12 mei 2025, 02:14:10

Jongen worden niet meer gevoerd! Help!

Gestart door Dallas, 17 oktober 2006, 18:06:43

« vorige - volgende »

Dallas

Hooi

Ik heb een koppel valkparkieten (Daan & Daimi) en die hebben nu hun eerste nest. Het oudste jong is nu ong. 13 dagen en de jongste ong. 5 dagen oud, maar ze worden niet meer gevoerd! De kropjes zijn leeg en voor zover ik het kan zien hebben de ouders ook al sinds gisteravond niet meer op het nest gezeten! Wat moet ik nu doen? Moet ik ze nu met een spuit pap geven? En wat als dat niet lukt? Ik wil het nestje heel graag houden :(
De ouders schreeuwen trouwens wel erg veel, vooral het popje ook en die schreeuwt normaal nooit. De ouders zijn ook erg onrustig, maar er is voor de rest niets stressvols gebeurt.
Please help!

Grtz
Lissel
{o,o}
|)__) This is ORLY. Copy and paste ORLY into your
-"--"- signature to help him gain world domination!!!

Paauwtje

wanneer het zo blijft en je zal ze willen houden zal je hand op fok moeten toepassen.
Dit kan echter bij latere kweek problemen geven
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Riny

17 oktober 2006, 18:20:59 #2 Last Edit: 17 oktober 2006, 18:22:48 by Riny
Hoy Lissel
Zijn de kropjes van de jonkie's helemaal leeg?
Je zou ze eventueel wat nutribird kunnen geven ,maar ik zou ze wel weer terg plaatsen bij de ouders.
Betere voeding als van de ouders bestaat er niet.
Ook is handopfok niet zo simpel als het lijkt.
Klik maar eens op onderstaande link en lees het goed door.

klik hier

Als je verder nog met vragen zit geef je maar een gil.
Groetjes Riny :D

Paauwtje

Ik wist niet dat je ze na een spuitje nutri werderom terug kan zetten bij de ouders.
Weer wat geleerd ;D

Dallas

Hartstikke bedankt allemaal
Ik heb de ouders wat extra voer gegeven, miss. hadden ze wel te weinig nu de jonkies wat groter worden
Ik heb al eerder mijn amazonebaby met de hand gevoerd, maar dat is natuurlijk wel even wat anders en hij was het oowk gewend om zo gevoerd te worden.
Als morgen de kroppen nog leeg zijn, ga ik nutribird halen en kijken of ze dat willen
Iig bedankt, maar tips blijven altijd welkom natuurlijk  ;)

Grtz
Lissel
{o,o}

bobbie

Hoi,

Heb je er ook rul eikrachtvoer bij gegeven?

Dat geef ik enkele keren per dag vers. Zodra dat er weer staat gaan de ouders bij mij direct eten, eten en eten. Daarna gaan ze de kleintjes voeren.

Misschien werkt dat bij jou ook?

Succes, Nel

Dallas

Hai, het is gelukt hoor, ze zijn weer aan het voeren geslagen!!
Ik was echt een beetje paniekerig, want ik was zow blij met het nestje en nouw dreigde het toch nog mis te gaan.
Ik heb nu nog 1 dingetje. Er zijn 4 jongen, maar de jongste is best klein en die was nu de enige nog met een lege krop.
Tis best een zielig gezicht, die 3 grote die er bovenuit staan te krijsen en dan dat kleine hummeltje dat ook probeert recht overeind te blijven staan :P
Iemand nog tips or tricks om dat te verhelpen? Zouw ik eventueel de oudere ff eruit kunnen halen en onder de warmtelamp zetten en later weer terugzetten?
Of anders gewoon met de hand voeren?
Ik hoor het wel

Grtz
Lissel
{o,o}

bobbie

Hoi,

Als ik jou was zou ik inderdaad de grootste jonkies met de volle kroppen even apart onder een warmtelamp zetten zodat ouders de kleine kunnen  voeren.
Na een uurtje kan je ze weer terug zetten bij de ouders.

Succes, Nel

heidi

Hallo,
Ik zou de kleinste een beetje bijvoeden,desnoods een beetje lauw water met druivensuiker geven,zodat hij zijn plaatsje tussen de anderen kan opeisen.Ik zou het wel bij de anderen laten zitten.

Groetjes Heidi en quickje

Karin

Wat ik doe als ik een achterlopertje heb gewoon alles bij de ouders laten zitten en het achterlopertje een paar keer per dag bijvoeren. Ik doe dat dan gewoon in het blok. Papje klaar maken, 10 % van het lichaamsgewicht en voeren. Het valt me op dat de achterlopertjes de beste etertjes zijn wat betreft de pap. Gaat altijd heel makkelijk  ;D waarschijnlijk omdat ze altijd al zo moeten vechten om gevoerd te worden.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Ik pas hetzelfde toe als Karin. Dat bevalt me prima dan heb je ook geen zorgen over het warm houden.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dallas

Bedankt allemaal!
Leuk dat jullie allemaal reageren :D
Ik heb inmiddels pap in huis gehaald voor de zekerheid.
Het kleinste jongkie (Ik heb hem Dali genoemd, van de namenlijst hier) had inmiddels al weer een volle krop, ik hoop dat dat zow blijft!
Voor de rest haddik nog 1 vraagje, echt de laatste, bij het 3e jong (Dazzle, ook van de namenlijst :P) zit er af en toe lucht in zijn krop. Kan dit kwaad? Het zit er niet altijd in, nu bijvoorbeeld niet, maar ik had er nooit eerder iets over gehoord of gezien, dus ik denk, ik vraag het even.
Dit is echt het laatste, voor de rest gaat alles goed, ze worden echt al heel groot! En 2 zijn Lutino! Ik dacht eerst Albino, maar ze hebben gele dons, vandaar. Dit is best wel een verrassing, want papa is Wildkleur en mama is Cinnamon, maar het schijnt met die splits te maken te hebben, maar dat snap ik nog niet helemaal. Komt nog wel!
Heel erg bedankt allemaal!  :-*

Grtz
Lissel
{o,o}

Riny

Hoy Lissel
Over wat lucht in het kropje hoef jij je geen zorgen te maken.
Fijn dat het voor de rest zo goed gaat.
Groetjes Riny :D

Paauwtje

wie weet laat het leintje door de lucht in de krop af en toe wel een boertje ;D