11 mei 2025, 09:41:37

oud en nieuw

Gestart door Noot, 24 oktober 2006, 18:31:12

« vorige - volgende »

Noot

24 oktober 2006, 18:31:12 Last Edit: 24 oktober 2006, 19:39:50 by Noot
Hallo valkliefhebbers,

Even kort.
Ik heb nu ongeveer een maand een nieuw valkje ter gezelschap voor de valk die ik al 5-6 maanden had en mij. Beide gepareld. De oude weet ik niet zeker van wat t is, maar die nieuwe vertoont nu al duidelijk een mannetjes gedrag.
Ze waren allebei ongeveer 6 weken oud toen ze bij me kwamen en tam.

Hele leuke vogels en in het begin ontweken ze elkaar niet echt maar wat me wel opviel was dat de nieuwe degene die ik al had van zijn stokje wilde duwen. En wilt overal zitten waar die oudere zit... of ik. Ze bijten of blazen af en toe een beetje naar elkaar (absoluut niet tot bloedens aan toe), waarbij die nieuwe ineens behoorlijk agressief uit de hoek kan komen als ze bv op mn schouder zitten.

Van de week viel me op dat de vleugel van de oudere een beetje hing en er zat ook een beetje bloed bovenop. Hij vloog ook wat minder. Ik denk dat ie gevallen was in de kooi op de houtsnippers ofzo. Ik heb het even aangekeken en het gaat nu gelukkig al een stuk beter en de vleugel hangt niet meer en vliegt nu weer goed rond.

Ik merkte zondag dus ook op dat bij die oudere dus stront blijft ophopen bij zijn poepgat. Af en toe hoor je een geluid als een (sorry hoor) natte scheet. Hij maakt t wel schoon.
Heeft dit te maken misschien met stress tussen de vogels ofzo? Kan ik er zelf wat aan doen of moet ik er direct mee naar de dierenarts voor antibiotica of iets dergelijk? Spoed?

Heel verhaal maar alvast Bedankt
een bezorgde valkvrind

PS: Als ze dit gedrag naar elkaar vertonen zijn het dan allebei mannetjes of is het nog te vroeg en moeten ze langer aan elkaar wennen?

Anja

Hallo,

Even over het gedrag. Lijkt mij volkomen normaal. Positie of plaats veroveren lijkt me dat.
Ik heb 5 valkjes en ze willen dan alle 5 op mijn schouder zitten..........aangezien ik niet van die grote schouders heb krijg ik dus ook dit soort gedrag. Verder kunnen ze goed met elkaar overweg.

Wat betreft de poep aan het poepgat zou ik dat schoon maken met lauw water.
Hoe is het poepje. Het moet groen zijn met een witte punt erin en vast.
Als je valkje diarree vertoond dan zou ik naar een goede vogelarts gaan.

Hoop dat je hier wat aan hebt en er zullen vast en zeker meer mensen reageren.

Groetjes Anja

Noot

Bedankt voor je reactie.

Zijn bij jouw de mannetjes en vrouwtjes hetzelfde qua gedrag tegen elkaar? Het zal misschien ook wel een beetje het "ik mag je" of niet verhaal zijn.

De kleur is goed en het is een redelijk vaste substantie. Het wordt een beetje een klont. Ik ga morgen maar even naar de DA denk ik. Ik kijk ook even verder naar een topic op het forum Ziek.

Uiteraard zijn meer reacties welkom.

groetjes Peter

Anja

Hoi Peter,

Ik heb nu 5 valkjes waarvan ik zeker weet dat er pas 1 man tussen zit.
Ik heb een beetje het idee dat hij de "leider" van de bende is.
Als hij niet alle valkjes ziet dan begint hij te roepen net zolang tot ze allemaal bij elkaar zijn.
Verder kan hij behoorlijk te keer gaan tegen de popjes maar dat is dan gauw genoeg weer over en daarna kroelen ze elkaar weer.
Blazen en pikken dat wordt hier regelmatig gedaan en daarna zitten ze weer allemaal lief bij elkaar.

Morgen komen er 2 valkjes bij waarvan er 1 een man is.
Dat is dus weer even afwachten hoe dat weer gaat.

Hoe was het bij de DA?

Groetjes Anja

Noot

hoi anja,

ik ben geweest en de DA vond de ontlasting wat druiperig, waarschijnlijk een parasiet of bacterie in de darm.
Hij heeft mij Sulfatrim Drops meegegeven. Dit moet ik oplossen in drinkwater 0,5 ml op 100 ml en ongeveer 10 dagen. Het is nu ook weg en het gaat gelukkig goed.

Je zal het wel druk hebben nu met 7 valkjes. Hoe oud zijn ze eigenlijk en hoe gaat het met die 2 erbij?
Die van mij kroelen nooit. In het begin een poging maar verder niet. Hopelijk komt dat nog.

groetjes peter

Anja

Hoi Peter,

Het valt wel mee hoor met de drukte.
De 2 nieuwe doen het kei goed, werden gelijk geaccepteerd dus dat is mooi meegenomen.
Mijn oudste valkje is 15 mnd en de jongste 9 weken.

Fijn te horen dat het al beter gaat.
En dat kroelen dat komt vanzelf wel hoor.

Groetjes Anja

M.

Alle vogels zijn geen vrienden, net als bij mensen.

Ik heb in mijn voliere vogels die elkaar absoluut niet mogen, maar ze vinden hun weg wel om elkaar heen.

Hier binnen heb ik 3 mannen en een pop en dat gaat prima.

De pop was eerst heel zacht en liet alles maar geworden, ze werd weggeduwd, kreeg een pik en ging aan de kant.
Nu word ze wat pittiger en eigenwijzer, en zijn de mannen opeens veel liever voor haar.

De kerels onderling kunnen er wat van. Kribben, pikken, en dan vervolgens lekker tegen elkaar aan in slaap vallen  :)

Het kan zijn dat het nog wegtrekt hoor, als ze nog maar zo kort bij elkaar zijn.