12 mei 2025, 01:57:11

Charlie alweer bloedpen

Gestart door Jill1, 27 oktober 2006, 17:05:45

« vorige - volgende »

Jill1

Hoi mensen
Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst over Charlie. Er was een bloedpen geknapt bij hem en het was behoorlijk aan het bloeden. Deze veer is verwijderd, maar er zitten nu weer een aantal bloedpennen op dezelfde plaats. Wat moet ik hier nou mee, ik ben als de dood dat deze weer knappen, want dat was echt geen pretje :(
Ik hoop dat er iemand snel kan antwoorden want ik zit een beetje in de rats
Groetjes Jill

Rianne

Hoi Jill,

volgens mij kun je óf vanavond even bij de DA langs voor controle, óf het nog even aankijken. Alleen dan zit je met het probleem dat het dan weekend is.
Hoe komt Charlie aan die bloedpennen? Is ie ergens tegenaan gevlogen?

Jill1

Ik heb geen idee hoe hij eraan komt
Hij heeft het al een keer eerder gehad en toen is het geknapt. Deze veer is eruit gehaald, maar het lijkt wel of er gewoon nieuwe bloedveren uit komen. Ik weet het dus echt niet.
Misschien heeft iemand enig idee hoe het komt dat er op die plek steeds bloedveren uitkomen?

Ineke

Ergens tegenaan gevlogen, zoals Rianne zegt? Wild fladderen in de kooi? Voedingstekorten? Ik zeg even wat mij te binnen schiet. Ik zou t ook eng vinden. Je wilt je valkje geen extra stress bezorgen en vraagt je misschien af of je naar de da moet gaan. Kun je de da niet bellen, waar je vorige keer was en vragen wat t betekent dat er allerlei kleinere bloedpennen op dezelfde plek als voorheen zijn?

Jill1

27 oktober 2006, 19:52:51 #4 Last Edit: 27 oktober 2006, 19:56:11 by Jill1
Ik dacht ook al dat hij misschien een vitamine tekort of iets dergelijks heeft omdat er geen goede veren groeien, maar ik kan echt niet bedenken wat hij nog meer kan krijgen.
Hij krijgt gewoon zijn voer, eivoer, fruit, vitaminedruppels af en toe voor de rui en ze hebben (ze zijn met z'n tweeen) ook sepia en een kalkblokje in de kooi hangen. Uiteraard ook kiezel en mineralen. Plus de rest wat ze krijgen (trosgierst enz. Ik kan dus niet bedenken waar hij een tekort aan zal hebben. Misschien kalk, maar dat eten ze toch naar behoefte (zo werd mij verteld en hij heeft het wel voorhanden).
Misschien dat iemand nog een idee heeft.
Ik ga in ieder geval morgen wel even de dierenarts bellen om te vragen wat ik er nou mee moet. De man die Charlie en Barloe gekweekt heeft, zegt dat de bloedpennen er juist uit moeten (en ik vertrouw hem volkomen, hij is erg goed voor de vogels) maar nou lees ik net hier dat ze er juist absluut niet uit moeten. Misschien weet iemand hier het goede antwoord nog op, wat ik heel graag nog hoor. Ik ga morgen in ieder geval even bellen.

Inger m

27 oktober 2006, 20:09:29 #5 Last Edit: 27 oktober 2006, 20:16:15 by Inger m
Hoi Jill,
Wat versta je onder bloedpennen?

Als een veer tijdens de rui wordt vervangen door een nieuwe veer, dan moet deze nieuwe, groeiende veer voorzien van voedingsstoffen. Via kleine bloedvaatjes wordt deze veer voorzien van bloed. Dit is aan de buitenkant ook te zien. Als de veer volgroeid is, dan drogen de bloedvaatjes in en is de pen weer helder.

Wanneer een groeiende veer beschadigd, kan dat ernstig gaan bloeden. Als het blijft bloeden, kan deze veer er beter uitgetrokken worden.

Echter nieuwe, groeiende en onbeschadigde pennen moeten er uiteraard nooit uitgtrokken worden. Ten eerste is dit niet nodig, maar daarnaast zitten deze pennen nog goed vast en is dat dus erg pijnlijk. Bovendien loop je het risico dat er beschadigingen in de huid optreden, waardoor nieuwe veren afwijkend kunnen ontwikkelen.

Dus eigenlijk is het heel normaal dat de pennen er zo uit zien. Zulke pennen mogen niet getrokken of geknipt (kortwieken) worden.

Als je iets anders bedoeld, kun je dan een foto plaatsen?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Jill1

Ik ben niet zo'n held die foto's kan plaatsen. Ik zal m'n best doen, maar ik beloof niks. Met een bloedpen bedoel ik een nieuwe veer die nog in het vliesje zit, maar die van binnen volledig met bloed gevuld is (of noem je dat geen bloedpen?) en dat ik volgens mij niet normaal. Hij heeft dit eerder gehad en die veer is toen geknapt, doordat hij in paniek raakte en het bloedde enorm.
Bij normalen nieuwe veren die nog in het vliesje zitten zie ik geen bloed en zijn de ze gewoon wit van binnen.
Ik trek er ook zomaar niks uit hoor, begrijp me niet verkeerd!
En als ze er al uit zouden moeten zou ik dat nog niet kunnen doen, veel te zielig.......

Inger m

Hoi Jill,
Vaak zie je idd wel een roze-rode doorschijning bij nieuwe veren. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken binnenkort.

Zolang het een roze-rode doorschijning is, is het bloedvoorziening (uit bloedvaatjes). Immers bloed buiten de bloedvaten stolt heel snel en zal donkerrood-zwart van kleur worden. Als de veren zich normaal ontwikkelen, is er niets aan de hand.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.