18 april 2024, 20:06:30

Scenic pellets

Gestart door Ineke, 18 oktober 2006, 15:45:08

« vorige - volgende »

Ineke

Op papegaaien forums lees ik zowel positieve verhalen over Harrison als ook Scenic pellets. Omdat Scenic voordeliger is dan Harrison zou ik graag willen weten of iemand van jullie dit voor de valkjes (heeft) gebruikt en wat de ervaringen zijn?

Inger m

Hoi Ineke,
Toevallig ken ik degene die de import van de scenic pellets gaat doen in Nederland. Zij organiseren donderdagavond 26 oktober een info avond hierover. Ik ga daar waarschijnlijk wel heen, omdat ik daar wel benieuwd naar ben. Die mensen hebben het eerst maandenlang op hun eigen papegaaien getest, voordat ze het gingen uitbrengen, omdat hun ervaringen positief zijn, gaan ze er verder mee. Ik heb er zelf nog geen ervaringen mee.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ineke

Ja, dat had ik hier gelezen:
http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?PHPSESSID=3e9e435617fecab2bdf87e740efee973&topic=24697.new

Nu heb ik Harrison besteld, maar daarna wil ik scenic proberen. Dat is bijna Eur.5,- per pond goedkoper.
Ik las, dat zelfs de meest verwoede zaadeters direct scenic lusten en dat papegaaien zelfs met plukken stoppen, dus ik ben benieuwd wat je van de info avond vindt!

Rianne

Hoi Ineke,

dat zeggen ze over Harrison's ook ;)

disney

Ik voer ook senic

Mijn valk en grasparkiet eten uit zichzelf niets anders dan zaadjes en trosgierst en ook de senic weigeren ze. Omdat de grasparkiet een beetje een kneus is kan ik ze ook niet via een normaal omzetschema omzetten, want dan verzwakt hij erg.
Ik geef ze de senic nu eens in de zoveel tijd geweekt door het eivoer. Als ze trek hebben eten ze dat wel, dus krijgen ze het binnen.
Mijn senegal eet het niet, die vreet het. Heerlijk vind ze het. Ze krijgt er elke dag tien en mikt de helft eerst op de bodem, eet de andere helft op en gaat in de loop van de dag gymmen en pellets zoeken  ;D. Ze gaan elke dag schoon op.

Groetjes Karin

Paauwtje

waat raden jullie dan aan nutribird of Scenic en wat is het verschil hiertussen
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Rianne

Daarvoor zou je even op de websites daarvan moeten kijken, en misschien de ingredienten vergelijken.
Let er wel op dat een pellet een natuurlijk kleur heeft. Ik heb Prettybird gehad en dat zag er gewoon chemisch uit. Vond het ook niet zo vreemd dat m'n valkjes het niet moesten. ;)

Inger m

Citaat van: Rianne op 19 oktober 2006, 10:35:44
Hoi Ineke,

dat zeggen ze over Harrison's ook ;)


Klopt dat niet dan?
Mijn ervaring en de ervaringen die ik lees is dat vogels Harrisons goed eten. Dat vogels stoppen met verenplukken zal voor een deel van de gevallen kloppen, afhankelijk van de oorzaak. Vaak nemen mensen na omschakelen van voeding ook allerlei andere adviezen ter hand, waardoor de omstandigheden verbeteren. Harrisons is nl via dierenartsen verkrijgbaar en daar komen mensen niet zomaar.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Tegen mij werd ook gezegd dat overstappen op Prettybird eenvoudig was, dat was het bepaald niet, ze eten nu dus geen pellets. Dus ik geloof niet zo gauw meer alles wat er gezegd wordt, tenzij iemand ervaring met het voer heeft gehad.
Over Harrison's heb ik alleen maar positieve dingen gelezen en met de vogelarts gesproken die onderzoek heeft gedaan naar de verschillende merken pelletvoeding. Toen mijn inmiddels overleden valk bij hem in de kliniek zat, kreeg ze toen ze van de sondevoeding af was, Harrison pellets te eten en die at ze vrij direct. Dus daar heb ik wel vertrouwen in.
Ik ken eigenlijk de Scenic pellet niet maar ik wil die vogel arts best een mailtje sturen om te vragen welke merken pellet hij getest heeft en welke er het beste uit kwamen. :)

carco

19 oktober 2006, 22:54:32 #9 Last Edit: 20 oktober 2006, 09:42:29 by carco
Ik heb pellets van Nutribird geprobeerd (dus natuur kleur zeg maar) en ik heb dus alles weg kunnen gooien, want die moeten ze ècht niet.
Nu heb ik een poosje terug van Quiko gehad(gekleurd) en die eten ze dus echt allemaal. Helaas wordt dat nogal moeilijk geleverd, juist omdat niet veel mensen pellets geven aan parkietachtigen .Ik heb dus ergens prettybird gevonden en die eten ze niet zo graag moet ik zeggen. Ze ruiken wel hetelfde volgens mij als nutribird: een erg overheersende lucht zit er aan. Dus ik ben ook wel heel erg benieuwd wat er nu de best getestte zou zijn.Ik vind die van Harrisson en scenic nl. wel heel erg duur en om dat nu maar ''even'' uit te gaan proberen?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Ineke

Van wat ik heb begrepen zijn van de pellets die hier in t topic worden genoemd alleen Harrison en Scenic organisch. Daarom zijn deze geopend ook minder lang houdbaar.
Over Prettybird wordt op forums niet lovend gesproken. Ecobird wordt niet afgekraakt, maar ook niet geroemd. Net als bij de Zupreem pellets vinden sommige gebruikers de kleur en de vaste vorm van de ontlasting raar uitzien en zien ze duidelijk verschil hierin en bij het verenkleed, nadat ze op een ander merk zijn overgestapt.
Harrison en Scenic daarentegen worden als zeer positief ervaren, m.n. voor wat de rui en het kweken betreft.
Vandaar dat ik graag één van deze twee wil gebruiken. Als Harrison beter zou zijn dan Scenic geef ik daar graag meer voor uit, maar als Scenic evenzo goed is en ook nog een stuk goedkoper, wil ik dat als vaste pellet aanhouden.
Omdat zoveel soorten pellets in omloop zijn vroeg ik mij dus af of mensen hier Scenic hebben gebruikt of gebruiken. Het is reeds enige tijd (ik meen 23 jaar in USA) op de markt, maar ik had er tot voor n paar dagen nog nooit van gehoord.

Ineke

Tien minuten geleden heb ik ze de eerste x Harrison gegeven en ze aten direct alles op, net als Nayana van Rianne bij de da :o Daar ben ik heel blij mee :) Gossie, t is wel duur: 450 gr = Eur. 14,63.

Rianne

Wow, hopelijk reageren ze er bij mij ook zo goed op als ik over ga stappen. :)

Mij is uitgelegd dat het misschien heel duur is, maar bedenk maar dat je er haast geen afval van hebt. Je geeft de pellets in porties en dat moet op gaan op een dag. Bij zaadvoer eten ze het lekkers er uit en gooi je toch steeds wat weg.

Inger m

Hoi Rianne en Caroline,
Ik heb soortgelijke ervaringen met pellets. Ik had enthousiast een grote verpakking Nutribird gekocht, maar ze leken nog liever te verhongeren dan dat ze dat 'oneetbare' spul zouden op eten. Ik heb het stappenplan gebruikt, maar zodra ze maar iets meer zaad kregen doken ze daarop af. Met het aankomende kweekseizoen, leek het mij net zo verstandig om dit door te drammen. Met een paar vogels zou het nog gaan, maar met een voliere vol is het toch een groter risico.

Op een papegaaiendag kreeg ik een gratis (!) zakje Harrissons mee (bijna over de datum) en heb ik dat geprobeerd. Ik was verbaasd te zien, dat ze dat vrijwel gelijk begonnen te eten.

Ik heb later ook nog Ecobird geprobeerd, maar omdat ik toen ook wat kippen in de voliere had, was het lastig te controleren. Ze kregen ieder wel ander voer, maar de kippen kwamen -ondanks goed kortwieken-  nog steeds op de voerplank van de parkieten. Ik had het idee dat ze minder gek waren op de Ecobird dan de Harrisons.

Nu geef ik naast zaden wat Harrisons aan mijn twee resterende vogels. Ik vind het namelijk ook erg duur en daarom ben ik ook erg benieuwd naar de Scenic.

Het kan best dat het in Amerika al veel langer bestaat. Ze doen daar aan allerlei voedingen voor bijzondere dieren. De betrefende memsen hebben zelf contact gezocht met de exporteur, omdat zij zochten naar een goed en betaalbaar pellet, maar dat was dus nog niet in Nederland verkrijgbaar.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ineke

21 oktober 2006, 09:00:05 #14 Last Edit: 21 oktober 2006, 09:03:02 by Ineke
Als je vijf pound koopt kost t (tenminste hier) 38 euro. Dan valt t reuze mee, want vijf x 1 pound afzonderlijk zou al 73 euro kosten!
Nadeel is, dat je het dan niet in 5x1 pound zakken krijgt, maar in 1 grote zak. En als er een x lucht bij is geweest is t nog maar 4-6 weken houdbaar. Ik had gevraagd of t mogelijk is 1 grote zak te kopen en die na opening in de vriezer te bewaren, maar de klantenservice van Harrison zegt dat dan de voedingsstoffen verloren gaan. Er is immers al lucht bij gekomen :-\ Aangezien ik wel ineens n grote hoeveelheid wil kopen moet ik daar nog wat op vinden.
Harrison en andere USA pellets zijn vooral zo duur, omdat er invoerrechten en heffingen over betaald moeten worden. In USA kost t de helft.