## Vraagje over een mannelijke LUTINO!!!?? ##

Gestart door Caroline, 1 november 2006, 09:14:00

« vorige - volgende »

Caroline



Mannelijk of vrouwelijk??


Ik heb een lutino, geboren 25 april 2006 en op dit moment volop in de rui.

Dit zijn de ouders:

Moeder:lutino
Vader:witmasker split voor {X1:  lutino gepareld}

man afkomst:
50% lutino split voor witmasker {X1:  gepareld}
50% wildkleur split voor witmasker {X2: lutino}

pop afkomst:
50% lutino gepareld split voor witmasker
50% wildkleur split voor witmasker

Zoals jullie zien zouden bij de lutino's de dochters gepareld zijn en de mannetjes niet, dit klopt ook al een aantal jaren bij de kweker.

Parels heeft Pino niet dus gingen we er van uit dat het een ventje was. Aan het gedrag van Pino is het niet te zien, hij fluit nooit, vertoont geen machogedrag maar ...... zit ook geen kippetje.  :-\
Nu wil dit alles niks zeggen, ik heb hier nog een ventje, een geparelde witmasker die zijn parels heeft verloren (dus echt een man) en die fluit ook nooit en vertoont verder ook geen machogedrag en de meeste van mijn popjes zie ik eigenlijk pas met een jaar kippetje gaan zitten.

Maar mijn gevoel zegt, het is een popje.  ::)

Als tip kreeg ik naar de staartveren te kijken na de eerste rui voor het geslacht, poppen zouden veren terug krijgen met meer geel en visgraatmotief mannen niet.


Daarom mijn vraag aan deskundige op het gebied:  ;) (grapje)

Krijgen mannetjes echt witte staartveren terug of kunnen die ook geel zijn??

Pino krijg namelijk nieuwe staartveren van een cm of 4 op dit moment en die zijn echt knalgeel, kijk maar:



Zoals ook te zien op de eerste foto heeft Pino geen parels, rechts onder haar staart zie je de nieuwe knapgele staartveer, zo zitten er wel een stuk of 4-5.


Hier nog een clos-upje van de onderkant.

- Zou dit betekenen dat Pino ondanks de berekeningen een pop is??

- Zou het een cross-over kunnen zijn met deze mutatie??

Alvast bedankt voor het meekijken.

Groetjes van Caroline

PS. uiteraard weet ik dat ik geslachtsbepaling kan laten doen d.m.v. DNA-onderzoek maar als dit niet nodig is, bespaar ik Pino die stress graag.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

bobbie

POP denk ik.

Ik zal even een staartfoto van Chiquita plaatsen. Ben zo terug.

bobbie

1 november 2006, 09:51:45 #2 Last Edit: 1 november 2006, 09:53:22 by bobbie
Foto van de vleugel gevonden van Chiquita:



Alleen is Chiquita gepareld dus zijn de spots langwerpig. Bij een niet geparelde zijn de spots rond.

Ik zie vlekjes op de staart van Pino dus ik denk echt een pop. Een man krijgt inderdaad bijna witte staartveren terug na de eerste rui.


•=Bonnie=•

1 november 2006, 09:52:40 #3 Last Edit: 1 november 2006, 09:54:21 by Bonnie
Hey zit Pino tegenwoordig bij jou?

Bij mannen verdwijnen na de jeugdrui het visgraatmotief in de staart en de gele stippn onder op de vleugelpennen. Bij popen blijft dit, alleen bij bonte en geparelde lutino poppen is het visgraad motief vaak niet aanwezig, maar dat is dan al vanaf de geboorte zo. Ook in een gele staart zou dat visgraat motief nog te zien moeten zijn.

Zou wel heel toevallig zijn als Pino een pop is, dan is het een reversed cross over. Alle niet geparelde lutino's van dat koppel waren zonder uitzondering mannen.

Maar ze hebben 1 x een geparelde pop gegeven, dat was dus ook het resulaat van een reversed cross over.

Caroline

1 november 2006, 10:22:11 #4 Last Edit: 1 november 2006, 11:10:45 by Caroline


Hoi Nel,

dank je wel, ik vind dus inderdaad de nieuwe staartveren ook erg geel.

Helaas heb ik nog niet onder vleugels kunnen kijken en misschien lukt dit ook wel nooit, hij vertrouwd me net (zie mijn dagboekje) dus zou ik het bij toeval moeten zien, als hij eens een gekke bui heeft.  ;)

PS. mijn Rocky zie hieronder is niet gepareld maar heeft wel langwerpige spots in de veren die ik van haar vind.



Hoi Bonnie,

inderdaad Pino is sinds 2 dagen hier en het gaat geweldig.  :D

Lees hier het verhaal.

Als ik jou stukje lees, begrijp ik dan goed dat ook mannelijke lutino's knalgele staartveren kunnen krijgen na de rui??



Dit is een foto van Rocky, mijn lutino POP, 100 % pop, geboren uit een een geparelde moeder en wildkleur split lutino vader, en ze zit kippetje.

Zoals je ziet heeft ook zij die knalgele staartveren, alleen zie je hier geen visgraatmotief meer in hoor.  :-\

Zeker omdat alle lutino zonder parels bij jou mannen zijn maakt Pino mij ook zo aan het twijfelen, zowel met haar gedrag als nu weer met haar knapgele staartveren.  :-\
:-[ Zijn ... ik schrijf en praat ook steeds over zij en haar.  :-\

Helaas, zo schreef ik al, kan ik zonder al te veel stress de eventuele spots niet bekijken, ze blijft net lekker bij me zitten.

Nog eventjes een vraagje van een leek.  :-[

Wat is een resersed cross over??

Nou vooruit, nog een laatste vraagje.  ;)

Wat denk jij dat het is??

Mij maakt het geslacht namelijk helemaal niet uit, alleen weet ik dan in welke kooi ik haar beter kan zetten.  :D[/size][/i][/b][/color]


Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline



Nou jongens (meisjes  ;) ), ik was nu zo benieuwd en ik bedacht me dat als ik veertjes moest trekken voor het DNA-onderzoek dit ook veel stress veroorzaakt.  :-\

Vandaar eerst Rocky, de lutino POP hierboven, eventjes uitgevangen, en inderdaad, je ziet het niet van een afstandje maar als je de gele staartveren in het daglicht bekijkt dan zijn ze "gestreept", ook zij heeft gele spots onder haar vleugels.  ;)

Daarna Pino, dus de lutino MAN ??, uitgevangen, vond ie niet leuk en mijn duim ook niet.  :-\


Conclusie!!

Pino heeft op de 5 nieuwe slagpennen spots!!!! En .... het kleine nieuwe knalgele staartveertje heeft in het daglicht streeptjes!!

Pino is een pop!!!

Maar Bonnie ....... wat is nu een recersed cross over nu precies??



Nel, voor jou heb ik eventjes éen foto gemaakt van de veren van Rocky, volgens mij langwerpige spots maar ze is niet gepareld.



Kun je het zien zo verkleind??

Anders eventjes opslaan en vergroten.  ;)

Groetjes!!



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

•=Bonnie=•

Citaat van: Caroline op  1 november 2006, 11:09:53
Pino is een pop!!!

Maar Bonnie ....... wat is nu een recersed cross over nu precies??


Da's dan ook balen natuurlijk want het had een man moeten zijn :( Ik heb nog wel een lutino split witmasker man voor je als je zou willen ruilen maar die is absoluut niet tam.

Een crossover ken je, dat is wanneer een mutatie van chromosoom 1 naar 2 springt. 1 chromosoom draagt dan ineens 2 mutaties ipv 1.

Bijv. X1 lutino X1 gepareld geeft normaal zowel geparelde als lutino poppen, geen geparelde poppen. Bij een crossover springt het geparelde van X1 gezellig naar X2 waardoor je een X2 lutino gepareld krijgt en dus ineens wel geparelde popjes kunt krijgen.

Bij een reversed crossover zitten beide mutaties al op hetzelfde chromosoom en springt er niet eentje bij maar springt er eentje af.

Bijv. X1 "leeg" X2 lutino gepareld. Dit geeft lutino geparelde popjes. Bij een reversed crossover in dit geval zou bijv. lutino naar X1 springen. En dan krijg je wat we nu met Pino zien, een lutino pop en datzelfde koppel had dus ook al eens een geparelde pop wat ook niet had moeten kunnen.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd.

Een crossover is dus dat er op hetzelfde chromosoom een mutatie bij komt.
Een reversed crossover is wanneer er van hetzelfde chromosoom een mutatie verdwijnt.

Caroline



Hoi Bonnie,

bedankt voor je fijne uitleg, ik snap het helemaal hoor!!

En ruilen??  Echt niet hoor!!!!!!!

Maar bedankt voor het aanbod.

Nee, Pinootje is al met heel veel moeite naar mij gegaan, mijn ouders wilde eigenlijk niet eens afstand nemen van haar maar omdat ze zo ongelukkig was alleen in de kooi (Coco vrat haar bijna op als ze samen zitten) hebben ze toch de knoop door gehakt, voor Pino haar geluk.

Achteraf een goeie keuze na een paar uurtjes zag je haar al helemaal opbloeien hier in de groep.  :D

Ik heb haar nu van kooi verwisseld, ze zat bij 2 koppeltjes. Nu zit ze bij een koppel, Amor & Diégah en bij de vrijgezelle dames, Rocky en Noa.

Pino mag ook een vrijgezelle dame worden, van Pino en Rocky, de 2 lutino POPPEN, wil ik geen jongen, zij krijgen hoofdzakkelijk wildkleur, niet mijn favoriet en Noa, mijn albino POP, heeft een centenbekkie, dus ook voor haar geen jongen.  ;)

En hier mag ze oud worden, ze hoeft nooooooooit weg.  ;)

Groetjes!!



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

•=Bonnie=•

Hoi Caroline,

Gelukkg maar, dat je haar gewoon bij je houdt en fijn dat het zo goe dgaat daar :)

Joyce28

Mijn lutino die ook Pino heet ;D is ook een pop,op je eerste foto helemaal hetzelfde,de visgraatmotief en de knalgele veren
Poppen worden geler dan de mannen,maar dat wist je denk ik wel ;)

Caroline



Dank je Joyce, inderdaad ben ik daar inmiddels achter. Maar toch leuk dat je nog even reageert.  :D

Hier nog een foto van mijn Pino, inmiddels heeft ze trouwens een nieuwe naam, Oilily.  ;)


Hier zie je haar spots onder op haar vleugelveren, een pop dus.  :D

Groetjes!!



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.