28 maart 2024, 17:10:56

Is dit een lacewing?

Gestart door Suzanne, 29 oktober 2006, 11:35:57

« vorige - volgende »

Ludo

30 oktober 2006, 08:46:58 #15 Last Edit: 30 oktober 2006, 09:08:31 by Ludo
Sorry Nick,

je mag hier staan beweren wat je wil hoor, maar een albino is en blijft één enkele mutatie en niet een combinatie van mutaties.
Hoe die ook mag genoemd worden bij alle mogelijke soorten van parkieten, het is en blijft fout.
Ik heb zelf 10 jaar in het koninklijk belgisch instituut voor natuurwetenschappen gewerkt en ik denk dat ik weet wat een albino is.

(dit was ik nog vergeten)

Jij gooit genotype en fenotype door elkaar !!!
Een fenotype is iets dat er uit ziet als....
Een genotype is iets dat het in zijn genen heeft.

Een witmaskerlutino valkparkiet ziet er qua fenotype uit als een albino maar is qua genotype iets anders.

Wat de sites betreft die ik vermeld, dat zijn gewoon de eerste de beste die je vind als je bij google "albino valkparkiet" intikt

Ik deed hetzelfde in het engels "albino cockatiel" en kreeg dit bij de EERSTE site die vermeld wordt.
http://www.quarrion.com/albino.htm
The Albino cockatiel is actually a multi-mutation bird that combines the Whiteface & Lutino mutations

en dit op de tweede site !!
en dat van die beginner breeders heb ik er niet ingezet hoor, straks vind je dat weer een slag onder de gordel

http://www.upatsix.com/fyi/tiel_genetics.htm

Cockatiel Genetics
for the Beginning Breeder
The Albino Cockatiel - By Cynthia Kiesewetter

Let me start by saying there is no such thing as a "True Albino" cockatiel. What we call an albino cockatiel only has the phenotype (appearance) of an albino (all white feathers, pink feet, red eyes and no cheek patch). The reason it appears this way is that it is really a combination of the sex-linked Lutino mutation and the autosomal recessive Whiteface mutation. Lutino is a mutation which has affected the melanin pigment in such a way that no melanin (grey or brown coloration) is produced. Thus, a Lutino is a white or yellow bird with red eyes and an orange cheekpatch. Whiteface, however, affects the lipochrome (yellow and orange) pigment in such a way that no lipochrome is produced. Without either melanin or lipochrome, the resulting cockatiel lacks in any color and appears to be an albino. What's the difference? There's a big difference where genetic determination is concerned.

Genetically, the albino cockatiel is really combination mutation: Lutino-Whiteface. It is not it's own gene. The albino cockatiel cannot pass along one gene to produce another albino. Instead, one sex-linked Lutino gene and one autosomal recessive Whiteface gene are passed separately to the offspring. If a Lutino-Whiteface (Albino) male were mated to a normal hen, none of the resulting babies would be albino. Also, none of the resulting babies would be "split to albino," another misnomer. All the male offspring produced by this mating would be normal grey split to Lutino and Whiteface. The female babies would be Lutino split to whiteface. If there were a "true Albino" mutation, it would exist as a single gene, probably sex-linked, and all the female babies would look like their father.




Ik zou graag hebben dat je de citaatfunctie gebruikt als je anderen en ikzelf op dit forum vermeld, want je verdraaid de woorden.

Je zegt

Citaatzeg jij dat het cinnamonalbino idee een fabeltje is , dat is toch tzelfde


Ik meen dat ik gezegd heb dat de cinnamonalbino's DIKWIJLS een fabeltje zijn.

In je vorige citaat zeg je zelf

Citaatludo beweerd ook dat cinnamonalbino's voor t meerendeel fabeltjes zijn , toch ludo


VOOR HET MERENDEEL EN DIKWIJLS kan je niet zomaar uit iemand zijn zinnen weglaten zonder de betekenis te veranderen !!

Ik beweer dat er een heleboel lutino-witmaskers (albino) zijn met een bruine schijn (ik heb er zelf ook twee) die verward worden met cinnamon-lutino-witmaskers (cinnamonalbino's)

Maar dat terzijde.

Ik heb ergens gemist wat je koppel juist is.
Kan je hier nog even herhalen ?
Dan wil ik wel eens proberen wat de overerving is.
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Quendi

Hoi Nick,

Inderdaat is de officele albino anders als de albino bij valkparkiet, zoals Ludo zegt.

Wil je dan ook beweren dat een albino gorilla een mutatie is van 2 soorten mutaties? Dat kan niet, want er is maar 1 kleur bij de gorilla.

En de albino mensen? Dat is toch geen combinatie met witmasker en lutino?

Albino is een fout in het lichaam, dat alle pigment verdwijnt.

Witmasker zorgt dat het geel en het oranje verdwijnt. ino, zorgt ervoor dat het zwart verdwijnt. In combinatie daarmee verdwijnt al het kleur.
Maar dit is dus heel anders als een officiele albino. zoals je ziet bij andere diersoorten.

Als er een echte albino valkparkiet bestaat, dan vererft hij misschien ook niet witmasker maar gewoon wildkleur. (ligt er dus aan wat de ouders zijn).

Gr Sietske

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op 29 oktober 2006, 11:45:17
Hoi Suzanne,

voor zover ik weet  heeft lacewing niks met gepareld te maken en is het eerder een andere naam voor een cinnamon albino.
Een witte vogel met lichtbruine vleugels dus

Ludo


Dan zou mijn albino man wel eens een lacewing kunnen zijn  :-\ Ik zie bij hem een duidelijke "bruine" waas op de plaatsen waar de witmasker grijs zou zijn. Grappige is dat het elke rui erger schijnt te worden. Het is nu na de rui erger dan ooit. Hij heeft nu een cinnamon bonte witmasker pop, als hij inderdaad cinnamon is krijg ik er komend jaar dus 100% witmasker jongen van.
Wel raar want hij zou wel split cinnamon kunnen zijn maar volgens de verkoper niet cinnamon tenzij ma ook stiekem een cinnamon albino was en hij dat nooit gezien heeft.

Rianne

Mijn albino is ook lacewing. Volgens mij komt dat bij mannen vaker voor als bij poppen. Zijn ouders hebben geen cinnamon in zich, er heeft nog nooit een cinnamonnetje in het nest gezeten.

•=Bonnie=•

Citaat van: nick01 op 30 oktober 2006, 08:33:39

bij de catharina's maakt blauw en lutino ook albino maar de echte blauwe is er nog niet dus ook de echte albino is er nog niet , nu heb je de creme-ino wat in de toekomst albino moet gaan worden.


Sorry maar dit klopt niet van die catharina's.

Blauwe man x lutino pop geeft 100% wildkleur mannen en 100% wildkleur poppen
Lutino man x blauw pop maakt 100% wildkleur mannen en 100% lutino poppen

Maar de "albino" catharina is een creme-ino, dit heeft niets met albinisme te maken  ;) Het is ook niet zo dat de albino vanuit de creme-ino gekweekt gaat worden, als die er al ooit komt kan dat net zo goed uit een andere kleur zijn.

Een lutino witmasker valkparkiet is officieel gezien geen albino en zal dit ook nooit worden tenzij de natuur een foutje maakt en je een echte albino hebt. Maar zoals Ludo al schreef, dan weet je het waarschijnlijk niet tenzij je hem of haar aan een witmasker lutino koppelt 0,0 100% witte nakomelingenn krijgt.

Een echte albino zou nooit een waas kunnen hebben, men is albino omdat het pigment er niet meer is.

Quendi

30 oktober 2006, 19:24:37 #20 Last Edit: 30 oktober 2006, 19:36:25 by Quendi
CitaatSorry maar dit klopt niet van die catharina's.

Blauwe man x lutino pop geeft 100% wildkleur mannen en 100% wildkleur poppen
Lutino man x blauw pop maakt 100% wildkleur mannen en 100% lutino poppen

Maar de "albino" catharina is een creme-ino, dit heeft niets met albinisme te maken   Het is ook niet zo dat de albino vanuit de creme-ino gekweekt gaat worden, als die er al ooit komt kan dat net zo goed uit een andere kleur zijn.


Ik denk dat hij bedoeld dat de lutino dan split blauw is ;)

Gr Sietske

nick01

hoi ludo.
ik ga me er nu maar bij neerleggen , zo ver ben ik nog niet wat betreft genotype en fenotype en eigenlijk wou ik ook niet zo ver gaan.
t is gewoon geheel waar dat een albino witmaskerlutino is maar ik denk dan met mijn zo logisch mogelijke verstand , ze hebben toch dezelfde uiterlijke kenmerken dus.....
wat betreft het fabeltjes-verhaal.
het is een fabeltje of niet , niet dikwijls.
er zijn er weinig van of ze zijn er niet.
ik zal er in de toekomst aan denken zo'n quote te gebruiken sorry als dat verkeerd is gedaan van mijn zijde.
dan over het koppel nog 1 keer.
mijn man was cinnamonalbino en de pop albino tenminste spierwit.
de jonge poppen hieruit werden na de eerste rui ook cinnamonalbino maar de mannen niet.
de jonge mannen daar kwamen wel weer jonge cinnamonalbino poppen uit.
dan wil dat toch zeggen dat t recessief geslachtgebonden vererft?
dus dan zou cinnamon toch een reële optie zijn?
ik gebruik hier gewoon de woorden cinnamonalbino en albino maar je weet wel wat ik bedoel?!
en hoe zit het dan met de roodruggen dat je door lutino en blauw in elkaar te kruisen albino krijgt?
dat zou dan ook geen albino zijn?
en ik kijk wel eens in een boekje van adri van kooten en die deelt de albino wat betreft vererven gewoon in bij de geslachtgebonden recessieve en noemt niks over witmaskerlutino , terwijl oa de volgende namen worden genoemd in het boekje : piet onderdelinden en jan de nijs.
zijn ze dan gewoon tekort geschoten in dit boekje?(druk 2002)

hoi sietske.
ik denk niet dat je gorilla's en mensen kunt vergelijken met vogels , vindt je zelf wel.
daar een vogel sowieso al muteert wat betreft de kleur , dat zie je niet zo veel bij mensen he behalve met carnaval.
en witmasker en lutino mensen heb ik ook nog niet zo vaak gezien.
dus dat gaat allemaal niet op , kom dan met voorbeelden en feiten zoals ludo waar wat achter zit , daar kan ik wat mee.
en ik weet hoe witmasker en lutino tegen elkaar werken en wat de kenmerken van een albino zijn maar het gaat me hier om dat de witmaskerlutino en albino qua uiterlijk identiek aan elkaar zijn en hoe dat dan te verklaren is.

hoi bonnie.
ik bedoel idd dat je blauw met lutino moet kruisen door middel van splitten.
maar daar er nog geen echte blauwe zijn , zijn er ook nog geen echte albino's.
de zeegroene en cremeino komen dus allebei te kort.
de cremeino is de voorloper van de albino , zodra de zeegroene een echte hemelsblauwe wordt zal de cremeino een albino worden , mits je het juiste koppel hebt.
ik beweer ook niet dat de albino uit een cremeino zal komen , juist het tegendeel die zal niet uit een cremeino komen omdat die de juiste blauwfactor niet bezit.
er zal (split) blauw en (split) lutino in dat koppel moeten zitten en liever geen blauw en cremeino zoals we ze nu kennen.
op deze manier ben ik voorgelicht toen ik nog met catharina's bezig was.





Ludo

Hoi Nick,

door mutaties te combineren krijg je geen albino of het nu valkparkieten konijnen of gorilla's zijn. Bij alle levende wezens is dat het zelfde.
Ook al zet je een oranje grasparkiet tegen een roodgestippelde je krijgt uit de combinatie van die twee mutaties NOOIT een albino.
ALbino is immers één mutatie en je kan nooit door mutaties te combineren één andere mutatie krijgen.

Je moet wel degelijk rekening houden met genotype(is echt een albino) en fenotype(lijkt op een albino) anders kan je nooit je nakomelingen berekenen.

jij zegt :
Citaatmijn man was cinnamonalbino en de pop albino tenminste spierwit.
de jonge poppen hieruit werden na de eerste rui ook cinnamonalbino maar de mannen niet.
de jonge mannen daar kwamen wel weer jonge cinnamonalbino poppen uit.
dan wil dat toch zeggen dat t recessief geslachtgebonden vererft?
dus dan zou cinnamon toch een reële optie zijn?


Zolang je het woord albino hier gebruikt kan je het nageslacht nooit berekenen.

Jou koppel is een cinnamonlutinowitmasker x lutinowitmasker.

Dit is zo simpel als pompwater.

witmasker cinnamon lutino(lacewing) x witmasker lutino(albino)
geeft:

mannent:
100% witmasker lutino(albino) split voor {X1:  cinnamon}

pop afkomst:
100% witmasker cinnamon lutino(lacewing)

Dus:
Lutino vererft geslachtsgebonden
Cinnamon vererft geslachtsgebonden
als lutino en cinnamon door crossover op de zelfde x1 of x2 zitten vererven die SAMEN geslachtsgebonden.
Dus je krijgt lacewing poppen uit jou koppel en bij de volgende generatie krijg je de HELFT lacewing poppen omdat je mannen slechts split cinnamon zijn.

Bij de vogel op de foto gaat dit nog een stapje verder omdat er ook gepareld in zit.

Het probleem zit hem in het feit dat de meeste albino mannen als ze twee jaar oud zijn ook een lichtbruine kleur krijgen en dan gemakkelijk verward kunnen worden met een lacewing.

Wat dat boekje betreft:

Citaaten ik kijk wel eens in een boekje van adri van kooten en die deelt de albino wat betreft vererven gewoon in bij de geslachtgebonden recessieve en noemt niks over witmaskerlutino , terwijl oa de volgende namen worden genoemd in het boekje : piet onderdelinden en jan de nijs.
zijn ze dan gewoon tekort geschoten in dit boekje?(druk 2002)


Ik weet niet wat er exact in dat boekje staat en wil het daarom ook niet veroordelen. Ik heb echter van meerdere grote kwekers gehoord dat er heel wat fouten in staan.

Verder zijn Jan en Piet fotografen (die bij mij thuis ook al foto's komen nemen zijn) en geen valkparkietenkwekers (of eens occasioneel) die prachtwerk leveren met hun foto's, maar waarvan ik betwijfel of zij bij de tekst betrokken waren.

Ik baseer mij zo weinig mogelijk op commercieele boekjes en zoveel mogelijk op eigen ervaringen en ervaringen van andere kwekers vooral wat de nieuwere en meer ingewikkelde mutaties betreft.

Groeten

Ludo

Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

ik weet dat ik die woorden dan niet moet gebruiken maar de regel onder jouw quote bevestigd dat ook.
daar stond dat ik die woorden nog wel gebruik maar dat je wel weet wat ik bedoel.

maar daar ga je dan al die man was dus lacewing.
ik heb daar in totaal als ik t goed heb over 2,5 jaar 20 jongen uit gekweekt.
allen poppen dus lacewing en alle mannen split cinnamon.
nu heb ik weer zo'n pop en man wat brengt dat weer?
dus al met al zullen er nog best wel wat rondvliegen.
en dan heb ik t alleen nog over mezelf.

en die pop op de foto daar zit geen gepareld in alleen bont.
koppel waar die uit komt is cinnamonbontwitmasker/lutino/gepareld x bontgepareldwitmasker.
als je dat invult zul je zien dat ze geen gepareld bezit.

dat boekje zal dus wel hier en daar niet helemaal kloppen.
ik vindt die boekjes toch wel interessant hoor , staan wel bruikbare leuke dingen die de moeite waard zijn om te proberen.

Quendi

Hoi Nick,

Misschien dat de man gewoon gepareld is? En niet split. Dat zou verklaren dat ze parels op haar dek heeft.

Gr sietske

nick01

nee dat kan niet want er vallen ook bonte witmasker mannen uit , dat wil niet als je de man in zou vullen als gepareld.
nog zoiets ik ga daar even een nieuw topic voor openen.(hier bij mutaties)

Rianne

Het gebeurd bij geparelden wel vaker dat er een crossover plaatsvind. Om een bij mij (en meerderen) bekend voorbeeld te noemen: Paps is witmasker split lutino en gepareld. Moeder is Lutino split witmasker. Volgens de calculator komen daar geparelde lutino dochters uit en niet geparelde witmasker zonen en dochters. Opeens was daar een geparelde witmasker. Crossover. :)
Dat kan bij jou ook gebeurd zijn.

Ludo

Ik meen me te herinneren dat Nick een verstokte voorstander van koloniekweek is, dan kan er wel eens in plaats van een cross-over een wip-over plaatsvinden ook ;-)

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

dat koppel is van mijn moeder en die broed ook in kolonie.
op zich zit er niks anders bij in wat witmasker vererft , dus had die het wel kunnen doen met die pop maar dan was er een niet-witmasker uitgekomen dus ook geen soort wat op de foto staat en ook die andere niet want die waren allen een combi-witmaskers.
dus een wip-over is uitgesloten.
nee dat koppel is ook nog eens super dik met elkaar en ze dulden niemand in hun buurt.
ik denk dus zoals ik het omschreef cinnamonbontwitmasker split gepareld split lutino x bontgepareldwitmasker dan klopt alles perfekt. ;)