19 maart 2024, 03:12:53

Op dieet?

Gestart door Richard en Nanny, 19 september 2002, 23:25:02

« vorige - volgende »

Richard en Nanny

Hoi allemaal, :)

Ik heb een vraagje. Mijn valkjes Jarie en Tommie zitten nu al 2 weken opgesloten in de kooi. >:(  Dit komt omdat Jarie niet meer kan vliegen. Ze heeft een ongelukje gehad en is nu aan een kant gekortwiekt :( Normaal gesproken mogen ze iedere dag uit de kooi om te vliegen en op de lamp te poepen :D
Om ze te troosten heb ik ze wat extra hapjes gegeven zoals appel en trosgierst. Nu vraag ik me af of dit wel goed is :-/
Ze krijgen nu natuurlijk niet zoveel lichaamsbeweging als normaal, worden ze nu niet te dik? ??? Verder zijn ze behoorlijk chagrijnig geworden. Jarie heeft niet meer zoveel zin om met mij te knuffelen, ze vindt 1 knuffel per dag nu wel genoeg. En Tommie zit constant te fladderen in de kooi. ::)
Ik hoop dat de veren van Jarie snel weer aangroeien, dan kunnen ze tenminste weer uit de kooi. Moet ik tot die tijd de vogels wat minder eten geven of niet.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Nanny, Jarie en Tommie :D :D

ezra

Waarom is ze maar aan één kant gekortwiekt? Bezwaar is namelijk dat ze scheef gaat hangen als ze vliegt. En waarom moeten beide in de kooi blijven, ook de gezonde vogel? Ik zou ze er gewoon uitlaten - de vogel die gezond is draait dan als vanouds zijn rondjes, terwijl de andere op en rond haar kooi een beetje rondhupt wanneer ze merkt dat ze (nog) niet kan vliegen, of wanneer het pijn doet  -  maar ze heeft in elk geval haar vrijheid. Trouwens, ook gekortwiekte valkjes vliegen als de beste, hoor. Ze komen alleen niet meer zo hoog en ver, omdat ze onvoldoende 'lift' hebben. Maar jouw beestje zal daar na een dag aan gewend zijn en haar lamp  weer prima halen.

Verder matig met trosgierst en zonnebloempitten. Vetbommen! Als ik jou was zou ik ze normaal voeren. Die troosthapjes zijn in de meeste gevallen eerder een begrijpelijke troost voor de baas dan voor de valkjes zelf.    

V_Valkie

het is beter om de andere kant dan ook te kortwieken.En als Jarie  niet meer kan vliegen,waarom mag tommie dan even fladderen?

Nanny

Hoi Ezra en V_Valkie,

Jarie is niet met opzet gekortwiekt. Ze is gevallen in de kooi en met haar vleugel ergens achter blijven hangen. :( :( :( Ze mochten van mij de volgende dag gewoon uit de kooi, maar Jarie begrijpt echt niet dat ze niet mee kan vliegen. ??? ??? Ze stort iedere keer als een baksteen naar beneden. :'( :'( Het probleem met Tommie is dat hij niet tam is. Ik kan de kooi niet open laten staan om hem er weer in te laten. :-/ :-/ Wanneer de kooi open staat klimt Jarie er weer uit en probeert toch weer te vliegen. Ik heb het een paar dagen aangezien, maar die arme Jarie snapt het echt niet. Ze is al een keer lelijk hard gevallen. :o :o Het doet mij ook pijn om ze op te sluiten, maar ik zie geen andere oplossing. Gelukkig hebben ze een hele grote kooi en hebben ze veel bewegings vrijheid. De veren van Jarie beginnen gelukkig weer aan te groeien. :D :D Daarom leek het mij niet verstandig om de andere vleugel ook te laten kortwieken. Bedankt voor je advies over de trosgierst en de zonnepitten.

Groetjes,
Nanny, Jarie en Tommie :D :D :D

V_Valkie

Hopelijk kan je valk weer gauw vliegen!