3 mei 2025, 05:57:23

Nina, Kiko, Ricky, Wuppie en Sparky

Gestart door ziralioness, 11 augustus 2003, 23:09:51

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Diane,

Als een valkje broeds is dan worden ze heel aggresief.
Dus wat Stijn zegt klopt wel.
Het broedse gedrag kan ook vanzelf zonder nest minder worden hoor.
Ik heb een supertam valkje en toen die een nest had werd het ook een echte killer ik kon niks meer met hem.
Nadat de jongen wat ouder werden was hij weer poeslief.
Daar kan je valkje gewoon niks aan doen dat is gewoon zijn instinct.
Dus wacht zonder meer nog een tijdje af voor je een beslissing neemt.

Groetjes, Paul

ziralioness

Wel, eigenlijk op het moment alleen maar GOED nieuws te melden! Wel... op de laatste mededeling na dan!!!!

Met Nina heb ik een negeer-offensief geprobeert. Dat hielp tot nu toe goed, hij gedraagt zich alweer veel beter en kwam zojuist weer eens krauwels halen, wat hij meer en meer doet.

Kiko heeft zondag 4 april weer een eitje gelegd, dit keer heel bewust. Ze had in de hoek van de kooi al de houtsnippers weggegraven en had precies daar een eitje gelegd. Hardstikke leuk natuurlijk... maar mevrouw wist niet hoe ze het eitje onder haar buikje krijgen moest, dus dat was een boel gerommel tot ze haar intresse verloor. Daarop kwam Ricky aanzeilen die op het eitje in begon te hakken met zijn snavel! Kiko kwam dus aanrennen maar werd verjaagd. Ik heb Ricky toen weggejaagd en de schoenendoos-met-het-gat neergezet en het eitje daarin gelegd. Kiko kroop er meteen in, Ricky durfde gelukkig niet, dus haar eitje is daar veilig en ze kijkt er zelf wel bij. De kans dat hij bevrucht is is echt minimaal omdat beide mannetjes niet met haar willen paren.

Verder heeft mijn vader op donderdag 1 April (nee, geen grap) een hartinfarct gehad. We waren dus allemaal heel erg geschrokken! Hij is vandaag weer thuisgekomen, het gaat alweer veel beter met hem. Hij is gedotterd en heeft een stens gekregen.

Een hoop gebeurt hier dus...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

mallemeid

Wauwie Diane, dat is wel errug fijn nieuws hoor! Ik denk trouwens wel dat het paren vanzelf wel komt, spring is in the air he ;) (hier zijn 2 konijnen en 2 valkjes ook druk bezig met paren..  :-/ )

Dat is wel ff schrikken trouwens zeg dat je vader een infarct heeft gehad, fijn dat hij nu weer thuis is.

ziralioness

Onze Kiko is bepaald niet kieskeurig!
Gisteren heeft ze opnieuw een eitje gelegd, keurig in de schoenendoos. (waar nog altijd geen enkele andere valkparkiet in durft) Sinds vandaag zit ze op beide eitjes te broeden, in de doos, die ze kennelijk als broedblok beschouwd! Ze zit er echt heel braaf op, in tegenstelling tot de vorige keer. Hopelijk zal ze meteen haar broeddrang kunnen bevredigen. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

ziralioness

Sinds gisteren zat Kiko niet meer op haar eitjes.
Gisteravond laat werd ze weer onrustig en piepte alles bij elkaar. Ik kon het al wel zien aan haar buikje; er was weer een eitje op komst. Vanmorgen lag het er, gewoon op de grond in plaats van in de doos. Ik heb het bij de andere gelegd, nu zijn er dus 3 eitjes.
Gezien de eitjes toch niet bevrucht zijn maakt het niet veel uit dat ze nog zo 'rommelt' met broeden... ;) Maar ze is wel geinteresseerd en kruipt af en toe de doos wel in. Ze is nu druk bezig een tweede gat in de zijkant van de doos uit te hakken. Kennelijk is gat 1 haar nu ''te groot''.... die heeft ze namelijk zelf een heel stuk uitgebeten!! ;)

Stijn dc

hoi

er is weer een hele hoop dingen bij jouw gebeurd zo te zien. Wel jammer dat kiko geen bevruchte eitjes heeft, zo te zien verdedigt ze haar nestje goed. Mss volgende keer wel?

SDC:D

ziralioness

Wat ik zo vreemd vind is dat Kiko heel erg gilt als ze bijna een eitje leggen moet. Misschien voelt ze zich dan niet zo lekker?? Ook is ze dan overdreven druk, rent soms takken op en neer en krijst daarbij oorverdovend. Heeft iemand een idee wat dat betekend??

Speedy

ff kenbaar maken dat ze een eitje moet leggen?
Weeën?  ja kan toch...
Nikita doet dit bij het leggen van haar eerste eitje, dan gaat ze fluiten en in blok, heel apart.
Heel onrustig doen en zo, naar Angel roepen.
En ineens ligt daar een ei, nu inmiddels al 4 eitjes, maar geen geluiden er meer bij.

Groetjes,
  Trudie

ziralioness

Inmiddels heeft Kiko 5 eitjes.... ;) Af en toe broed ze, maar niet constant. Foto's volgen!

ziralioness

Lieve help, die Kiko is een ware legbatterij!  :o Vanmorgen ontdekte ik al een 6e eitje!

Ik hoop toch dat ze nog wel gaat stoppen met leggen... de eitjes zijn (voor zover ik heb gecheckt) allemaal onbevrucht. Ze blijft ook broeds, naast het leggen, en zit heel vaak kippetje. Is dit normaal?
Geen enkel mannetje heeft behoefte om met haar te wipwappen. Ze broed af en toe wel op haar eitjes.

annemiek botter

Hoi Diane

Die Kiko! Zo veel eitjes leggen! Dat de mannetjes het niet met haar willen doen is misschien niet zo heel gek, ze is ook nog erg jong. Amstel zit ook vaak kippetje en elvis gaat ook boven op haar zitten, maar gelukkig nog geen eitjes. (kan niet vader en dochter)
Ik denk dat als ze wat ouder wordt dat het vanzelf wel goed komt. Pikt Ricky nog op haar?
En hoe gaat het met Nina en Wuppie?

Groetjes Annemiek

ziralioness

Hoi Annemiek!

Ja, Kiko is een ware legbatterij, ze had vandaag een 7e eitje! Maar helaas... die was kapot gemaakt. :(
Ze had hem wel in de doos gelegd maar hij was tóch stuk.
Jammer...

Ik snap niet goed waarom de heren Kiko niet willen. Nina paarde al wel met Wuppie en die was nog te jong, zij heeft nog nooit eitjes gelegd. Maar goed, wie weet ooit nog eens... al verwacht ik niks van Ricky. Die is gewoon niet goed bij zijn bovenkamertje, die maakt de eitjes ook allemaal kapot als hij de kans krijgt!

Ricky pikt af en toe nog wel op de anderen, maar Kiko bijt beter van zich af. Nu jaagt ze soms HEM de kooi door, zeker als hij bij de eitjes wil komen! En verdiend, want meneer werd veel te brutaal. Nu gaat hij aan de kant als Kiko naar hem toe komt, en zo hoort het ook.

Ik heb de doos er maar uitgehaald vandaag, er was weinig meer van over. Ik heb de zes eitjes in een rieten mandje gelegd. De valkjes vinden die scharrelruimte weer heerlijk, maar naar de eitjes word niet omgekeken... nu deed Kiko dat toch steeds minder, dus da's niet erg.

Ik hoop dat het eitjesleggen nu weer even afgelopen is... ;)

ziralioness

Kiko had weer gelegd!!!!!!!! Ze had er sinds gisteren weer 8 (ze heeft dus 9 gelegd) maar Ricky heeft weer 2 kapot gemaakt, dus nu nog 6..... :-S Niks bevrucht, maar ik hoop dat Kiko gauw stopt met leggen!

annemiek botter

Hoi Diane

Je kunt beter Kiko of Ricky apart zetten. Kiko blijft de eitjes aanvullen tot ze er bij neervalt. Of je zou de eitjes moeten vervangen voor kunsteitjes zodat Ricky ze niet kapot kan maken.
Eet Ricky de eitjes ook op of maakt ie ze alleen kapot? Anders kan het zijn dat ie kalk nodig heeft en moet je wat kalk geven.

Veel succes ermee.

Groetjes Annemiek

ziralioness

Hoi,

Ik zal Ricky inderdaad maar eens apart gaan zetten. De eitjes worden alleen kapot gemaakt maar niet opgegeten. Er hangt ook een kalkblok in de kooi.