7 mei 2025, 09:13:55

Turbo en Twinkels 2e ronde!!

Gestart door mallemeid, 11 juli 2003, 17:39:20

« vorige - volgende »

Mandy

Gefeliciteerd hoor! ;D

Kan niet anders ook als je de eerste foto's bovenin bekijkt! :P
En zijn naam, Turbo, zegt het ook al wel hé! :D
En wat een felle tante die Twinkels! :o

Hopelijk zullen ze het kleintje goed verzorgen,
veel plezier ermee! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

mallemeid

dankje :) ik vind het echt geweldig om te zien ook hoor...en ik ben helemaal vlieft op piepje! (zo heet jonkie eerst nog, alsie groter is dan geven we andere naam :))

ohja en het is twinkel, ik had vergeten een ' neer te zetten bij topic....dus turbo en twinkel's 2e ronde moet et zijn dan...maarja goed, lekker boeiend ook :)

mallemeid

helaas, piepje is overleden  :'(........ik hoorde vandaag de hele dag al geen gepiep meer, turbo en twinkel zijn ook niet meer zo druk bezig met eten....ik vind dit echt heel erg jammer, en ik zit hier bijna met tranen in mijn ogen...raar zeg dat je je al kan hechten aan zo'n klein pluimpje dons :'( :'(

Paul

Hoi Mallemeid,
Wat rot dat dit nu weer moest gebeuren :-(
Ik heb het idee dat alle ouders een beetje van slag zijn door de hitte want bij Lique voeren ze slecht, hier plukken de ouders de jongen en soms heb ik ook het idee dat ze soms niet goed voeren maar als je later kijkt zijn de kropjes gelukkig wel gevuld.
Ze hadden toch 3 eitjes?
Ik hoop dat het met de twee andere wel goed gaat dan.
Een jong kan zeker de eerste dag zonder voer van de ouders want ze hebben uit het ei de dooier opgenomen om een tijdje zonder voeren door te komen.
Heb je de ouders wel horen voeren of deden ze dat helemaal niet?
Als een jong niet in orde is en de ouders merken dat snel dan word het niet gevoerd.
De natuur is soms heel bruut maar je kan er weinig aan doen :-(
Nou maar hopen dat de andere nog uitkomen.

Sterkte en groetjes, Paul

daan

hoi Malle,

Ik hoorde het gister ook al op de chat, maar wilde hier ook nog ff een berichie neer zetten.
Meid ik wens je veel sterkte en hopen dat idd dat andere eitje wel goed gaat.
Het allereerste jong bij mij is ook na een dag overleden. En nr 2 (lucky) ging wel goed.
Ja de natuur kan soms bikkel hard zijn.

Groetjes Daan

mallemeid

ja helaas wel....maarja ik sta er gewoon niet te lang bij stil, het is nu eenmaal gebeurd, en het is niet onze schuld (daar heb ik ook nog heel erg mee gezeten, het idee dat wij misschien niet genoeg voer enzo hebben aangeboden ofzo)

maar ze hebben het jonkie doodgebeten, maandag hebben ze best wel goed gevoerd. We hebben zelf het idee dat het jong zwak was, maar dan worden ze niet doodgepikt...het jong zat onder het bloed nml...

Ze hadden vier eitjes, 1 ervan is stuk, en dan het jonkie, en dan hebben ze er dus nu nog 1 over....en ik ben bang dat dat ook mislukt....

Dus dit was het 2e en laatste nestje van Turbo en Twinkel....helaas... :(

mallemeid

Het laatste eitje is ook onbevrucht...

Twinkel is alweer klaar om te paren, ze gaat maar door....We hebben net het nestblok uit de voilere gehaald, en halen de komende tijd (als ze gelegd worden) steeds de eitjes weg....

We hebben het idee dat Twinkel toch te jong is, het lijkt steeds of weet ze niet wat ze moet doen, loopt vaak radeloos door de voilere te scharrelen.

Heel erg jammer, ik had écht gehoopt op iig 1 jonkie.. :(

daan

hoi Malle,

Ja jammer is dan he als je zover bent en het gaat mis . Als het in ieder geval maar 1tje was geweest.
Nou hopen dat het de volgende keer beter gaat.

Groetjes Daan

Stijn dc

hello

jamer dat je jonkie gestorven is en dat je geen ander meer hebt!
nouja, volgend jaar beter, want oefening baart kunst!

SDC:D

mallemeid

Ja maarja wie garandeert dat het een volgende keer niet misgaat?

Het meest zorgwekkend vind ik ook wel dat Twinkel niet ophouden wil met paren, ze wil steeds maar weer en weer en weer.....  :-/

Paul

Hoi mallemeid,
Ik heb gisteren ook het broedhok weggehaald en hier blijven ze ook gewoon doorparen terwijl ik dat even niet wil bij dat koppel die moeten even rust nu.
Valkjes leren snel hoor en je hebt de kans dat ze het volgende nestje wel de jongen goed voeren.
Het eerste nest gaat heel erg vaak fout en dan leren ze daar van en het tweede gaat dan vaak wel goed.
Het is niet zeker dat het jong is doodgebeten hoor, valkjes doen dat niet zo gauw maar wat wel kan is dat het jong is doodgegaan en dat ze de restjes op wilden ruimen om het broedhok schoon te krijgen en dan eten ze hun jong op :-(
Het is natuurlijk te zwaar om het hok uit te gooien voor ze.
Je zou toch nog een ronde kunnen proberen dit jaar.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je er droevig bent om het gebeurde en even wilt stoppen.
Aan het voer zal het niet liggen lijkt me hoor, ze moeten hun normale voer hebben en eivoer en dan is het meer dan voldoende.
Ik heb wel gehoord dat broedkoppels geen zonnepitten mogen hebben, dat wist ik dus ook niet ???
Wie weet heeft dat toch ook met het plukken te maken ook.

Groetjes, Paul

mallemeid

oooooohw....
heel erg bedankt, dit maakt toch wel veel duidelijk..

Als we het weer eens proberen dan kunnen we hier rekening mee houden, en als het dan weer niet goed gaat dan heeft het volgens mij geen zin om ze ouders te laten worden...

ziralioness

Gewoon eventjes een adempauze van een paar maandjes, en dan gewoon weer proberen. :) Het zijn ook nog maar beginnende ouders! Niet meteen opgeven! :)
Het zal misschien nog vaker misgaan, maar ze doen hun best. En het was nog maar hun tweede poging, en de eerste keer dat er een jonkie was...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...