeg binnenkrijgt?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

15 november 2006, 18:53:24 #22 Last Edit: 15 november 2006, 18:56:34 by Inger m
Hoi,
In principe moet drinkwaterdosering voldoende zijn.
Je kunt het even navragen bij Feld, maar de dosering zoals op de verpaking is eveneens bedoeld ter bestrijding van wormen. Belangrijk is dat de vogel niet te weinig binnenkrijgt.

Omdat wormmiddel vrij onschadelijk is, kun je het het beste gelijk aan al je vogels geven (en herhalen), dan weet je zeker dat ze voldoende ontwormd zijn.

Lees meer over ontwormen: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziektevoorkomen.htm

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Inger,

Bedankt voor je tips, ik zal dit stukje gelijk gaan doorlezen.
Laatste vraag: maakt het nog uit of je na tien of veertien dagen herhaalt, wat is het verschil?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi,
Nee, dat denk ik niet. Het is een globale indicatie. Je kunt het ook op 11, 12 of 13 dagen herhalen. Zelf zou ik kiezen voor 14 dagen, want dan hebben alle eitjes de kans gehad om uit te komen en kun je ze gelijk allemaal doden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Ok thnx ;) ik zal het na veertien dagen doen...


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki