23 april 2024, 08:01:34

Dosering Levamisole, Nieuwe Vraag

Gestart door ManjaV, 9 november 2006, 18:54:35

« vorige - volgende »

ManjaV

9 november 2006, 18:54:35 Last Edit: 15 november 2006, 16:09:42 by ManjaV
Nou, ik heb met spoed even jullie hulp nodig...

Vandaag werd inderdaad aangetoond dat Fuzzy spoelwormen heeft. De Feldkliniek belde mij en schreef mij de volgende dosering voor: vijf dagen lang per dag 0,2 ml Levamisole. (Dit middel had ik in huis, namelijk Bogena Wormmiddel, zoals het exact heet).
Nu staat er echter wat heel anders op de verpakking dus ben ik een beetje confused. Volgens de verpakking moest je in 1x 4 tot 8 druppels toedienen.

Ik heb Fuzzy tot nu toe 6 druppels gegeven (dat staat gelijk aan 3 ml Levamisole). En had gist nog wat in zijn drinkwater gedaan waaruit die twee slokken had genomen.
Omdat ik dit al gegeven had, hoef ik nog maar 3 dagen 0,2 ml Levamisole per dag te geven. Maar nu vraag ik mij af: wat is de logica hiervan...dit betekent dat Fuzzy uiteindelijk 3,6 ml Levamisole krijgt toegediend. Is dit een speciaal getal of speciaal iets wat hij moet binnenkrijgen?

Wie helpt mij snel met deze ingewikkelde vraag?
Bovendien lijkt die het erg vies te vinden, hij blijft nog minutenlang daarna doorproesten.
Ik ben gewoon bang dat ik dadelijk teveel geef!

Groetjes,
Manja



MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Lin

Citaat van: ManjaV op  9 november 2006, 18:54:35vijf dagen lang per dag 0,2 ml Levamisole.

Ik heb Fuzzy tot nu toe 6 druppels gegeven (dat staat gelijk aan 3 ml Levamisole).

Groetjes,
Manja


Je moet totaal voor 5 dagen 1 ml geven zoals je in je eerste zin aangeeft? en je hebt 3 ml nu gegeven. Lees ik het nu verkeerd?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ManjaV

Hi Lin,

Ja, ik moest voor vijf dagen 0,2 dus 1,0 ml geven.
Maar ik had daarvoor al gedaan wat op de verpakking stond: dus 6 druppels = 3,0 ml. En nu hoef ik nog maar drie dagen 0,2 per dag.
Ik snap er echt niks meer van. De logica ontgaat me.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

9 november 2006, 19:35:08 #3 Last Edit: 9 november 2006, 19:41:38 by Inger m
Hoi Manja,
Zover mij bekend heeft ontwormmiddel een redelijk veilige marge. Dit betekent dat overdosering niet direct schadelijke gevolgen heeft (tot op zekere hoogte, natuurlijk).

Echter dr. Feld schrijft Levamisole voor. Dit is een werkzame stof tegen wormen. Het middel van Bogena bevat ook Levamisole als werkzame stof, maar is dit ook exact het middel dat dr. Feld bedoeld?

Andere merken ontwormmiddel kunnen ook Levamisole als werkzame stof gebruiken, maar de dosering kan verschillen., Dit hangt af van de concentratie van de Levamisole in het middel. Begrijp je wat ik bedoel?

Verder schrijft dr. Feld het een aantal dagen vol. Dit zal ermee te maken hebben dat het daadwerkelijk is aangetoond. Bogena schrijft het eenmalig voor, maar dat is meer 'preventief' bedoeld.

Dus check even of dr. Feld daadwerkelijk Bogena bedoeld (mogelijk heeft hij dit al gezegd) en hou je in dat geval aan de dosering van dr. Feld.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
Vgl mij staan 6 druppels niet gelijk aan 3 ml?

De logica van 5 naar 3 dagen ontgaat mij ook.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Inger,

Bedankt voor je reactie. Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Er zit 10 ml in het flesje en op 1 ml zit 1 mg Levamisole. Dus zit er volgens mij dan ook gewoon 10 mg Levamisole in.

Ik had in de brief gezet dat ik Bogena Wormmiddel geef, waarin Levamisole zit. Maar nu kan het natuurlijk zijn dat de assistente heeft gezegd (tegen Feld) dat ik Levamisole geef en niet dat het van Bogena is.

Ik had twee dagen ervoor namelijk al gebeld en toen werd gezegd dat de dosering op het pakje juist is. Dus heb ik 6 druppels gegeven (1 druppel = 0,5 mg Levamisole).

Bijelkaar maakt het dus dat Fuzzy al 3 mg Levamisole heeft gehad en hij krijgt dan nu dus nog drie dagen per dag 0,2 ml erbij. En hier ontgaat de logica mij omdat je dan uitkomt op 3,6.

En als ik Felds voorschrift eerder had geweten, zou ik 5 x 0,2 = 1 ml hebben gegeven (alles bijelkaar).
Dus ipv 1,0 krijgt hij nu 3,6 binnen. Is dat dan niet veel te veel?
Idd zal de dosering op het pakje wel preventief zijn bedoeld maar dit vind ik wel een groot verschil.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ManjaV

Citaat van: Inger m op  9 november 2006, 19:37:03
Hoi,
Vgl mij staan 6 druppels niet gelijk aan 3 ml?

De logica van 5 naar 3 dagen ontgaat mij ook.

gr Inger


Ja, dat bedoel ik ook onder meer. En op dat moment was ik net uit vergadering, op een andere plek dus, en was het voor mij lastig het hele verhaal te kunnen volgen.... :-\


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inger m

Hoi Manja,
Ik heb de drinkwater dosering, maar 3 ml. Bogena oplossing staat gelijk aan 60 druppels. Dus als je 6 druppels geeft, dan komt dat neer op circa 0.3 ml.

Ofwel 4 druppels = 0.2 ml wormmiddel
en 8 druppels = 0.4 ml wormmiddel

Dat verschilt opzich niet zoveel van dr. Feld zn advies.

Let op:
(Samenstelling 10 mg Levamisole per ml. Wormmiddel)."

Staat dat ook op jouw flesje?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Lin,

Ik zal het dan wel fout berekenen"?  :-[ ;D

Hey Inger,

Ja, er staat: samenstelling per ml wormmiddel: 10 mg Levamisole Hydrochloride. En aan de andere kant staat: dosering per 12,5 gram vogelgewicht: 1 druppel (=0,5 mg levamisole).
Maak ik hier een rekenfout? (Nooit mijn sterkste kant geweest, vrees ik)...

Als jouw berekening ook op mijn middel van toepassing is (volgens mij hebben we dezelfde/) verschilt dat idd niet veel, dat zou betekenen dat hij ongeveer al 0,3 ml heeft gehad, en dus nu nog drie keer 0,2 erbij krijgt, = 1,1 en als ik vijf dagen 0,2 had gedaan, is dat 1,0...

Volgens mij zijn we eruit? :D Klopt dit zo?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi,
Zo te zien is de hoeveelheid Levamisole hydrochloride inderdaad hetzelfde. Ik heb de 'grootverpakking', dus daar staan geen vogelgewichten bij. Maargoed zo te lezen kun je de dosering van dr. Feld wel aanhouden en idd herhalen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Inger,

Bedankt voor je hulp! :D
Ik weet nu gelukkig dat het allemaal klopt ;)

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ManjaV

Kom ik hier toch nog even op terug:

Per ml zit er 10 mg Levamisole in Bogena Wormmiddel.
Heeft Fuzzy nu echt niet teveel binnengekregen?
Vandaag was de laatste keer dat ik het middel heb toegediend en zowel gisteren als eergisteren was zijn ontlasting vrij waterig.
Of is dat niet erg?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Lin

Daar zou ik geen antwoord op weten.Ik denk zelf dat je het dan wel aan andere dingen had gemerkt. Houd het wel even goed in de gaten, hoelang dit zo blijft.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ManjaV

Hoi Lin,

Ja, dat is goed, ik zal het in de gaten houden.
Hopelijk is het snel weer normaal.  :(  :)

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki