14 mei 2025, 14:02:26

Bloed uit pen! :'(

Gestart door Sven, 14 oktober 2006, 21:38:56

« vorige - volgende »

Sven

14 oktober 2006, 21:38:56 Last Edit: 14 oktober 2006, 21:50:08 by Svenitos
Mijn (heb hem 2 weken) valkparkiet bloed aan z'n vleugel, overal lag er bloed, het is dus tamelijk hevig.
Ik heb haar onder de kraan gehouden en gekeken wat er scheelde.
Ik zag een grote pen (zoiets hol, rond en wit) waaruit een kleine (nieuw denk ik) veer en bloed kwam.
Ik heb naar aanleiding van het andere topic deze eruit proberen te trekken (de pen) maar die zat stevig vast, wat ik wel meegenomen heb is de nieuwe kleine veer.
Dus nu is de pen helemaal hol en er komt nog steeds bloed uit.

Wat moet ik doen? Toch de pen er proberen uit te trekken? Groeit dit dan wel trug?

Er is ook een pen met zwart, beetje vervuild, denk ik, weet er iemand wat dit is?

Ondertussen heb ik een foto kunnen trekken:

Paauwtje

Je kan proberen met bloem het te stelpen.
Je doet dit door hem meerdere malen door de bloem te halen (de pen niet de hele valk)
Ik zou er in iedergeval geen andere pen uittrekken.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Paauwtje

We waren overigens laatst bij de eigenaars van de website www.valkparkiet.net
hun weten er meer over.
We hebben het er toen over gehad je kan misschine vragen om raad.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Ineke

15 oktober 2006, 08:58:34 #3 Last Edit: 15 oktober 2006, 09:00:52 by Ineke
Hoi Svenitos,
Dat zwarte dat je bedoelt zal waarschijnlijk opgedroogd bloed zijn.
Ik heb even gezocht en hier wat eerder gegeven info over bloedpennen. Wel lees ik de ene keer dat ze beter kunnen worden uitgetrokken en de andere keer dat t beter is om dit niet te doen? Misschien heeft dat ermee te maken of t n bloedpen van de rui is of van n ongeluk, zoals paniek in de kooi?
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,726.msg4171.html#msg4171

Inger schreef ns dit in n dagboek:
Hoi,
Heb je gezien waar het bloed vandaan komt. Van een veer of de vleugel zelf? Tijdens de rui komen er nieuwe veren, die tijdens de groei worden voorzien van bloed. Dit worden 'bloedpennen' genoemd. Bij en veer die volledig is ontwikkeld drogen de bloedvaatjes in. Beschadiging van een bloedpewn (bv. door ergens tegenaan te vliegen) kan lijden tot veel bloedverlies. Er wordt aangeraden om een dergelijke veer uit te trekken als het problemen blijft geven. Echter groeiende veren zitten goed vast. Hou in de gaten of het niet blijft bloeden. Gebruik dan iets tegen het bloeden, zoals ijzerchloride of verbandspray.

Voorlopig even rust geven. Laat haar eventueel even niet losvliegen, om de plek wat rust te geven. Als ze zich ziek gaat gedragen of weer veel bloedverlies dan idd naar de dierenarts.

gr Inger   

Als je ''bloedpen'' bij de zoekfunctie gebruikt verschijnen heel veel onderwerpen hierover.
In elk geval zou ik, als t bloeden weer begint z.s.m. naar n da gaan. Zeker omdat je t niet eruit krijgt.
Laat je nog weten hoe t afloopt, kan ik ook van leren?!
Groetjes, Ineke

Sven

Alles is in orde.
Het bloeden was gestopt en de pen met opgedroogd bloed is bij het vliegen gewoon uitgevallen. Bedankt allemaal :) !