27 april 2024, 22:07:01

in shock?

Gestart door Quendi, 17 oktober 2006, 19:15:31

« vorige - volgende »

Quendi

Hallo,

Er is een valkparkiet die ik ga overnemen. Deze krijgt aanvallen als hij gevangen wordt. Dit duurt ongeveer een half uur tot een uur. Hij gaat dan liggen, of zitten, zonder te bewegen. En zijn koppie gaat dan een beetje hangen. Na een tijdje is hij weer helemaal zichzelf en gaat alles zijn gangetje. Ik zelf heb het nog niet gezien, maar ik ga hem morgen ophalen. Misschien kan ik zijn gedrag dan beter beschrijven. Hij wilde de vogel toch al wegdoen, dus dan liever naar mij. Ik zal hem dan niet meer vangen, en hem lekker met rust laten in de voliere. Maar ik zou toch graag willen weten wat hij heeft. Kent iemand dit?

Gr sietske

Paauwtje

trilt hij dan ook wanneer hij dit doet.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Quendi

Dat weet ik niet.. maar dan lijkt het mij erg op epileptie lijken. Ik ga morgen goed kijken wat ie precies doet.

Gr Sietske

Paauwtje

ik zou als je het weet wat hij doet, even contact opnemen met DA Feld.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Peter

Sommige prooidieren faken in een bepaalde situatie of ze dood zijn zodat het roofdier er vandaar gaat. Ik weet dat duiven dit gedrag wel vertonen, maar bij een valkparkiet ken ik het gedrag niet.

Groeten,
Peter

Karin

Als het epilepsie is, hou er dan wel rekening mee dat het erfelijk kan zijn.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Even gekeken wat een shock precies inhoudt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shock

Er is denk ik dus iets anders aan de hand met deze vogel dan dat hij alleen zo reageert van de stress.

Paauwtje

is dit ook geldig voor vogels?
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

@ussiebirds

Hallo,

Het valkje komt bij mij vandaan, maar ik kan er geen verklaring voor vinden. Ik kweek al heel lang vogels, maar wat deze vogel doet heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Het gekke aan hem was dat hij het alleen deed als hij gevangen werd. Was hij eenmaal weer vrij, dan was hij vrij snel weer normaal. Of het epilepsie is betwijfel ik want dan zou in andere stress situatie ook last moeten hebben en ook vaker. Ik heb zelf een hond gehad met epilepsie die kreeg vele malen vaker een aanval. Deze valk had het alleen bij vangen/verplaatsen. En verder zag of merkte je niks meer aan hem. Hij heeft mij meerdere nesten gegeven en van de nakomelingen die ik zelf heb en die andere van hem hebben is er niet een die dit gedrag vertoont. Daarom denk ik niet, dat als hij epilepsie heeft ,dat die een aangeboren is, maar een waarvan je de oorzaak zou moeten zoeken in iets anders.
Ik reageer omdat ik de vorige eigenaar van dit valkje ben geweest en dit is wat hij bij mij deed, misschien dat iemand toch een verklaring weet waarom hij dit gedrag vertoont ???


Rianne

Citaat van: Paauwtje op 19 oktober 2006, 11:28:03
is dit ook geldig voor vogels?


Ik denk dat dit ook wel voor dieren geldt ja. :)

@ussiebirds

Een shock kan ontstaan door ernstig bloedverlies, door hartfalen, door een bacteriƫle infectie (sepsis) of door een allergische reactie. Dit is wat ik in de beschrijving van een shock las.
Bloedverlies heeft hij nooit gehad voor een aanval. Hartvalen zou moeten opvallen aan zijn gedrag, maar het is een vrij drukke valk als hij in een vlucht zit, dus dat wijst niet op iets met zijn hart. Een bacteriƫle infectie kan in mijn ogen niet want dan zou hij niet opgeknapt zijn naar zijn eerste aanval, die al meer dan een jaar terug is. Hij is ook niet met een antibiotica behandeld door mij.
Een allergische reactie kan ik me niet voorstellen, want dan zou hij het niet alleen bij het vangen/verplaatsen hebben lijkt mij. Overigens heb ik deze valk niet gekweekt, maar ik heb hem wel ongeveer twee jaar in mijn bezit gehad. Dus ik vertel alleen mijn ervaring met hem.  :)

Paauwtje

Citaat van: Rianne op 19 oktober 2006, 11:36:56
Citaat van: Paauwtje op 19 oktober 2006, 11:28:03
is dit ook geldig voor vogels?


Ik denk dat dit ook wel voor dieren geldt ja. :)


Nou kan me voorstellen dat bij vogels het meerdere en andere redenen kan hebben omdat ze wat gevoeliger zijn dan mensen
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Rianne

19 oktober 2006, 15:07:52 #12 Last Edit: 19 oktober 2006, 15:10:46 by Rianne
Een shock is dus wat Aussiebirds opnoemt. Alleen bij een traumatische gebeurtenis zoals een ongeluk, kan een mens zich zo anders gedragen, dat hij niet reageert op wat er in de omgeving gebeurd. Hierbij mankeren zij overigens verder niks. Dit wordt ook een shock genoemd maar heeft niks met hartfalen of allergie te maken.

Bij uitvangen komt ook de stress er nog eens bij. Het hart gaat sneller kloppen en er komt adrenaline vrij. Misschien kan het dier dit lichamelijk toch niet aan.