3 mei 2025, 13:45:33

Oranjekop valkparkiet?

Gestart door valkparkiet.net, 8 oktober 2006, 17:30:33

« vorige - volgende »

antoine

ik heb ook een bonte vogel die het heeft;)
grtz, Antoine

Rianne

Ik zou dit niet zo gauw een mutatie noemen. Het is pas een mutatie als het doorgegeven wordt aan de jongen. Wat ervan bekend is, treedt het alleen op bij broedrijpe vogels in het kweekseizoen.

valkparkiet.net

Ha die Rianne.....

Dit is voorlopig een mutatie, want het moet ergens vandaan komen en gezien de reacties (ook bonte valkjes...) is het vaker voorkomend. En het wordt doorgegeven aan de jongen, immers, deze valkjes zijn jongen van hun ouders. En als het niet komt van een verfkwast, van voeding, of andere verklaarbare oorzaak, moet het dus in de genen zitten, dus van de ouders komen. En let op: het treedt NIET alleen op bij broedrijpe vogels in het kweekseizoen. Mijn grijze man heeft dit in toenemende mate ALTIJD, alleen feller gedurende de periode dat hij mag broeden. Hij heeft altijd in de buitenvoliere gezeten met een 20-tal andere grijze valkjes.

Wat erg opvallend is: het lijken wel parels van een geparelde valk, alleen dan uitsluitend op de kop en niet verdwijnende na de jeugdrui zoals normaal bij mannen, maar juist zichtbaar wordende na de jeugdrui.

En ook Sproetenkop is een voorlopige naam voor deze voorlopige mutatie.

Ik ga eens kijken of wij niet nog ergens een wildkleur dochter van 'm hebben zitten om hierop terug te paren: misschien maakt ie er dan wel meer. Probleem is een beetje dat hij split gepareld is (sorry dat ik de nieuwe benaming nog niet gebruik) en dus ook wat geparelde dochters gekregen heeft. Of zouden we juist een geparelde dochter moeten gebruiken?

Heeft iemand weleens waargenomen dat het door de dit soort mannen doorgegeven werd ? En hoe dan ? En Antoine: is jouw bonte een man ?

Het lijkt me een hele verademing nadat nu alle nieuwe mutaties juist allemaal juist bleker worden (geelwangen bleekwangen, fallows, de getekenden die hun fraaie bont vrijwel helemaal verliezen). Komen we weer eens met iets fels, kleurrijk.

*Esther*

17 oktober 2006, 20:57:37 #18 Last Edit: 17 oktober 2006, 21:01:06 by crosser

Zoiets?
Gewoon broeds.
Waarom het niet wegtrekt weet ik ook niet.
Mariska en Highlander hebben hier een bont jong van dus wie weet zien zij het terug?
De veertjes zijn in het echt veeeeel beter te zien maar deze foto heeft mijn zoontje toevallig gemaakt(6jr) Ik had al eerder geprobeerd om van de oranje veren foto's te maken maar meneer vliegt steeds weg.

Misschien ligt dit aan mij dat ik dit vreemd vind? Kun je in je eentje beslissen of iets een voorlopige mutatie is? Komt nogal stellig op mij over, maar misschien bedoel je het niet zo?

gr Esther

valkparkiet.net

Crosser Esther,

Ook een man dus, zie ik het goed dat er ook oranje op de schouders zit? Dus niet uitsluitend op de kop? Vreemd dat we nu al drie bonte versies hebben.

*Esther*

Klopt en iets lager verticaal, op de vleugel rand ook. En op de rug.
Ik zal hem nog eens wat beter bestuderen!
t Is trouwens een man.
gr Esther

Ludo

ik vrees dat je theorie niet klopt hoor.
Externe factoren kunnen een invloed hebben op de kleur van pluimen.
Een broedse vogel heeft een ander hormonenevenwicht en dat kan zorgen voor kleurveranderingen.
Als zo'n vogel rood geboren wordt zou het theoretisch een mutatie kunnen zijn maar het zou ook gewoon kunnen zijn doordat deze vogel via het voer dat de ouders hem geven in combinatie met de kropmelk ook hormonen binnenkrijgt.
Pas na de eerste rui als die kleur blijft zou je dan kunnen zien of de kleur ook echt veranderd is.

Als je dit dan VAST kan overdragen op jongen, dan pas heb je een mutatie

Verder is het ook logisch dat de mutaties bleker worden, de wildkleur bij de valkparkiet is al praktisch zwart, dat kan moeilijk nog donderder ;-)
Het is al geopperd dat een dubbele donkerfactor zoals bijvoorbeeld de olijf bij roseicollies bij valkparkieten niet zichtbaar zou zijn.

En raar maar waar de lichtere mutaties hebben die broedvlekken nog meer, zeker de fallows die kunnen zelfs een hele band hebben die van de ene wangvlek naar de andere loopt.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het fantastisch vinden dat er een rode valkparkiet zou komen en een paar jaar geleden stond ik ook al op dit forum met dezelfde vraag.

Misschien is het via selectieve kweek mogelijk om een steeds rodere vogel te kweken ?

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk