29 maart 2024, 00:53:00

ben ik goed bezig?

Gestart door ahb, 11 oktober 2006, 21:10:29

« vorige - volgende »

ahb

Ik heb sinds begin juli een lutino valk, toen 6 weken oud. Nu dus ongeveer 5 maanden.
Ik heb hem eigenlijk bijna gelijk bij mijn grasparkieten ingedaan, wat best goed gaat. Alleen was het erg moeilijk hem tam te maken op deze manier. Ik heb hem dus in een kleinere kooi gedaan en een week elk vrije minuutje met mijn hand in de kooi gezeten en trosgierst gevoerd. En met resultaat. Na een week was hij gewend aan mijn handen en liet hij zich zelfs kroelen.
Ik heb hem weer terug gezet bij de grasjes waar hij het weer best naar zijn zin heeft (met 1 van de 2 kan hij niet zo goed overweg, die gaat er ook uit).
Na een paar weekjes zo, ging ik op vakantie, er kwam iemand bij mij thuis elke dag om de vogels eten te geven en af en toe even ze eruit te halen.
Na mijn vakantie bleek hij toch weer erg schuw voor mijn handen te zijn, ik vermoed zelf dat ik hem te snel terug heb gezet bij de grasparkieten.
Ik heb hem nu weer in de kleinere kooi en ben nu ook weer een weekje met hem bezig. Ik merk dat hij nu meer moeite met mijn handen heeft dan de vorige keer. Hij accepteert mijn handen maar aan kroelen hoef ik voorlopig niet te denken, zo tam is hij absoluut nog niet. Als ik een beweging met mijn handen maak is hij gelijk weer weg. Ook laat ik hem er voorlopig niet uit. Hij eet wel trosgierst uit mijn handen.
Ik maak me wel een beetje zorgen over de grootte van de kooi, deze is namelijk vrij klein.
Hoe lang nadat ik het idee heb dat hij weer tam is kan ik hem weer terugzetten bij de anderen?
En hebben jullie het idee dat ik goed bezig ben? Dat ik er goed aan doe op deze manier met hem bezig te zijn?
Is het normaal dat een valkparkiet over de bodem trippelt of is hij dan gestresst? Mijn grasparkieten doen dit eigenlijk nooit, ik ben nog niet zo thuis in het gedrag van een valkparkiet.
Ik heb al een soortgelijk verhaal bij het onderwerp gedrag, maar omdat dit over tammaken gaat heb ik het hier even voortgezet.....

Martha

hallo ahb,

Als mijn lutino valkje over de bodem tippelt wil ie d'r uit!
Nog even over het tam maken; ik heb 't juist andersom gedaan.
Ik heb mijn Oezie op een dag los gelaten en lekker haar gang laten gaan.
Na een tijdje heb ik haar een zelfde stokje als uit haar kooi voor gehouden en daar stapte ze vrijwillig op zodat ik haar terug in de kooi kon doen.

Zo ging Oezie steeds vaker uit de kooi terwijl ze nog helemaaaal niet handtam was en uiteindelijk ging ze me zo vertrouwen dat ze bij me op de bank kwam spelen.
Ik kon haar eerder al wel voorzichtig kroelen maar bij elke beweging vluchtte ze weer weg en was het voor de rest van de avond verprutst.

Nu, ongeveer twee maanden later is mijn hoofd haar lievelings zitplek, de bank favoriete speelplaats en mijn hand een heeeerlijk kroelmaatje!

Dus vertrouwen is het grootste punt, als je geduld hebt komt het vanzelf, de meeste valkjes zijn erg nieuwsgierig en zullen dus vanzelf op onderzoek uit gaan.

Veel succes en groetjes van Martha en Oezie
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl



R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008