9 mei 2025, 10:11:54

Eitjes bevrucht?

Gestart door Quant, 16 maart 2003, 16:42:37

« vorige - volgende »

Quant

Ik heb twee valkparkieten een vrouwtje die lijkt op een witmasker zilver gepareld,grijs pastel gepareld,
wit masker bond, witmasker zilver, witmasker grijs pastel,wit masker grid pastel zij lijkt op aldeze types dus weet ik het niet.Het mannetje is wit met oranje wangen,weet niet als hij een lutino gepareld of een lutino is. Bijde vogels lijken niet op de foto,s die ik op de plaatjes heb gezien.Het vrouwtje is 2 jaar en het mannetje geloof ik ongeveer 1 jaar. Het vrouwtje legde al eiren maar die haalde ik steeds weg nu ik het mannetje sind een half jaar er bij heb heeft ze weer eitjes gelegd maar nu twee. hoe weet ik als die eitjes bevrucht zijn en ze is erg agressief naar het mannetje toe.

Paul

Hallo Quant,
Als je wilt weten of de eitjes bevrucht zijn moet je ongeveer na een weekje met een lampje op de zijkant van het ei schijnen en als het bevrucht is zie je rode aders lopen, net als een bliksemflits maar dan rood.
Hoe langer er gebroed word hoe donkerder het ei van binnen word en na een dag of 15 tot 18 voel je ook bewegen in het ei en meestal een dag voor het uitkomen hoor je gepiep in het ei :-)
Soms is het al na 3 dagen te zien maar je kan beter na een iets langere tijd kijken.
Ik heb zelf een lampje gemonteerd in een stukje zitstok van 5 cm wat ik dan tegen het ei aan houd dan komt het licht alleen op het ei want met een gewoon lampje lukt het wel maar het is wel moeilijker te zien.

Groetjes,  Paul

Timmety

Das wel een goed idee, maar heb jij dat zo gemaakt paul?:
Gewoon een blokje maken met een lamp erin en dan een eigroote (iets kleiner)gaatje er in boren en daar het eitje opleggen??
Tim

Paul

Hoi Tim,
Zo als jij zegt kan het ook maar met zo'n stukje zitstok kan je de eitjes in het broedhok bekijken en hoef je ze niet beet te pakken en met een blokje met een gat erin moet je ze vastpakken.
Gewoon het stukje zitstok ertegen aan zetten en je kijkt zo in het ei :-)

Groetjes,  Paul

roaneric

Hoi Paul
Ik wil ook graag een lampje maken. Kan het ook op de een of ander manier een zitstok vastmaken aan een zaklampje en dat dan gebruiken?  Wat is nu precies de bedoeling.  Moet ik dan door het stokje kijken of moet ik er gewoon op schijnen en zie ik het vanzelf dan.  Of moet ik dan aan de andere kant van het eitje het lampje schijnen en dat ik dan als het waren door het ei heen kijken?  De eitjes heeft nu een donker rand eromheen en kan je alleen aan de zijkanten naar binnen kijken, daar is het nog doorschijnend.

Groetjes
Marijke

Karin

Nou Quant, ik zou zeggen zet eens een foto neer, dan zullen wij ons er wel over buigen ;D. Je noemt wel hele bijzondere kleuren op hoor, en allemaal héél verschillend  ;D Pastel en zilver komt vrij weinig voor, en een lutino geparelde herken je wel  : een lutino met pareltjes  :D Allemaal vlekjes dus en niet een egale kleur.  Ik ben benieuwd naar de foto ´s !

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Marijke,
Als je eitjes een donkere rand hebben lijkt het me dat ze bevrucht zijn en al heel ver :-)
Je kan ook gewoon met een zaklampje tegen de onderkant van het ei schijnen en dan zie je wat bewegen als het een week of 2 oud is en natuurlijk bevrucht.
Ik had zelf een stukje zitstok van plastic dus een soort buisje over een zaklampje heengeschoven en dan kan je dat buisje tegen het ei houden zodat het licht alleen op het ei schijnt en dan zie je meer als alleen met een lampje op het ei schijnen.
Je kan dit beter in de avond doen als het redelijk donker is dan zie je het het beste.
Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb als je het nog niet begrijpt maak ik even een foto voor je hoe je het kan maken.

Groetjes, Paul

roaneric

Hoi Paul

Bedankt voor de goede uitleg. ;)
Ik heb er zelf een gemaakt en zag dat er nu 2 van de 4 eitjes bevrucht zijn. :D    Prachtig is dat toch.  De laatste 2 is nog half geel doorzichtig en de andere 2 is zo een beetje roze doorzichtig met rode aders.  Ik hoopt dat de andere twee ook bevrucht zijn. Moet nog even afwachten en dan zie ik het vanzelf wel. :)
Groetjes
Marijke

Paul

Hoi Marijke,
Echt heel leuk dat je al twee bevruchte eitjes hebt :-)
Als je eenmaal een keer gezien hebt hoe ze eruit moeten zien kan het de volgende keer niet mis gaan en je word er steeds handiger in.
Ik zie nu al soms met twee dagen dat ze bevrucht zijn maar ook soms pas na een week dat is heel verschillend.
Nou maar hopen dat ze goed worden uitgebroed.

Groetjes, Paul