29 maart 2024, 15:52:26

zou deze tint geel ook kunnen vererven?

Gestart door nick01, 22 oktober 2006, 11:04:33

« vorige - volgende »

nick01

22 oktober 2006, 11:04:33 Last Edit: 22 oktober 2006, 11:10:27 by nick01
ik eb hier een hele mooie donkergele cinnamon bont geparelde pop zitten en waarschijnlijk krijg ik daar een cinnamon bonte man bij.
maar zou deze tint van geel van de pop ook terug kunnen vererven op de jongen of zijn dit gewoon toevalstreffers?
ze is namelijk over het hele lichaam mooi donkergeel , donkerder als normaal , zonder witte of lichtgele plekken.


Joyce28


Karin

Ik heb zelf een heel fel gele pop ( cinnamon bont gepareld ) ( dus niet donkergeel zoals die van jou, maar misschien vereft het wel gelijk ) en ik kreeg 2 jongen van haar, beide ook echt felgeel, alsof ze licht geven.

Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Zou het donkere geel niet van de parels komen?

nick01

zoals je al zegt parels die hebben een tekening , dit geel is zo goed als helemaal egaal over het gehele lichaam.
maar dat is het niet ze is gewoon veel donkerdergeel als normaal maar ik ben benieuwd of zoiets ook gaat vererven want ik vindt het een mooie intensieve kleur.
ze krijgt een cinnamon bonte man en ze hebben beide de zogenaamde "getekende" tekening dus ik ben benieuwd.

Ludo

Hoi, er zijn een aantal kleuren die het geel in een vogel "versterken".

Dat zijn cinnamon, gepareld en fallow zelfs split fallow.
Bij deze vogel heb je al cinnamon en gepareldĀ  tesamen en krijg je meer kans op dit prachtige geel.

Verder is het ook zo dat poppen over het algemeen geler zijn dan mannen. (wordt wel eens gebruikt voor geslachtsonderscheid bij lutino's en zie je ook in het masker bij de wildkleur)

Mijn opaline cinnamon getekende valken zijn ook geler dan bijvoorbeeld de wildkleur getekenden.
Ik hebĀ  hier ook een bronze fallow geparelde die werkelijk knalgeel is.
Het is vermoedelijk zo dat als je met de meest gele vogels verder kweekt je ook wel gelere jongen zal krijgen.

Toch is het zo dat er jaren geleden ook al sprake was van een 'gele' mutatie met zwarte ogen. Dit was een andere mutatie dan de zogezegde volledige bonte.

Dit onderwerp is al verschillende malen besproken op dit forum.
Deze mutatie zou verdwenen zijn door de grote gelijkenis met Lutino dat weer net specialer is door de rode ogen en doordat je met een lutino man ook automatisch lutino jongen krijgt en met recessieve kleuren niet.

Om werkelijk te zien of alleen de geelfactor versterkt is in een vogel zou je die tegen een wildkleur moeten zetten dan zou je wildkleuren met een versterkte geelfactor moeten krijgen.
Er zijn vermoedens dat dit de zogezegde olijf of mosterdkleurigen zijn
Hieronder een paar foto's van mijn geelwangen met versterkte geelfactor.

Jammer genoeg kweken de echt knalgele vogels blijkbaar moeilijker.

Groeten

Ludo







en dit is de foto die enige weken geleden al op het forum stond van Ragos
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk