29 maart 2024, 00:27:57

diarree

Gestart door maartje, 24 september 2002, 03:03:19

« vorige - volgende »

maartje

hoi ik heb alweer een aantal jaren een valkparkietje. Ze is nu bijna 4. Sinds eergister heeft ze hele dunne ontlasting. Er zit wel normale ontlasting bij maar de rest is gewoon water wat er uit komt. Nu is ze wel aan het ruien geweest en ik vraag me af of het daar misschien aan ligt.

Ik geef haar sinds vandaag druppeltjes vitamine door het drinkwater in de hoop dat het dan weer ophoudt.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of misschien een tip wat ik nog zou kunnen proberen?

alvast bedankt
groetjes Maartje

ps dit is echt een hele interessante site  ;D

Marianne

Hallo Maartje,

Ik heb weleens ergens gelezen dat lauwe kamille thee en afgekoeld gekookt water wel eens kan helpen.
Verder geen grote omgevings temperatuursverschillen en rust geven aan de valk.
Ik heb er verder geen ervaring mee of het daadwerkelijk helpt maar misschien heb je er wat aan.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

maartje

Heel erg bedankt,
ik ga het gelijk proberen.

groetjes Maartje

annemiek

Hoi

Probeer ook eens een klein beetje banaan of beschuit te voeren. Heb gelezen (ook geen ervaring mee) dat dit kan helpen. Kamille thee en vitaminen heb ik geprobeerd bij een grasparkiet met diarree en dat hielp niet, ook misschien omdat ie het niet echt lustte en dus bijna niet meer wou drinken.
Als het door blijft gaan ga naar een dierenarts!

groetjes annemiek

annemiek

Oh, en kijk goed uit dat de ontlasting niet aan zijn poepgaatje blijft plakken! Dan goed schoonmaken met lauw water.

Marianne

Hallo Maartje,

Hoe is het met je valkje?
Is de diarree al over?
Heb je iets aan de tips gehad?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

maartje

Hoihoi,

alles is weer helemaal in orde met m'n valkparkietje. Ik heb geen flauw idee wat nu precies de oorzaak is geweest (denk toch de rui?) of wat geholpen heeft (ik heb zo'n beetje alle tips uitgeprobeerd).

Heel erg bedankt voor alle tips,

groetjes Maartje.

Diana

Nou voor mensen die nog meer hun valkje aan de diarree hebben hier staat wat info over dat:

Diarree is een specifieke kenmerk van een darmontsteking.
Daarnaast zitten vogels met een darmontsteking lusteloos in elkaar gedoken met de kop tussen de veren.
De oorzaken van een darmontsteking kunnen talrijk zijn.
Wees bij een darmontsteking bedacht op de volgende oorzaken:

1. Bedorven voedsel
Voedsel kan ranzig worden wanneer het niet goed wordt opgeslagen. Rul (vochtig) gemaakt eivoer is vooral bij warm weer snel onderhevig aan bederf.
Vogelzaden dienen droog en koel bewaard te worden. Verstrek eivoer zoveel mogelijk droog. Bij warm weer dient rul gemaakt eivoer minimaal 2 keer per dag verwisseld te worden.

2. Te koud drinkwater.
Te koud drinkwater, bijvoorbeeld drinkwater met een temperatuur van enkele graden boven nul, moet niet aan vogels worden verstrekt. Drinkwater kan het beste worden aangeboden op kamertemperatuur.

3. Teveel aan ijzer in de voeding
Water met een hoog ijzergehalte (bijvoorbeeld welwater of water uit roestige drinkbakken) kan de oorzaak zijn van een grijsachtige diarree.
De oplossing voor dit probleem ligt voor de hand.

4. Teveel vochtopname
Oorzaken hiervan kunnen zijn, teveel zout in de voeding en het verstrekken van teveel groenvoer.
Ga de samenstelling van de voeding na en stop met het verstrekken van groenvoer.

5. Tochtige huisvesting
Tocht in het vogelverblijf kan er de oorzaak van zijn dat vogels kouvatten. Kouvatten gaat vrijwel altijd samen met een darmontsteking en dus diarree.
Een tochtvrije huisvesting is hier de voor de hand liggende oplossing.

6. Wormen
nWanneer zich wormen in de darmen van de vogel bevinden zullen deze afvalstoffen uitscheiding. De uitscheidingsprodukten van deze wormen zijn giftig waardoor diarree bij de vogel kan ontstaan.
Toedienen van een anti-wormmiddel, bijvoorbeeld ivomec, volgens voorschrift is hier de remedie.


7. Te eiwitrijk voedsel
Vogels die een te hoge concentratie aan voedingseiwitten krijgen voorgeschoteld, kunnen als gevolg hiervan in de diarree raken.
Dit probleem is simpel op te lossen door het eiwitgehalte in de voeding te verlagen. Is het verstrekte zaadmengsel te eiwitrijk dan moeten de zaden met een hoog eiwitgehalte vervangen worden door zaden met een laag eiwitgehalte.

8. Vergiftiging.
Bij opname, kunnen met bestrijdingsmiddelen behandelde groenvoeders, diarree veroorzaken.
Groenvoeders dienen altijd goed `gewassen' te worden alvorens ze aan de vogels worden verstrekt. Verstrek nooit groenvoeders waarvan u niet zeker weet of ze behandeld zijn met bestrijdingsmiddelen.