19 april 2024, 14:14:48

los laten vliegen

Gestart door ronald, 21 september 2006, 09:46:40

« vorige - volgende »

ronald

als ik mijn valkparkiet los laat vliegen word hij dan sneller tam en komt hij dan ook naar mij toe als hij er aan toe is

Riny

21 september 2006, 09:50:40 #1 Last Edit: 21 september 2006, 10:03:51 by Riny
Hoy Ronald
Als ik je een goede raad mag geven ,laat je valkje dan pas los vliegen als die niet meer bang voor je handen is,
Anders krijg je hem niet meer te pakken.
Je moet er dan achter gaan jagen ,en dat maakt alleen maar dat die bang van je wordt.
Ik raadt je aan om eerst het stappenplan te volgen.
Dat kun je vinden op onderstaande link.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Veel succes Riny :D

sigcorp

o je kan heb wel laten vliegen, als je hem wilt vangen pak een tee doek en goei die snel over hem heen, hij zal stil blijven zitten en dan moet je je hand om de valkparkiet in de thee doek doen en dan kan je hem in zijn kooi doen, je kan hem ook snel tam maken door hem te laten kortwieken, dan blijft ie bij je zitten want hij durft niet weg te vliegen, zijn vleugels groeien binnen een half jaartje weer helemaal aan dus daar hoef je niet bang voor te zijn maar voor die tijd is ie tam en kan je hem op je vinger zetten zonder dat ie weg vliegt,

groet erik

Anja

Hoi,

Nooit geen theedoek over je valkje heen gooien. Dat veroorzaakt stress en hij vertrouwd je niet meer.
Verder ben ik het niet eens dat als je je valkje kortwiekt dat ie dan eerder tam zal zijn.
Dat is niet zo. Het vergt gewoon een heleboel geduld en veel tijd.
Ik zou wat Riny al eerder schreef gewoon het stappen plan volgen dat heeft bij mij ook goed gewerkt.

Groetjes Anja

SirG

eeej,

sorry hoor ma nu weet ik het even niet meer !! Ik heb hier ook eens die vraag gesteld voor kortwieken (nu weet ik dat dat zeker niet mag voor eigenwil van Beau), maar ze zeiden dat ik (omdat hij altijd zo krest) Beau moet laten vliegen om zijn energie vrij te laten !! Hij speelt namelijk bijna met niets en krest nogal heel veel en hard !!

In ieder geval Beau is helemaal niet tam genoeg om hem te laten vliegen naar onze mening (hij komt af en toe op de vinger zitten) !! Maar nu zegt Riny dat hij eerst tammer moet zij om te gaan vliegen ( ??? even de kluts kwijt ze) !! Wat moet ik daarmee aanvangen !!??

Grtz Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

Ivy

Hoi!
De meningen over kortwieken zijn verdeeld. Het is moeilijk om een uitspraak te maken erover - wordt een valkje tammer hierdoor of niet?
Mijn eerste valkje kreeg ik gewiekt en binnen no time was ze tam. Het is moeilijk om te zeggen of ze zonder kortwieken ook zo snel tam was - ik had toen de keuze niet en het liep goed.
Het is uiteindelijk een keuze die je zelf moet maken (jij hebt wel de mogelijkheid). Je kan een valkje ook zo laten kortwieken dat hij nog wel een stuk kan vliegen, zo krijgt hij de beweging en jij zal minder moeite hebben om hem terug in de kooi te krijgen. Handdoek of wat dan ook eroverheen is geen optie, daar wordt hij alleen maar banger van.
Wel moet je doorgaan met hem tam te maken door aandacht - alleen kortwieken is niet genoeg. Neem tijd voor hem, laat hem opstappen, geef hem trosgierst.
Veren groeien weer terug na de rui.

Er zullen veel mensen niet met me eens zijn - ik ben zelf niet een voorstander van kortwieken - als je het alleen doet omdat je graag met je valkje buiten wil lopen en hem dus ook constant bijknipt - dat vind ik niet zo goed, maar om hem eenmaalig te kortwieken om hem daardoor een betere leven kunnen geven - dat moet kunnen en daar ben ik absoluut niet tegen. Als hij de hele dag in de kooi moet zitten heeft hij er niks aan dat zijn vleugels niet geknipt zijn.

Groetjes en succes met je beslissing, hoe die ook is.
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

miranda8482

Hai,

Ik ben ook van mening dat je geen theedoek over ze heen moet gooien. De valk schrikt hier waarschijnlijk van. Nee hij vliegt niet weg maar dat is omdat hij ook nergens heen kan.

Ik zal inderdaad ook proberen om eerst je valkje wat aan je te laten wennen in de kooi. Als hij wat aan je gewend is en op je hand probeert te stappen kan je een stap verder gaan en hem eruit te proberen te halen.

Succes ermee!

Groetjes Miranda ;)

Paauwtje

Nooit een theedoek gebruiken of handschoenen o.i.d. tenminste als je wilt dat je vlakje je ooit nog vertrouwd.
Ik denk dat het van de valk af hangt en niet van het kunnen vliegen ja of nee.
Ik heb 3 valkjes.
Mijn eerste 2 zijn gekortwiekt. dit moest omdat ze uit een violiere kwamen en niet gewent waren aan muren en ramen.
Mijn andere valkje in niet gekortwiekt.
Nu komt het de eerste 2 waren naar 3 maand tam en de laatste na een paar dagen.
Dus doe dit niet om hem tam te maken mara puur voor zijn bestwil.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Nynke

paauwtje onze eerste twee valkjes waren niet tam.....  ???
Ze zijn er pas mee begonnen toen we Sky hadden en die overal mee heen ging (omdat we die tam hebben gekocht)
Sinsdien vinden ze het niet erg meer om bij ons te zijn en om ze eruit te halen.

Handschoenen raak ik ook niet aan. Want die van ons raakte er zeer van in de stress. Nu ze gewoon op de vinger de kooi in gaan zijn ze een stuk rustiger.

Paauwtje

16 oktober 2006, 15:26:42 #9 Last Edit: 16 oktober 2006, 15:28:35 by Paauwtje
ik zei niet dat ze tam waren volgens mij.
Maar ze zijn wel am geworden toen sky kwam echter denk ik dat dit niet met elkaar te maken heeft.
aangezien zoals je weet ze elkaar nog niet gezien hadden
Ze waren dus na 3 maand tam dat is dus een paar week geleden.
dus niet 3 maand na de geboorte maar 3 maand na aanschaf.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer