16 april 2024, 19:51:40

Scenic pellets

Gestart door Ineke, 18 oktober 2006, 15:45:08

« vorige - volgende »

Mara

Hoi iedereen,

Ik heb toch even een opmerking, er wordt hier geschreven dat de valkjes al het lekkers eruit eten en de rest laten liggen.

Bij mij eten ze echt de bakjes met voer restloos leeg. Of ik nu al een of twee scheppen meer geef, het gaat allemaal op. Het eivoer gaat niet altijd op, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Heb ik dan gewoon geen kieskeurige valkjes?

Groetjes

Mara

Rianne

Hoi Mara,

ik denk het ;) Ik moet ze hier al haast uithongeren voor ze de bak leeg eten.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Harrison een goede, maar ook makkelijke pellet is. Ik wil het ook graag proberen.
Kun je de pellets niet in zo'n vacuumtrommel bewaren? Zou het dan langer meegaan?

Inger m

Citaat van: Mara op 21 oktober 2006, 16:28:57
Hoi iedereen,

Ik heb toch even een opmerking, er wordt hier geschreven dat de valkjes al het lekkers eruit eten en de rest laten liggen.

Bij mij eten ze echt de bakjes met voer restloos leeg. Of ik nu al een of twee scheppen meer geef, het gaat allemaal op. Het eivoer gaat niet altijd op, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Heb ik dan gewoon geen kieskeurige valkjes?

Groetjes

Mara


Hoi Mara,
Neehoor, je voert dan gewoon de juiste hoeveelheid. Toen ik valkparkieten had, kregen ze pas nieuw zodra alles opgegeten was (ik neem aan dat je zaden bedoeld). Maar met de Nutribird verhongerden ze blijkbaar nog liever. Vaak wordt er te veel gevoerd, waardoor vogels steeds kieskeuriger worden/ kunnen zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Ik heb altijd het idee gehad dat vogels slecht tegen een lege krop konden. Daarom geef ik ze altijd (te) veel voer. Ook, zoals vandaag, moet ik 's ochtends wel eens vroeg weg en vergeet ik ze. Dan maken ze het restant wel op.
Maar hopelijk is dat straks met de pellets niet meer nodig. Dat moet je afgewogen geven geloof ik.

Inger m

Hoi Rianne,
Dat klopt. Vogels hebben een snelle spijsvertering. Een lege krop is niet zo erg, maar wanneer de darmen te lang leeg zijn en dus niet werken ontstaan er darmbloedingen (waardoor dus onder meer de donkere ontlasting ontstaat).

Vaak zie ik in volieres enorme voerbakken staan. Zo iets alsof iemand mij een cementkuip brood geeft?!
De vogels kunnen daardoor selectief zaden uitkiezen. Van nature kiezen vogels uit een arme leefomgeving voor de meest energie rijke voeding (dus oliehoudende zaden, zoals zonnebloempitten), waardoor de vogels uiteindelijk kunnen vervetten.

Ik heb altijd geprobeerd om een balans te zoeken. Dus gaf ze zoveel als dat ze nodig hebben. Aan het eind van de (mid)dag controleer ik de vogels altijd en zo nodig kregen ze dan nog wat bij. Bij pellets is het makkelijker om het af te wegen, want dan heb je ook niet zo veel lege hulsjes die een vertekend beeld kunnen geven.

nb. In kweekseizoen voer ik minder zuinig.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ineke

21 oktober 2006, 22:45:06 #20 Last Edit: 21 oktober 2006, 22:48:10 by Ineke
Citaat van: Rianne op 21 oktober 2006, 19:20:45
Kun je de pellets niet in zo'n vacuumtrommel bewaren? Zou het dan langer meegaan?

Nee, dat kan niet. Dan is de zak open geweest om t in de trommel te moeten doen en dan is er lucht bij geweest. Zodra de zak eenmaal open is geweest, kun je t niet langer dan 4-6 weken geven.

Wat het per gram afwegen van pellets betreft werkt dat hier niet. Want ook van pellets blijft wat liggen. Het is droog en korrelt, waardoor t heel fijn, poederachtig wordt. Bij mij laten ze t liggen als iets te fijn is. Ook vallen ze net als zaadjes soms naar beneden.

Die vergelijking met n cementkuip brood vind ik wel goed bedacht :)

Mara

Hey Inger,

De valkjes krijgen elke dag nieuwe eten, maar ze moeten er dan ook echt een hele dag mee doen. SInds we meer vogels hebben, heb ik ook meteen het aantal schepjes zaad omhoog gezet en ze eten nog steeds alles op. Tuurlijk, de ene voor de andere dag eten ze wel iets minder, maar over het algemeen is alles meteen op.

Groetjes

Mara

Riny

Citaat van: Ineke op 21 oktober 2006, 22:45:06

ook van pellets blijft wat liggen. Het is droog en korrelt, waardoor t heel fijn, poederachtig wordt. Bij mij laten ze t liggen als iets te fijn is.


Hoy Ineke
Bij mij krijgen de kleintjes een schaaltje waarop het restant en de poeder van de pellets ligt , van de grote valken.
Jij zou de poeder over het eikrachtvoer en kiemzaad heen kunnen doen.
Zo krijgen ze alles binnen van je dure pellets.
Groetjes Riny :D

Ineke

Hoi Riny, dat heb ik vandaag ook gedaan. Beschuit met roosvicee en de resten pellets gemixed. Maar meer dan n proefhap van de vogels zat er niet in :P
De volgende ronde bestel ik toch n groter formaat pellets, ns kijken hoe dat bevalt. De samenstelling is trouwens t zelfde, maar in drie varianten hier bij de da te verkrijgen (grof, fijn en mash). Hoewel ze er goed van eten zijn ze toch in n dag afgevallen, waarschijnlijk omdat pellets minder vet zijn dan zaadjes (waar ze dus nog de helft van krijgen).

Rianne

De vergelijking diervoeder naar mensvoeder is soms best grappig. Wij gaven ons ratje voorheen wel eens 1 Chipito chippie, kun je voorstellen dat jij zo'n stuk chips zo groot als je hoofd op moet eten? :P

Welke Harrison's is het best om nu te geven? Want je hebt verschillende soorten.

Ineke

Hier zie je de dagelijkse pellets voor valkjes:
http://www.harrisonsbirdfood.com/products/al.html

Ik heb de super fine, maar neem volgende x de fine.

De potentie formulas zijn voor bijv. tijdens de kweek of bij weerstandsvermindering. De pepper formulas zijn als de dagelijkse pellets, maar dan met rode peper. Hier vinden ze rode peper lekker, dus ik denk dat ik hierna n zak daarvan koop en daarna 5 pound van een van de twee bestel.

Rianne

De super fine is dan denk ik meer geschikt voor jonge valkjes. Ik zal volgende maand eens informeren hier bij de DA naar de fine pellet. :) Bedankt voor de link!

Inger m

30 oktober 2006, 22:16:49 #27 Last Edit: 30 oktober 2006, 22:24:54 by Inger m
Hoi,
Ik ben afgelopen week naar de voorlichtingsavond over de Scenic geweest. Ze maken al ruim 20 jaar vogelvoeding en ook diverse voedingen voor diverse dierentuinen.

Het belangrijkste dat hij aangaf is dat je een goed voerprotocol moet hebben: dus hoe voer je je vogels?
Zij gaven daarover ook een aantal tips.

Wat verder naar voren kwam, is dat voeding ook een belangrijk deel 'mentale stimulatie' is (lees: gedragsverrijking). Dus naast pellets is het belangrijk om ook andere voeding te verstrekken. Zij gaven daarbij aan dat een dieet van circa 50% groente en fruit en 50% Scenic ervoor zorgt dat de vogel alles binnenkrijgt. Als de vogel de scenic goed eet, kan er ook wat zaden (of noten) gegeven worden als snack.

Ze gaven verder ook aan dat zaden zelf geen volledige voeding is. Bijvoorbeeld: Het Calciumgehalte is veel te laag (ik verbaas me dan ook niet over calciumgebrek bij jonge vogels, zoals regelmatig wordt vastgesteld). Het geven van allerlei (vage en minder vage) voedingsupplementen is eerder schadelijk dan dat het gezond is, omdat je eigenlijk zelf (als vogelhouder) nauwelijks een idee hebt wat een vogel daadwerkelijk mist, danwel nodig heeft.

Ik denk dat ze in hun verhaal een aantal sterke punten hebben. Ook op de Pakara dag (5 nov, www.pakara.nl) zal hierover worden verteld.

gr Inger


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ineke

Citaat van: Inger m op 30 oktober 2006, 22:16:49
Wat verder naar voren kwam, is dat voeding ook een belangrijk deel 'mentale stimulatie' is (lees: gedragsverrijking). Dus naast pellets is het belangrijk om ook andere voeding te verstrekken. Zij gaven daarbij aan dat een dieet van circa 50% groente en fruit en 50% Scenic ervoor zorgt dat de vogel alles binnenkrijgt. Als de vogel de scenic goed eet, kan er ook wat zaden (of noten) gegeven worden als snack.
gr Inger

Leuk dat je laat weten hoe de voorlichting was. Het kunnen bijvoeren van groente, fruit, kiemzaad, pasta, broodkorsten e.d. is voor mij reden geweest niet volledig op pellets te willen overstappen. Ik denk dat variatie van (gezonde) produkten inderdaad bijdraagt aan gedragsverrijking. Elke dag alleen maar pellets lijkt mij saai voor de vogel.

Rianne: mijn da wil ook 5x1 pound zakken ipv 1x5 pound zak aanbieden. Misschien die van jou ook. Dus dan kun je de zakken die je nog niet aanbreekt in de vriezer bewaren en de helft van de kosten besparen.

Rianne

Hoi Ineke,

daar ga ik zeker naar informeren, bedankt voor de tip! :D