28 maart 2024, 17:12:29

kortwieken vlak voor 1e rui

Gestart door Puck, 25 oktober 2006, 14:11:58

« vorige - volgende »

Puck

Mijn valkparkiet van 6 maanden wordt maar heel moeizaam tam. Hij eet uit mijn hand, maar daar blijft het bij. Als hij geen eten aangeboden krijgt, wil hij niks met mijn handen te maken hebben. Dit is in de 4 maanden dat ik hem heb niet veranderd.
Ook als hij los vliegt zoekt hij het hoogste punt op en kan ik niks met hem. Ik heb al uren op een stoel vlak bij hem gestaan tegen hem kletsen om het vertrouwen te winnen.

Omdat hij deze leeftijd heeft, vermoedt ik dat het niet lang duurt voor hij in de rui komt. De eerste  veertjes vind ik al onder in de kooi.

Is het een heel slecht idee om hem nu te kortwieken, zodat hij voor maar een paar weekjes minder hoog kan vliegen, zodat het iets makkelijker is toenadering te zoeken tot hem en het tam maken te versnellen?

Mijn grasparkieten waren ook altijd gekortwiekt bij aanschaf en het resultaat was dat ze supertam zijn. Nu vliegen ze weer de hele kamer door en ze hebben er zeker geen trauma van.

Ps. het is niet bedoeld als makkelijk middel omdat ik te lui ben hem zonder kortwieken tam proberen te maken. Daarom heb ik het tenslotte niet gelijk gedaan. Ik ben elk vrije uurtje met hem bezig.

Ik zit er toch sterk over te denken......
maar wil toch ook graag jullie advies........

Anja

Hoi Puck,

Als je een valkparkiet kortwiekt wordt hij/zij niet eerder tam.

Heb je het stappenplan al eens doorlopen.
Dat vind je hier.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

Als je valkje op een hoog punt zit en hij/zij wil niet op je hand dan zou je eens een stokje of een trapje kunnen gebruiken.

Misschien dat dat wel werkt.

Het is even doorbijten en veel geduld hebben.

Succes.

Groetjes Anja

Puck

het stappenplan ken ik zo goed als uit mijn hoofd.....  ;)
Ik probeer er ook volgens te werken.
Ik kom alleen niet verder dan het voeren van trosgierst... :-\
Stap 5. Zover ben ik.
Als ik over wil gaan naar stap 6 dan weet hij niet hoe gauw hij weg moet komen. Ik heb een hele grote kooi, zo'n verrijdbare kamervolliere. Ik heb al een kleinere kooi geprobeerd maar hier werd hij heel gestresst in. dit was dus geen optie...

Anja

Hoi Puck,

Tja sorry maar dan weet ik het ook niet.
Ik wilde zeggen dat je het valkje in een kleinere kooi kan plaatsen maar je geeft zelf aan dat dat geen optie is.

Ik hoop dat er snel iemand reageert die je wel verder kan helpen.

Groetjes Anja

Puck

 ;) wel bedankt voor het meedenken.... :)

Anja



Graag gedaan hoor.

Groetjes Anja

ginny

Ik had ook dat probleem met de kamervoliere,deed ik het deurtje boven open dan vluchtte zij naar beneden, dan deed ik het deurtje beneden open dan vluchtte zij terug naar boven.
In een kleine kooi, grote stress.Zelf ga ik haar nog niet eerder laten vliegen als dat ze op mijn vinger komt, al duurt het een jaar.Ik heb wel het geluk dat ik nog andere tamme vogels heb,en door haar te laten zien dat zij vertrouwen in mijn handen hebben begint het toch te lukken.Ik heb ze wel nog maar 4 dagen en ze komt uit een grote voliere uit de vogelhandel.

Puck

Ik heb alleen een tamme grasparkiet erbij. Mijn valk wil hem wel nadoen, (ze zitten samen in 1 kooi) en ze reageren best leuk op elkaar, maar als het hier om gaat is de grasparkiet veel te actief en druk dus ik heb niet de indruk dat dit echt helpt.... De grasparkiet accepteert het namelijk niet altijd als ik aandacht geef aan de valk. Ik laat de grasparkiet dan ook altijd uit de kooi als ik met de valk bezig ben. Al laat ik het de valk ook regelmatig zien dat de grasparkiet op mijn hand en hoofd zit.

lastig.....

Ann

Hallo Puck

Ons Cher is nu 5 jaar en wordt niet graag aangeraakt. Ze stapt wel op ons hand, maar als je er dan maar iets te lang tegen praat of je steekt een vinger naar haar uit om haar te strelen vliegt zij weg.
Nu hebben we een tijdje geleden een speeltuin gemaakt en daar is zij volledig op open gebloeid. Ze voelt zich er goed en zit er heel graag op. Een kroelkop zal zij nooit worden, maar nu houdt ze toch van ons gezelschap. Misschien is een eigen veilig plekje buiten de kooi een oplossing?



Groetjes
Ann :)


The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

Puck

Ja dat is inderdaad een idee. Alleen wil hij nu alleen nog maar bovenop de kasten zitten en komt hij verder nergens anders.

angelina

Hoi,

Ik heb 4 valkjes waarvan er 2 ook niks van mijn handen moeten hebben in de kooi.
Voorheen helemaal niet maar ook ik kreeg het niet voor elkaar met heel veel geduld en trosgierst.
Op het trappetje willen zij wel stappen om uit de kooi te komen.
1 van die 2 is nu zover dat als ze uit de kooi is vanaf het trappetje wel op mijn hand stapt. Ik moet dan wel een platte hand aanbieden want alleen een vinger wil ze weer niet.
Ze wil nu ook wel op mijn schouder zitten en soms wil ze zelfs een kusje geven. Die andere blijft een moeilijk geval en meer dan het trappetje accepteerd ze niet maar dat maakt niet uit want op die manier kan ik haar toch weer makkelijk in en uit de kooi krijgen.
Het is het proberen waard en als het niet gelijk lukt niet opgeven hoor. Ze zitten ook op een stok dus een trappetje of een stokje om op te stappen is makkelijker te accepteren voor ze.

Greetz Angelique en de 4 vliegeniertjes

Love birdies

Ann

Citaat van: Puck op 25 oktober 2006, 15:13:53
Ja dat is inderdaad een idee. Alleen wil hij nu alleen nog maar bovenop de kasten zitten en komt hij verder nergens anders.


Hey Puck

Jammer. Ik wens je nog veel succes met het zoeken naar een oplossing en mss is in een later stadium de speeltuin wel een oplossing.

Succes.

Groetjes
Ann :)


The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

Puck

dat laddertje is ook een goede optie!
Je bedoelt gewoon zo'n laddertje die je in de kooi kan hangen?

Ivy

Hoi Puck.
Waarschijnlijk krijg ik veel boze reacties, maar als ik jou was, zou ik het valkje toch kortwieken. Je bent al maanden met hem bezig en het werkt niet. Je zegt zelf dat hij vlak voor de rui is - dan kan hij gauw weer goed vliegen maar het geeft je wel 3 - 4 weken tijd om hem leren opstappen en misschien zelfs kroelen.
Andere manier zou zijn die van Caroline (Lees hier http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19227.0.html).

Door kortwieken wordt de vogel gedwongen om op te stappen, het is natuurlijk niet de vriendelijkste manier maar ik vind wel dat het werkt. Hij zal wel 15 jaar leven - dan zal hij die twee maanden dat hij niet kon vliegen gauw vergeten als hij achterkomt hoe lekker het is om gekroeld te worden hoor.

Succes met de beslissing.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Puck

Ben ook blij met een reactie als deze. Ik denk er namelijk net zo over.

Als ik hem vanavond zou kortwieken, wat kan ik dan daarna het beste doen?
Ik denk dat ik hem het beste even met rust kan laten?
Hij zal even moeten wennen aan deze situatie...