13 mei 2025, 05:47:50

slechtziend valkje

Gestart door Romy, 25 oktober 2006, 09:05:08

« vorige - volgende »

Romy

hoi

Sinds zondag heb ik een valkje dat ik van de dood gered heb (de kweker wou hem dood doen omdat hij verstoten is geweest door z'n ouders, hij is heel hard gepikt geweest en heeft op z'n hoofdje littekens waardoor z'n veertje alle kanten opgroeien. Ook op z'n vleugeltjes is hij hard gepikt geweest).

Maar ik heb hem dus gaan ophalen zodat hij bij mij kan wonen. Hij had echter 2 ontstoken oogjes, die mijn opa nu verzorgt. Het gaat bovendien al een heel stuk beter ermee.

Maar mijn opa heeft nu gemerkt dat hij waarschijnlijk slechtziend is. Nu vraag ik mij af of ik op een speciale manier met hem moet omgaan, zodat zijn leventje zo comfortabel mogelijk zou zijn.

Enkele dingen die ik mij o.a. afvraag zijn :
- Waarschijnlijk zal ik heel veel met hem moeten praten, zodat hij mijn stem leert kennen. Als ik bij hem ben, moet ik dan de hele tijd praten? Of kan ik ook gewoon langs z'n kooi passeren zonder eens iets te zeggen?
Ik denk erover om hem in een hoekje te zetten waar ik niet zoveel moet voorbij lopen, zodat hij er rustig staat. Of doe ik beter het omgekeerde?
- Zou ik hem beter laten kortwieken? Of is dit van geen belang? Ik ben een beetje bang dat hij gaat proberen vliegen, maar dan ergens tegenaan botst...
- Moet ik zijn kooitje op een bepaalde manier inrichten?
- Moet ik hem op een bepaalde manier benaderen?
- Zijn er bepaalde dingen waarmee ik rekening moet houden om hem tam te maken?
-...

Het is een beetje veel ineens, maar ik hoop dat ik wat tips kan krijgen, want ik vind dit een moeilijke situatie.
Hopelijk zijn er mensen die vanuit soortgelijke ervaringen ook wat tips kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt
Groetjes
Romy

Riny

Hoy Romy
Zijn jullie met het valkje naar de dierenarts geweest.
Zo niet, dan  raadt ik je dat toch aan om te doen.
Een oogontsteking heeft vaak een bacteriele of een virale achtergrond. Helaas zijn oogontstekingen vaak minder makkelijk te behandelen dan dat het ljkt of blijven ze terugkomen.

Als je valkje slechtziend blijkt te zijn is het heel erg belangrijk om altijd zijn naam te noemen als je bij de kooi komt.
Waar je verder extra op moet letten zou ik zo niet weten.
Groetjes Riny :D

Romy

Bedankt voor je reactie!

Ik ben niet met flupke naar de dierenarts geweest, maar m'n opa verzorgt hem nu. Hij heeft al z'n hele leven vogels en weet ondertussen meer dan de dierenarts hier in de buurt  :D
Z'n oogjes zijn al heel fel verbeterd (maar daarover is een andere topic bij 'ziek').

Dat is inderdaad een goed idee om telkens z'n naam te noemen als ik naar hem toe kom.

Ondertussen heb ik nog enkele andere vraagjes :
- Heeft hij beter een grote of een kleine kooi (zou hij 'verdwalen' in een grote kooi of is een kleine kooi te 'saai'?)
- Heeft hij beter veel of weinig speeltjes? Zondag zag ik hem klimmen langs z'n kooi, waarmee hij een beetje moeite had, terwijl er een laddertje naast hem hing (hij zag het blijkbaar niet...)
- Is het vervoer in de auto verschillend voor een slechtziende valk?

Alvast bedankt!
Groetjes
Romy

heidi

Hallo Romy,
Zoals Riny zegt,zou ik zeker naar de dierenarts gaan.
Zijn kooi zou ik inrichten en het dan altijd zo laten,zodat je valkje alles weet staan,ik heb een slechtziende hond en als er iets anders gezet is loopt hij er tegenaan,maar als alles op dezelfde plaats staat vind hij zijn weg blindelings,met slechtziende valkjes heb ik geen ervaring,maar misschien is je valkje na een behandeling door de dierenarts niet meer slechtziend.
Groetjes Heidi en Quickje

Riny

Hoy Romy
Persoonlijk denk ik dat de kooi niet te groot moet zijn.
Wel moet je valkje zijn vleugels fatsoenlijk uit kunnen slaan, en kunnen klimmen.
Met de tijd wordt hij daar toch steeds handiger in.
En verder zul je veel antwoorden op je vragen kunnen krijgen door je valkje goed te observeren.
Vervoeren in een auto is het beste in een vervoersmandje.
Toch zou ik naar een DA gaan, misschien kan die toch meer als je opa.
Groetjes Riny :D

Romy

hoi iedereen

Ik ben bij de dierenarts geweest en hij had een infectie waardoor z'n neusje dicht zat en zijn oogjes traanden. Dit heeft jammergenoeg niks te maken met z'n oogjes, die zijn volledig in orde. Waarschijnlijk is het aangeboren.

Is er hier niemand die ervaring heeft met een slechtziend (bijna blind) valkje? Ik vind het wat jammer dat ik nog niet zoveel reactie heb gekregen.

Ik merkte daarnet dat hij soms van z'n bovenste stokje afspringt (waarschijnlijk ziet hij niet dat hij zo hoog zit). Daar schrok ik toch wel even van! Hij had er blijkbaar niet zoveel last van...

Alle tips ivm slechtziende valkjes zijn nog steeds welkom! Zo kan leren hoe ik mijn valkje op de beste manier moet verzorgen.

Groetjes
Romy