mijn valkje gaat schreeuwen zodra hij mij niet meer ziet

Gestart door mootje, 5 november 2006, 18:13:43

« vorige - volgende »

mootje

ik heb een valkje en die is tam een schatje maar hij gaat schreeuwen als hij mij niet ziet of als ik de kamer uit ga de gene die dan nog in de kamer zijn die worden gek van het lawaai zodra ik terug ben stopt hij ermee heeft iemand die ervaring ook en kan iemand mij een tip geven wat ik hiermee kan doen help  :'( wij worden erg nerveus van.

Anja

Hallo,

Ik heb het volgende voor je gevonden bij de topic gedrag.
Misschien heb je er iets aan.

Krijsen
Valkparkieten gebruiken geluiden om te communiceren met soortgenoten. Valkparkieten die alleen gehouden worden, kunnen de mens als soortgenoot beschouwen. Ze leren door middel van bijvoorbeeld schreeuwen om aandacht te vragen. Dit schreeuwen kan soms behoorlijk irritant zijn als het langdurig aanhoudt. Vaak zijn valkparkieten die zonder een andere valkparkiet leven degene die schreeuwen. Dit komt doordat ze zijn ingesteld op de mens en dus de mens als maatje beschouwen. Als dan de persoon wegloopt dan begint de valkparkiet te schreeuwen. Hij roept dan om aandacht en wil zijn maatje terug. Om te zorgen dat dat minder wordt, moet dit gedrag strikt genegeerd worden. Geef de valkparkiet alleen aandacht als hij niet schreeuwt. Tijdens het schreeuwen zelfs niet naar de kooi kijken. Daarnaast moet de valkparkiet voldoende afleiding hebben, zoals de valkparkiet meenemen in het huis, radio aanzetten en voldoende speeltjes kopen. Wat de beste oplossing is, is om een valkparkiet erbij te kopen. Dan kan de valkparkiet de aandacht op een andere valkparkiet richten. Een valkparkiet kan ook schreeuwen als hij in paniek is maar dat gaat vrij snel over als je hem rustig toespreekt op een afstand of eventueel de ruimte iets donkerder maakt.

Gooi niet een doek over de kooi omdat de valkparkiet dan 'gestraft' wordt omdat hij je mist, of hij raakt in paniek. Geef vooral ook geen gehoor aan de oproep door terug te roepen of door andere dingen te doen waardoor je reageert.

Meerdere vogels
Vaak is dit schreeuwgedrag niet gedurende de gehele dag, maar alleen bij etenstijd ( s morgens en aan het einde van de dag) of het horen van andere valkparkieten die ze niet kunnen zien.  Heb je een groep bij elkaar en er zijn geen andere vogels in de buurt en ze blijven schreeuwen. Kijk dan of ze ergens bang voor zijn en of ze voldoende eten en/of drinken hebben.

Groetjes Anja

mootje

ja dit heb ik ook al eens gelezen ik negeer het ook maar hij gaat door tot ik de kamer weer inkom al duurt dat een kwartier voor mijn man is dit heel irritant het gaat door merg en been hij mag er ook per dag uit zijn kooi, speeltjes genoeg en ik heb geen ruimte voor nog een valkje aandacht komt hij zeker niet te kort hij doet het trouwens niet als ik echt de deur uitga voor naar mijn werk.

goudvis1977

hai,

het lijkt wel de tijd van het jaar..onder jouw bericht staat de mijne, ook zo'n schreeuwerd!

Ik ben blij dat het nu vroeg donker is, want dan is ie tenminste rond een uur of half vijf stil.

succes

gr monique