19 april 2024, 09:04:04

bloed!?

Gestart door dysian, 11 augustus 2003, 19:05:47

« vorige - volgende »

bobby

hoi allemaal!
ik zat na een hele tijd weer eens op het forum en zag toen dit onderwerp. 2 weken geleden zag ik ineens bij mijn bobby overal bloed, op zijn veren, op de muur, zelfs meters verder op de vloer. hij had een flinke wond aan zijn vleugel.  :-[en hij had er behoorlijk last van. hij kon die dag moeilijk vliegen, en gilde  :obij bepaald bewegingen. na een dag kon hij weer goed vliegen, maar nog steeds zitten er bloedresten aan de wond. ook merk ik sindsdien dat hij veel stof uitschud als hij zit te poetsen. ook geeft hij best vaak een gil als hij poetst. hij kijkt mij dan aan als of ik iets heb gedaan. bij de dierenwinkel zeiden ze dat ik vitaminen en grit moest geven. zijn veertjes die uitvallen zien er namelijk een beetje raar  ::)uit bij de pen, een beetje gerafeld. ook zie ik best vaak hele kleine veertjes vallen, die volgens mij net nieuw zijn gegroeid. plukt hij?
hebben jullie tips over wat ik moet doen?
doei! groetjes Stephenie
ps: Paul, die foto van SuperValk, is dat echt of heb je dat met de computer gedaan? LACHEN :D :D :D

Paul

Hoi Stephenie,
Die wond die hij heeft zal niet door het plukken komen lijkt me want daar trekken ze alleen veertjes mee uit dus ik denk dat ie zich aan iets dcherps opengehaald heeft.
Als ze in de rui zijn trekken ze ook de oude veertjes uit en daar bijten ze een beetje op en dat kan er dan een beetje vreemd uitzien.
Als ze echt plukken zal je hele kale plekjes zien op bepaalde plaatsen, vaak op de rug of onder de velugels.
Dat stof wat je ziet is een soort poeder waar ze de veren watervast mee maken en dat is vrij normaal, je zou hem elke ochtend een heel klein beetje vochtig kunnen spuiten met de plantenspuit maar oppassen dat ie dan niet op de tocht staat.
Maar als ze in de rui zijn zie je altijd veertjes op de bodem van de kooi liggen en uit je valkje vallen dat is heel normaal.
Je hebt speciale vitamines om goed door de rui heen te komen dat zou je kunnen proberen als het langere tijd zo blijft.
En in Amerika hebben ze van die pakjes voor valkjes in alle soorten en kleuren maar mijn Kippie op de foto is niet echt in een pakje gekropen hoor maar door Adobe Photoshop heengelopen :-)

Groetjes, Paul