18 april 2024, 23:04:53

raar oogje

Gestart door Romy, 22 oktober 2006, 16:49:41

« vorige - volgende »

Romy

hoi

Sinds deze morgen heb ik een valkparkietje, die ik gekregen heb. Het is eentje die door z'n ouders verstoten en gepikt is geweest toen hij uitvloog. Daardoor heeft hij wondjes rond z'n oogjes gekregen, maar die zijn ondertussen genezen.
Rond z'n oogjes plakken de veertje wel nog steeds samen.
Ik heb ook de indruk dat z'n oogjes waterig zijn. Daarom denk ik aan een oogontsteking, maar dat weet ik niet zeker.

Wie kan Flupje helpen?

Ik heb er een foto van genomen, maar ik weet niet hoe ik die hierbij kan zetten...

Groetjes!
Romy

Anja

Hoi Romy,

Op onderstaande link kun je lezen hoe je een foto toe kan voegen.
Als je denkt aan een ontsteking dan zou ik ermee naar de DA gaan.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

Groetjes Anja

Romy



Ik hoop dat jullie nu de foto zien? Ik merk wel dat het niet zo heel duidelijk is...

Anja



Je kan het idd niet goed zien.
Bij twijfel kun je het beste langs de DA gaan.

Misschien reageert er nog iemand die je wel kan helpen.

Groetjes Anja

Romy

[/img]

Dit is nog een foto die ik heb proberen te nemen. Het lukt echt niet goed want hij schrikt heel erg van de camera.
Soms denk ik dat het oogje normaal is (het is trouwens bij beide ogen zo) omdat z'n pluimpjes die samenkleven soms een beetje tegen z'n oogje zitten, hij krabt er dan even aan en dan is het weer weg (het pluimpje), maar het lijkt wel alsof hij weent, een vochtig oogje dus.
Het vocht is wel helder, zoals traanvocht, dus geen etter of zo.

Herkent iemand dit?

Riny

22 oktober 2006, 17:42:28 #5 Last Edit: 22 oktober 2006, 19:17:16 by Riny
Hoy Romy
Ik ben het helemaal met Anja eens.
Het ziet er niet goed uit, en durf zo niet te zeggen wat het zou kunnen zijn .
Het is ook beter om hier een DA naar te laten kijken,en niet zelf te gaan dokteren.
Groetjes Riny :D

Citaat van: Inger m op 12 april 2006, 18:25:37

Een oogontsteking heeft vaak een bacteriele of een virale achtergrond. Helaas zijn oogontstekingen vaak minder makkelijk te behandelen dan dat het ljkt of blijven ze terugkomen. In dit geval is het consulteren van een dierenarts de beste optie.



Ineke

22 oktober 2006, 18:52:37 #6 Last Edit: 22 oktober 2006, 18:54:31 by Ineke
Ziet inderdaad niet goed uit, het lijkt flink ontstoken. Ik wil je niet ongerust maken, maar t kan natuurlijk ook n gevolg zijn van n inwendige bacterie of n virus dat zich qua uiterlijk manifesteert en niet enkel van t plukken.
Hoe is de vogel verder? Zijn ontlasting, eetgedrag, beweegt ie door de kooi? Kun je m vastpakken om bijv. zijn ogen met kamille schoon te maken?
Misschien kun je n foto van dichterbij maken voor de da en die sturen? Bij de da hier kan dat, dus misschien bij die van jou ook?


Romy

Hoi

Bedankt voor jullie raad allemaal
Het is wel zo dat ik Flupke pas sinds gisteren heb, en dat hij altijd in een buitenvoliere gezeten heeft waardoor hij helemaal niet tam is. Hij is niet bang van mijn hand als ik hem bv op zijn buikje streel als hij langs de kooi klimt, maar met mijn hand in de kooi gaan, maakt hem heel onrustig.

Verder heeft hij gisteren niet gegeten, was hij in het begin onrustig, maar na enkele uurtjes was hij heel levendig, verkende hij de hele kooi en zat hij deuntjes te zingen. Op mij maakte hij een heel gezonde indruk (behalve dat hij niet at, maar dat gebeurt blijkbaar nog bij een nieuwe vogel, heb ik gelezen).

Door jullie raad heb ik hem dan gisterenavond naar mijn opa gebracht, die al zijn hele leven pluimvee kweekt en ermee naar wedstrijden gaat. Hij gaat hem nu deze week verzorgen en vertelde mij dat het niet zo ernstig is als het eruit ziet, omdat hij dus wondjes rond zijn ogen heeft van gepikt te zijn door zijn ouders, waardoor de veertjes rond zijn ogen allemaal samengeplakt zijn.

Hopelijk loopt het allemaal goed af, en kan ik op het einde van de week om m'n vogeltje, want ik vind dit allemaal zo jammer omdat ik graag al begonnen was met het tam maken en zo.

Groetjes
Romy

Romy

O ja,

Ik wou ook nog even zeggen dat ik van België ben, en dat de dierenartsen op jullie website allemaal héél ver van ons vandaag liggen...
Hopelijk wordt het niet zo erg dat we ermee naar de DA moeten!

Bedankt iedereen!

Rianne

Hoi Romy,

ik denk ook dat het oogje zelf ook ontstoken is. Dat gaat niet zomaar over. Je kunt ook even een vogelarts bellen en het verhaal uitleggen, dan willen ze je ook wel wat opsturen. Ik weet dat dr Feld dit doet. :)

Romy

hoi

Bedankt voor de reactie

Mijn opa (die dus heel veel van vogels afweet), zegt ook dat het ontstoken is en behandelt hem nu.

Groetjes
Romy

Rianne

Oké! :D Veel succes ermee!

Romy

Dag iedereen

Ondertussen ben ik met Flupke naar de dierenarts geweest. Hij heeft een soort onsteking in zijn neusje, daar zitten veel slijmpjes in. Het zat helemaal dicht en daardoor traanden zijn oogjes. Hij heeft ook een groen vlekje op zijn tong die daarmee te maken heeft.
De dierenarts heeft z'n neusje gespoeld en ik heb antibiotica meegekregen die ik via z'n neusgaatjes moet indruppelen voor 14 dagen.
Ik was bang dat hij daardoor niet snel tam zou worden, maar bij de DA zelf heb ik ondervonden dat hij niet zo schuw is voor een wilde vogel. Hij bijt ook niet!
We hebben wel ondervonden dat hij langs 1 kant bijna volledig blind is, en langs de andere kant héél slecht ziet  :'(
Het zou niets met zijn oogjes zelf te maken hebben, die zien er goed uit, het hoornvlies is ook niet beschadigd of zo. Waarschijnlijk is dit aangeboren.

Hopelijk slaat de antibiotica goed aan en is hij over enkele weekjes genezen zodat hij van die lopende oogjes verlost is!

Bedankt voor jullie raad allemaal!
Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

Fijn te lezen dat je toch naar de DA bent geweest.

Hoop dat de AB snel zijn werk doet zodat Flupke weer snel beter is.

Groetjes Anja

Gipsy19

Ik wens je heel veel sterkte met Flupke en dat hij maar snel weer geneest .