HELP...Valkje (8 weken) weigert te eten

Gestart door roaneric, 26 juli 2003, 19:04:10

« vorige - volgende »

roaneric

Hallo  :)

Mijn valkje is nu 8 weken.  Ik heb hem sinds 4 weken en gaf nutribird met een lepeltje.  2 weken geleden begon ik zaadjes en eivoer door zijn nutribird (pap) te mengen en gaf toen maar 2 keer per dag de papje.  Nu geeft ik 1 keer (savonds) de pap (met zaadjes en eivoer) en hij blijft echt de HELE dag krijsen als hij mij of maar enig iemand anders ziet. >:(   Zijn kooi staat in de woonkamer, dus er is altijd iemand in de buurt.  Er hangt ook trosgierst in zijn kooi en er staan 3 bakjes met eten en een bakje water ook in zijn kooi.  Heel vaak zet ik hem bij zijn voer en dan eet hij 2 of 3 zaadjes (waarvan hij de zaadjes pelt en vaak ook nog laat vallen)  en dan gaat hij weer verder met krijsen.  Hij gaat echt NOOIT zelf op zoek naar de zaadjes. Heeft er GEEN interesse in.  :( Wanneer ik dan zijn pap geven s'avonds, dan eet hij zo gulzig dat hij  bijna verstikt en het lijkt mij ook of hij steeds magerder worden en ik maakt mij echt zorgen. Straks verhongerd hij :(   Wat kan ik doen?  Nat eivoer, heb ik al geprobeerd, wil die niet eten.  HELPPPP.  Wij worden gek van dat gekrijst.

Karin

26 juli 2003, 20:16:31 #1 Last Edit: 26 juli 2003, 20:21:34 by kazoo
Met 8 weken moet hij het toch wel zo'n beetje zelf kunnen. Probeer dit eens : zet gewoon de hele dag gewone zaadjes en trosgierst neer en geeft hem af en toe een beetje pap met veel zaadjes erdoorheen in een bakje. Niet met een spuit of lepel geven dus. Desnoods zet je hem op je schoot met het bakje.En dat steeds minder pap en meer zaadjes erin doen en zo langzaam de pap afbouwen.
Dat schreeuwen moet je maar even voor lief nemen. Dat moet je weten als je een valkje met de hand groot gaat brengen ;D. Jij bent nu zijn moeder en vader in één en ze wil aandacht van je. Ik heb zelf een jong valkje van een maand of 4 1/2 en ze schreeuwt ook steeds als ik weg loop. Ik ben in haar ogen haar partner en  ze wil dat ik bij haar blijf. Als 2 valkjes samenzitten is dat geschreeuw geen probleem meer. Één troost, het wordt echt minder  ;D En geen doek over de kooi doen hoor, gewoon zo veel mogelijk negeren. Misschien dat meer ervaren handvoerders nog andere tips voor je hebben.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

roaneric

Hoi,  bedankt voor je reactie.  
Zou het dus misschien wat minder worden als ik een jong (tam) valkje bij hem in zijn hok zitten?  Weet iemand misschien waar ik een kan kopen, die al tam is en zelfstandig kan eten?  Een beetje in de buurt van Schiphol?
Groetjes
Marijke

linda

hoi,
Ik had met pico het zelfde probleem, die was ook altijd aan het roepen .en is het zoals karin zegt , jij bent voor hem zijn mama en hij wil  liefst de hele dag je aandacht.Hij was ook in paniek als hij je niet zag en omdat ik het eigenlijk zielig vond dat hij alleen zat heb ik er eentje bijgehaald .Ok een jong , ze schelen maar een drie maanden.
En toen was het schreeuwen gedaan.dus nog ff volhouden , het komt wel in orde.
Ik heb na de pap eivoer onder de pap gedaan, zodat het er toch nog een beetje op leek en naar smaakte en zo ben ik overgeschakeld op eivoer waar ik dan weer zaadjes in deed en na een tijdje begon hij zelf te eten.
de volhouder wint .groetjes linda

Paul

Hoi Marijke,
Als je in de buurt van schiphol een valkje zoekt kan je er wel een van mij overnemen, ik woon op de landingsbaan zowat  :D
Maar het duurt nog een paar weken voor ze oud genoeg zijn want ze zijn nu nog heel klein.
Dus of je zo lang kan wachten weet ik niet maar het kan in elk geval wel :-)
Maar misschien stopt ie ook wel vanzelf met lawaai maken hoor zo gauw als hij zelf helemaal eet zal dat steeds minder worden.

Groetjes, Paul

DiMitri

tja, ik zit dus met hetzelfde probleem: geen zaadjes willen eten, enkel die lekkere pap, uit de spuit nog liefst, anders eet hij t niet. Ik denk dat ik dus ook maar eens voor volhouder ga spelen ;)
Wat mij zorgen baart, is dat hij volgens mij nog geen zaadjes kan pellen, kan dat? hij is nu 7,5 weken.
Ik ga hem enkel 's morgens nog pap geven, en in de namiddag een bakje met eivoer-pap en laat hem maar doen, hij zal wel eten als hij honger heeft (hoop ik).
(Maar toch een beetje in de gaten houden ::))

Iemand nog tips hieromtrent? alvast bedankt!
DiMi

Fiona

Roaneric: die foto die bij je berichtje staat is dat een foto van toen je valkje 8 weken was?
Ik vraag het me af, omdat ik namelijk ook een valk heb van nu 2 maanden en die vind ik er al zo volwassen uit zien.
Alleen onder zijn veren is het nog een beetje kaal.
Ook at hij met 6 weken al zelfstandig en ik weet wel dat het mogelijk is, maar vroeg het me af omdat jouw valkje er nog zo jong uitziet.  :)
groetjes, Fiona

Paul

Hoi Fiona,
Op de foto lijkt ie me inderdaad wel 8 weken want als een Lutino zo mooi in de veren zit met 8 weken is dat juist al best snel hoor.
Een wildkleur zal er met 6 weken al zeker zo uit kunnen zien want daar groeien de veren veel sneller van.
Jij zal waarschijnlijk dan ook geen lutino hebben?
Wat ik sinds mijn laatste nestje nu ook zeker weet is dat een valkje wat weinig voer krijgt zo een week achter kan lopen.
Ik heb een valkje van bijna 2 weken wat er nog als een week oud uit ziet en dat komt puur door slechte voeding van de ouders :-(

Groetjes, Paul

Fiona

Hoi Paul! Ja ik heb juist wel een Lutino, heb wel eens een grotere foto gepost hier, maar kan nu niet omdat ik op mijn werk zit. ;)
Ik zit het me de laatste tijd wel eens af te vragen of hij echt wel 2 maanden is. (ongeveer geboren 25 mei) omdat hij al helemaal perfect in de veren zit , alleen eronder is het nog wat pluizig zeg maar. Hij is ook al erg groot vind ik. Maar dit is dan wel mijn eerste echte ervaring met een valkje.
De kweekster zei dat hij met 6 weken zelfstandig at, en ik heb hem dus met 6,5 week meegenomen. Qua uiterlijk vind ik hem wel volwassen eruitzien dus.  :)

Qua eten doet hij het goed op o.a. de trosgierst, zaadjes, zonnepitten, etc. Alleen het eivoer moet hij niets van weten dus.
groetjes, Fiona

roaneric

Hoi Fiona

De foto is ongeveer een week geleden genomen.  Hij is geboren op 30 Mei.  Zijn veertjes beginnen nu pas uit te komen op zijn hoofd.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar hij blijft schreeuwen om eten. >:(  De laatste twee keer gaf ik zijn eten in een bakje en niet met de lepel en hij eet er wel van, maar niet zoveel zoals normaal.  Ik zag hem vanogtend voor het eerst water drinken.  Zou hij wel genoeg zelf eten?  
Ook heb ik hem vanogtend bij de ander valkparkieten in de buitenvoliere gezit, met de hoop dat hij daar wat sneller leren eten.  Maar hij blijft maar op de grond zitten en wilt niet naar boven bij de anderen en helemaal niet bij de etensbak komen.  Ik heb nu een bak met eten onderop gezit en ook een bakje met water + nog wat zaad over de bodem gestrooid. Ik zou niet weten wat ik nog moeten doen.  Ik gaan hem zometeen maar weer naar binnen halen.

Paul, hoe is het nu met valko?  AL iets beter?  Nou, als ik dat verhaal hoort, dan kan ik helemaal niet klagen over Kuifie.
Succes met de kleine

Groetjes
Marijke

Fiona

marijke, Pico is ong. geboren op 25 mei (middelste dag gepakt van die week) en is dus maar een paar dagen ouders als jouw valkje.
Hier zie je een wat grotere foto van hem, ik begin steeds meer te twijfelen of die niet ouder is . Op deze foto is Pico overigens pas 6,5 week!! maar ziet er zeer volwassen uit!
Groetjes, Fiona

roaneric

Hoi,  
ja inderdaad, hij lijkt mij ook iets ouder dan dat.  Misschien at iemand anders  het weten, hoor.
Ik weet  wel zeker dat kuifje 4 weken was toen ik hem kreeg, want hij was nog niet uitgevlogen en zat nog in zijn nestkast.  
Groetjes
Marijke

Angellex

Hallo hier Angelique,zeg ik heb nu ook een valkje van acht weken die ook twee dagen niet wou eten,maar ik bied het steeds aan,ook het water en ja hoor net begon hij te eten,dus hou het maar onder zijn snavel,dan hoop ik voor je dat het lukt.groetjes