12 mei 2025, 12:25:36

Help, mijn valkparkiet krijst!

Gestart door Olga12, 30 oktober 2006, 13:04:33

« vorige - volgende »

Olga12

Wij hebben onze valkparkiet nu ruim een week. Hij is 7 weken oud en handtam. Vorig week hebben wij hem laten wennen aan de kooi. Dit ging best goed en maakte geen "rare" geluiden. Hij floot af en toe. 

Nou hebben wij afgelopen weekend een speeltje voor hem gekocht en hebben dit in zijn kooi gehangen. In het begin keek hij ernaar en maakte geluidjes. De volgende dag klomp hij er zelf op. Dus ik dacht dat zit goed. Na een paar uurtjes vond hij het niet zo heel erg leuk meer. Hij maakt een raar geluid (wat lijkt op krijsen). We hebben het speeltje er maar weer uit gedaan.

Vanochtend tijdens het ontbijt begon hij weer te krijsen. Ik heb hem eten gedaan en na ± een kwartier was het over.

Weet iemand waardoor dit komt of doe ik iets verkeerd.
Ik hoor het graag.

Groetjes Olga.

Paauwtje

Waarschijnlijk mist hij de regelmaat die de kweker hem gaf.
Hij moet wennen aan de nieuwe regelmaat negeer het krijzen.
Dus bij krijzen geen eten of tegen hem praten o.i.d.
Ververs alles meteen als je uit bed gaat of hij je ziet.
dus voer water enz.
verder is hij nog jong dus tja
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Riny

Hallo Olga
Een jonkie van 7 weken bedelt wel nog om eten, misschien is dat het geluidje wat je hoort.
Er is in de laatste week erg veel veranderd in zijn leventje.
Wat je wel zou kunnen doen als hij weer dat geluid maakt is hem bijn zijn etensbakje zetten.
Zo motiveer je hem ook om zelf te gaan eten.
Groetjes Riny :D

Olga12

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb zojuist een nieuwe ontdekking gedaan.
Nu krijst de valkparkiet alleen als ik in zijn/haar buurt ben.
Loop ik naar de keuken dan is het net of hij/zij me roept. Ik snap er niks van. Vorige week heb ik hem wel veel aandacht gegeven. Komt het misschien daardoor dat hij zo krijst?

Ik probeer 'm te negeren, maar hij blijft doorgaan met krijsen. Zal ik geduld moeten hebben?

Alle tips zijn welkom!

Wendy..

Hai olga,

Je nieuwe valkparkietje wilt gewoon heel graag bij je zijn.
Hij zit alleen in  zijn kooi zonder soortgenoten en ziet jou daarom als soortgenoot aan. Het zijn erg sociale vogels en alleen zitten is tegen hun natuur in.
Het beste is om je vogel op vaste tijden aandacht te geven en als hij/zij roept als jij geen aandacht wilt geven ( bv als je naar de keuken loopt) dit ook niet te doen.
Valkparkieten zijn slimme vogels en hij/zij zal er al snel achter komen dat hij aandacht krijgt zodra hij begint te krijsen/roepen.
Als je je valkje er op gezette tijden uithaalt zal hij er al snel achter komen dat dit gedrag geen zin heeft.

Ik weet dat dit erg lastig is maar het werkt net als bij honden. Negeren op de moment dat hij dit gedrag vertoont is het beste en hem er alleen bv uithalen als je valkje stil is.
Tuurlijk is het ook heel erg wennen omdat de omgeving ook allemaal nieuw is.

Ik heb nu 5 tamme valkjes en zodra ze merken dat ik wakker ben beginnen ze ook te roepen omdat ze weten dat ze er dan bijna uit mogen zodra ik beneden kom.
Ik heb wel een grappig truukje, als ik ga werken heb ik altijd de radio voor ze aan. Dus op het moment dat ik in het weekend wil uitslapen en ze beginnen te roepen loop ik naar beneden om de radio aan te zetten en dan zijn ze stil hihihihi (ze denken  dan dat ik weg ben)Kan ik lekker ongestoord verder slapen. Als ik thuis ben en ze willen eruit en beginnen te roepen maar ik ze er niet uit wil halen negeer ik ze. Ze houden dan meestal snel op omdat ze weten dat het geen zin heeft.
Het allerbeste is om met de tijd een valkenvriendje voor je valkje aan te schaffen. Dan hebben ze de hele dag elkaar om mee te spelen en sociaal te zijn.

Veel succes en plezier van je nieuwe vriendje!!
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

ManjaV

Hoi Olga,

Wat is het voor gekrijs? Als het het gekrijs is wat Riny bedoelt, denkt hij idd dat jij hem komt voeren. En dan is het op de etensbak zetten een heel goed plan, dan gaat dit vanzelf over.
Dit soort krijsen kan heel hard zijn, maar je merkt wel gelijk dat het het krijsen van een jong vogeltje is dat gewoon bedelt om voer.
Ik heb dit ook gehad bij een van mijn valkjes maar heb hem toen consequent op het etensbakje gezet. Dat hielp.

Het kan ook een ander soort krijsen zijn, maar dan meer roepen. Dat is denk ik wat Wendy bedoelt en dan zijn haar tips heel goed.
Maar je hebt ook nog een soort gekrijs wat een valkje doet als hij echt vervelend begint te worden. ;D ;D Keihard krijsen. Dat moet je dan idd negeren. ;)

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki