29 april 2024, 10:36:16

Eitje geleggt

Gestart door mend0w, 3 november 2006, 12:18:03

« vorige - volgende »

mend0w

Ik heb een vraagje..IK kom net thuis,
En ik zie dat Pico in een hoekje van der kooi zit,en naar me begint te blazen/dreigen.. Dus ik kijk van een afstand..zie ik dat ze op de bodem in het hoekje een eitje heeft gelegt.Vanochtend lag dit er nog niet! Pico der eitje kan niet bevrucht zijn,aangezien ze geen mannetje heeft in der kooi of inde buurt!
Nu is mijn vraag..MOet ik dit straks al weg halen?MOet ik dit een dag laten liggen?
Laat het me graag weten!
Groetjes Mandy..

Lin

3 november 2006, 12:20:23 #1 Last Edit: 3 november 2006, 12:25:20 by Lin
Je kan de eitjes laten liggen of ze vervangen door nepeitjes. e moet ze niet weghalen want dan blijft ze doorleggen. bij het tweede ei gaan ze meestal broeden en dat doen ze ong 21 dagen. Dan stopt ze vanzelf en kan je de eitjes weghalen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

mend0w

Moet ik dan 21dagen het eitje laten liggen?Ik moet eigenlijk de kooi verschonen op het moment..zou niet weten hoe ik dat dan moet gaan doen..want ze zit op de bodem zelf. In het hoekje, Moet zeggen dat ze er voor mijn idee nog niet egt op zit. Mag ook wel gewoon kijken.Dit is de eerste keer dah ze een eitje gelegd heeft.Maarja ik hoor wel hoe ik het moet aanpakken met kooi verschonen!
Groetjes Mandy

Lin

Ze broed nog niet vast nu. Dus gewoon verschonen en ei terug leggen. Moht dit nog een keer gebeuren kan je ook een broedblok ophangen en daar het ei inleggen. Het beste is trouwens een leuke partner voor haar te zoeken want dat is een stuk natuurlijker. Mocht er dan eitjes komen dan kan je die vervangen door nepeitjes. Bij huisvesting kan je ook even kijken hoe je je kooi goed kan inrichten. Ik zie namelijk dat je niet veel variatie in de stokken gebruikt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

mend0w

Hoi Lin!
Deze foto die er op staat is heel erg oud;) (naja een jaartje:P)..
Verder heb ik dus alle zitstokken al een hele poos vervangen:) voor soort takachtige en zo'n speciale uhmm bobbelachtig ding (naam vergeten)..
Maar inderdaad ik zou heel graag er een valkparkietje bij willen..maar mijn ma wil dat dus totaal niet, deze maakt te veel herrie volgens haar..(soms ook wellis waar,ik maak me der alleen niet zo druk over als ze aan het fluiten is(lijkt vaak op schreeuwen,vooral als ik de kamer uit loop))
Dan ga ik straks proberen der kooi te verschonen!
Bedankt!
Groetjes Mandy

Paauwtje

Ze doet dit omdat je volgens haar haar soortgenoot bent wanneer je dus een mannetje erbij zou doen ziet ze die en is ze dus neit meer alleen.
Mannetjes fluiten ook echt en schreeuwen niet zo erg (ook wel maar kunnen mooi fluiten)
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

mend0w

Inmiddels heeft ze al 3eitjes..
En als ik in de buurt komt blaast ze..maar moet soms toch egt eten geven;)
Maar dan geeft ze uiteindelijk ookw el toe, en wil ze even lekker gekroelt worden:)
Tis wel heel leuk om te zien hoe ze bezig met die 3eitjes!
Hoeveel eitjes kan een valkparkiet leggen?
Groetjes Mandy

mend0w

Oja..wat ik me ook nog afvroeg..
Aangezien pico op de bodem zit (houtsnippers)..Moet ze ngo wat anders in der kooi hebben voor het broeden?
Liefs Mandy :)

Lin

Aangezien er niks uit de eitjes komt hoef je niet veel extra's te doen. Zorg wel dat haar voeding(zie links) optimaal blijft want broeden is vrij vermoeiend. een valkje legt rond de 5 eitjes kan 3 zijn maar ook 7 bijvoorbeeld.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

corrina

Omdat het vrij vermoeiend is haal ik gelijk het ei weg.Ik geef haar een sliert trosgierst en ze is het hele ei vergeten.En meerdere eieren leggen doet ze dan ook niet.

Riny

Citaat van: corrina op 10 november 2006, 12:30:18
Omdat het vrij vermoeiend is haal ik gelijk het ei weg.Ik geef haar een sliert trosgierst en ze is het hele ei vergeten.En meerdere eieren leggen doet ze dan ook niet.

Hoy Corrinna
Dan heb je geluk gehad dat jou valkje daar zo op reageerd.
Ik kan je wel zeggen dat dit een uitzondering is.
De meeste valkjes reageren zoals Lin gezegd heeft.
Dat geeft de natuur hun in, en daar veranderd een stengel trosgierst ook niets aan.
Groetjes Riny :D