Agressief gedrag bij broeden, wie weet raad?

Gestart door Agnes, 3 november 2006, 14:05:50

« vorige - volgende »

Agnes

Hallo allemaal,

Ik heb 2 koppeltjes valkjes die normaal gesproken gezellig in 1 kooi zitten.
Nu zitten beide koppels in een broedblok, waarvan er 1 koppel een donsje heeft.

Pino is een witmasker man( van 14 juli 2005), en hij wordt/is een probleem:
Hij is een dominant mannetje. Elke keer als er eitjes in het spel zijn wordt hij agressief.
Niet alleen naar het andere koppel toe, maar nu ook naar mij.

Hij verdedigt zijn blok met vuur (wat op zich niet erg is, want dat is de natuur van het beestje).
Maar hij valt de andere valkjes aan, en bijt mij als ik de voerbakjes wil vervangen.

Op dit moment heb ik een scheiding in de kooi gemaakt, zodat de koppeltjes niet bij elkaar kunnen komen.
Maar dit kan niet eeuwig zo blijven, en een tweede kooi hier in huis plaatsen is geen optie.

Mijn instelling is altijd geweest: eenmaal een huisdier aangeschaft , dan blijft het beestje totdat hij overlijdt.
Nu dreig ik echter mijn mening te herzien:

Ik heb twee kinderen , en ik wil niet dat zij de kans lopen aangevallen te worden door een driftig vogeltje.

Normaal gesproken is Pino een heel lief valkje, komt uit zichzelf bij je zitten, fluit leuke deuntjes en praat een beetje.

Maar er worden hier meerdere keren per jaar eitjes gelegd, en dan verandert hij in een pitbull :-\

Wie weet raad?

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

ManjaV

Hoi Agnes,

Je zou kunnen overwegen ze geen broedblok aan te bieden.
Of wil je perse kleintjes?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Agnes

Hoi Manja,

Ik hoef niet perse kleintjes (ahoewel ik het nu wel leuk vind ;))
Afgelopen tijd heb ik ze ook geen broedblok aangeboden, maar Pucky (van het andere koppeltje) bleef leggen.

Ik heb toen de eitjes verwisselt voor nepperts, en ze gewoon laten liggen op de plek dat ze gelegd waren.
Toen was er trammelant, omdat alle valkjes om de beurt op de eitjes gingen zitten, waarbij Pino de anderen ook aanviel.

Ik heb ze nu juist (beiden) een broedblok aangeboden om de rust terug te brengen in de kooi.
Met als gevolg dit... :-\
Ik heb bij verhalen een topic: "Pucky, Paco, Polly en Pino." Daar staat het hele verhaal.

Het gaat prima als er geen eitjes zijn, maar Pucky legt geregeld eitjes.
Dat zou betekenen dat ik meer dan de helft van het jaar met dit probleem zit.

Het hele 'eitjesverhaal' loopt al een tijdje, maar steeds denk ik dat het de volgende keer wel beter gaat......dus niet :-\

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Karin

Broedblokken in de kooi geeft zeker geen rust hoor. Al mijn koppeltjes krijgen een aparte kooi als ze een blok krijgen, anders wordt het hier oorlog. Alleen in een hele grote volière kan je met meerdere koppels kweken. Het blok stimuleerd ook het broedgedrag. Je moet het juist afremmen. Dus geen blokken, weinig groenten / wilgentakken ( als je die al geeft ), weinig eivoer, niet besproeien met water en het aantal lichturen per dag verminderen ( in de huiskamer brand meestal tot 's avonds laat licht, geef ze dan gedeeltelijk een donkere doek over de kooi ). Je moet dus eigelijk de natuur nabootsen : het regenseizoen in Australië betekend broedtijd ( groen, licht, water ), daarbuiten niet ( minder licht enz. ). Zorg verder voor veel afleiding ( vliegen ze ook los in huis ? ). Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb eigelijk zelden valkjes die eitjes op de grond leggen. Ik heb zelfs 4 vrijgezelle popjes die nog nooit eitjes gelegt hebben. Ik weet niet hoe dat komt. Ze vliegen dagelijks los en zijn meestal te druk bezig met andere dingen om aan eitjes te denken, zelfs als er een man stiekem één van de vrijgezelle popjes betreed  ???
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Agnes

Hoi Karin,

De valkjes zijn dagelijks los.
Ik verwissel regelmatig het speelgoed, en ze hebben (volgens mij) afleiding genoeg.
Sproeien doe ik heel weinig, maar de verlichting brandt wel tot 22.30 uur.

Het hele verhaal is begonnen toen Pucky begon te leggen, en daar eigenlijk niet meer mee ophield.
Ze bleef op de nepperts zitten.
Toen ik na de broedperiode de eitjes 1 voor 1 wegnam, begon ze weer overnieuw. (want ze bleef maar broeden)
Gewoon op de bodem van de kooi.

Toen Polly de leeftijd van 1 jaar bereikte, begon ze ook te leggen, maar meestal maar twee eitjes.
Die legde ze dan bij de eitjes van Pucky, waarna iedereen de eitjes als die van henzelf beschouwden.

Ik heb ze het liefst weer gewoon met z'n vieren in de kooi, maar ik ben bang dat (als Pluisje is uitgevlogen) het hele verhaal weer opnieuw begint.

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.