28 maart 2024, 17:30:35

kortwieken vlak voor 1e rui

Gestart door Puck, 25 oktober 2006, 14:11:58

« vorige - volgende »

Ivy

Hoi.

Ik zou hem ook een avondje rust gunnen en morgen kan je beginnen met hem tam maken. Onze vogel had het al snel door nadat hij gekortwiekt was - hoe ver hij kon vliegen (want dat kon hij nog wel) en hoeveel moeite hij ervoor moest doen.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Puck

ja precies.
Ik denk ook dat het beter is hem dan daarna niet tegelijk met een wel vliegende vogel uit de kooi te halen. Ik heb nog een grasparkiet die ook los rondvliegt. Dan laat ik ze er om de beurt uit totdat hij weer kan vliegen.

Anja

Hoi Puck,

Weet je wel hoe je de vleugels moet kortwieken?
Anders kun je het het beste door iemand laten doen die er ervaring mee heeft.

Ik heb gereageerd dat ze als ze gekortwiekt zijn niet makkelijker is om tam te maken.
Dat wil niet zeggen dat ik er op tegen ben.

Almijn 7 valkjes zijn gekortwiekt maar om een andere rede.

Ik wens je heel veel succes en laat je vorderingen eens horen.

Groetjes Anja

ginny

In jou geval als je geen vorderingen maakt, zou ik ook kortwieken.Zo zal je vogel zien dat je geen kwaad in de zin hebt en kan hij er maar alleen op vooruit gaan.

Puck

Ik heb vanavond besloten Puck te kortwieken. Ik heb het vaker gedaan bij grasparkieten en hier heb ik goede ervaringen mee.

Iemand heeft me geholpen hierbij en het was binnen een minuut gepiept.

De vogel was even ontdaan van het vasthouden en probeerde daarna 1 keer te vliegen, maar kwam niet hoger dan 1 1/2 meter en was zijn vaart kwijt. Wel kan hij zich mijns inziens redden, de buitenste 5 vliegpennen zijn ingekort aan beide kanten.

Na deze ene keer proberen leek hij het in de gaten te hebben en heeft hij een uur vrijwillig bij mij gezeten zonder protesteren, ook niet angstig! Hij zat met mijn knoopjes en ketting te spelen en vond het prima.
Ook in de kooi redt hij zich goed, hij doet daar toch alles al klauterend en niet vliegend (ookal heeft hij de ruimte ervoor)

Ben heel benieuwd hoe het morgen zal gaan, als het weer dag is en hij het meest aktief is...

wordt vervolgd.......

Anja

Hoi Puck,

Fijn te lezen dat het goed gaat.

Ben ook benieuwd hoe het vandaag gaat.

Groetjes Anja

Puck

Het is nu een paar dagen later. Het weekend was ik weg, dus kon niks met mijn valk doen,
maar ben nu verder wel veel met hem/haar bezig geweest.
Hij zit veel op mijn schouder en blijft ook zitten.
Hij lijkt geen last te hebben van het kortwieken. als hij weg zou willen, kan hij zonder neer te storten landen. ook komt hij vanaf de grond nog in zijn kooi. Hij is dus wel beperkter maar kan zich goed redden.
Het enige probleem is dat hij nog steeds mijn handen niet wil accepteren. Hij blaast steeds als ik te dichtbij kom. Behalve als ik trosgierst in mijn handen heb, of gewoon voer, dan wil hij zonder bang te zijn uit mijn handen eten.

Iemand nog tips om hem van het blazen af te helpen??

Ivy

Hoi Marieke.
Blazen kan je niet echt afleren, je zal vooral veel geduld moeten hebben en zijn vertrouwen winnen. Ze blazen als ze bang zijn en je kan niet verwachten dat hij binnen een week al zijn angst kwijt is.
Ik vind het al een hele overwinning dat hij bij je blijft zitten als hij nog weg kan vliegen. Blijf gewoon elke dag met hem bezig, geef hem trosgierst of andere lekkernijnen (stukje melba toast of brood, appeltje ed) en na een tijdje kan je proberen of hij kroelen lekker vindt....
Je bent goed bezig, je hebt nu alleen nog veel geduld nodig - ik begrijp je wel hoor, mijn Joepie deed er ook heel lang over om tam te worden en je doet nog zo je best en ze werken niet samen :D eigenwijze monsters he...
Puck is al ietsje ouder, dus het zal ws langer duren dan een paar weken tot hij helemaal tam is en niet meer bang... maar dan zal je extra blij zijn.
Succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Puck

dank je voor je reactie.
Ik ga heel erg mijn best doen en hem elke dag een paar keer even eruit halen om hem bij me te hebben. Het is inderdaad al een stap dat hij blijft zitten.
Ik ga hem lekker verwennen met dingen die hij lekker vindt (wel gezond natuurlijk  ;)) en dan hoop ik dat hij gauw zijn bangheid kwijt raakt voor mijn handen.

Puck

Hier ben ik weer met een reactie over hoe het nu gaat:

Helaas. Mijn valkje is niet echt veel tammer geworden...
ze kan sinds een week weer vliegen en ze zoekt weer het hoogste punt op. Ik denk dat ik moet accepteren dat ze nooit helemaal tam zal worden  :-[

Het leuke is wel dat ze het grasparkietje erg lief vind (de andere grasparkiet is weg dus ze zitten nu met z'n tweeen). Waar de grasparkiet gaat, daar gaat puck. Als de grasparkiet los vliegt dan roept de valk hem weer terug. ze buigt zijn koppie naar voren omdat ze gekroelt wil worden door de grasparkiet (die het overigens niet snapt ;)). Heel schattig allemaal.
Ze doet ook een paar geluidjes na en ze is heel gezellig bijna de hele dag geluidjes aan het maken.(ze fluit niet, vandaar dat ik denk dat ze een vrouwtje is)

Ik vind het heel jammer dat het niet gelukt is, wel ben ik heel blij dat ze heel gelukkig is geworden met de grasparkiet (in het begin was ze nl bang van het actieve gekwetter en getrippel)