25 april 2024, 16:17:28

kortwieken

Gestart door SirG, 9 oktober 2006, 14:53:34

« vorige - volgende »

SirG

9 oktober 2006, 14:53:34 Last Edit: 9 oktober 2006, 15:00:11 by SirG
eej,

een vraagje over kortwieken !! Ik had ergens gelezen dat ik mijn valkje moet kortwieken om hem rustiger te krijgen !! Mijn valkparkiet krijst de hele buurt bijeen !! Nu hebben we ervoor gezorgd dat meneer een tam vriendinnetje krijgt maar hij blijft erg kressen (nu al 2 maanden) !! Ik zou helemaal niet willen dat hij weg zal moeten, omdat hij blijft kressen en mogelijk Cato dit zou overnemen !!

Ik had hier en daar gelezen en heb gelezen dat kortwieken hier en mogelijke oplossing. Nu ja mogelijk, maar niet zeker !! Dat ben je natuurlijk nooit zeker, maar ik zou het hééééééééél erg vinden moest onze "lieve" Beau weg zou moeten, omdat hij niet ophoudt met aandacht vragen !!

Ik weet niet wat ik met deze info aanmoet, dus even een reactie graag !! Ik weet ook wel dat kortwieken niet goed is, maar wil Beau ook niet kwijt en sta wat in een tweestrijd !!

Bedankt op voorhand alvast !!

Groetjes vanwege Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

disney

Met kortwieken los je het krijsen niet op. Je zult de oorzaak moeten achterhalen en dat op moeten lossen.
Enige richtingen waar je in kunt denken is eenzaamheid (vriendinnetje is onderweg dus dat is goed), verveling, pijn en stress.
Kijk bijvoorbeeld eens kritisch waar de kooi staat. Als hij op een wat donkere plek staat zet hem eens wat lichter of andersom. Heeft hij veel te spelen en ook af en toe nieuwe speeltjes. Takjes om aan te knagen en snoepstokken of trosgierst om van te snoepen. Mag hij genoeg losvliegen? Is er een dier in huis of buiten wat hem schrik aan jaagt? Staat de kooi op een te onrustige of juist te drukke plek.

Nou, dat zijn al veel dingen waar je mee bezig kunt. Misschien krijg je ook nog tips over het bij elkaar zetten van de twee valkjes, want dat is niet slim om gelijk samen in de kooi te doen.

Groetjes Karin

SirG

Beste Karin,

Ik weet dat het probleem niet oplost, maar het helpt wel mss (ik weet dat niet) om hem rustiger te krijgen, zodat hij meer vertrouwen in ons krijgt) !!

De 2e kooi staat klaar hoor !! We hebben zeker al veel nagedacht wat het probleem juist is. Hij staat centraal in de woonkamer (er is voldoende licht langs 3 kanten en bovendien heeft hij een grote kooi, waarin hij nog naar buiten kan kijken ook)!! Deze kooi hangt vol met takken en speelgoed , maar helaas speelt hij hier niet mee !! We hebben ook al geprobeerd om duidelijk te maken waarvoor dit speelgoed dient om met hem te willen spelen !! Ook al hebben we dit speelgoed buiten de kooi gehangen en ook al op de grond gelegd, dus ja !! Hij heeft ook een beetje geen licht in de kooi, want naast hem staat een kast (nogal groot) en die biedt ook schaduw voor hem !!

Pijn, ik hoop van ni da hij dat heeft, maar als hij pijn zou hebben, dan zou je dit nog wel op andere manieren te weten kunnen komen denk ik dan alleen aan gekres (als dit niet klopt zeg het mij dan maar) !!!

Stress, kan zijn dat weet ik niet. Hij kan dat wel hebben volgens mij, omdat we toch elke dag met hem bezig zijn en hij verlangt naar aandacht, die hij met het gekres niet krijgt !! Als hij niet krest krijgt hij deze wel, maar helaas zou hij dit de hele dag willen, want vanaf dat je stopt met aandacht geven, begint hij weer !! Ter preventie hiervan geven we suikerwater aan hem !!

Knaaglust wordt denk ik goed aangemoedigd. Hij heeft een snoepstok om de 2 weken en trosgierst krijgt hij een halve tak per week !! Losvliegen -> hij is niet tam en ik ben niet van plan om hem los te laten en dan hem stress aan te jagen om hem weer in zijn kooi te laten (of zou dit nodig zijn, ik weet het niet hé, ik ken er ni veel van hé)

we hebben een cavia in huis en vissen, maar die maken bijna geen geluid, dus ik denk niet dat hem schrik aanjaagt.

ach ja, ik kan zo wel bezig blijven over wat we allemaal al geprobeerd hebben en ik weet dat kortwieken geen echte oplossing biedt tot zijn probleem, maar ik zou er alles voor doen om hem rustig te krijgen !!

Bedankt in ieder geval, voor het meedenken van de oorspronkelijke oorzaak van zijn probleem !!

grtz Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

Bello

Sorry hoor, maar waarom heb je een valkje genomen?


Bello
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

disney

Hoi hoi

Pijn kan een dierenarts misschien vaststellen. Een algeheel lichamelijk onderzoek door een echte vogelarts lijkt me geen slecht plan in dit geval.
Het naar buiten kijken kán ook iets zijn wat de valk van slag maakt. Van een afstandje oké, maar te dichtbij het raam maakt sommige vogels bang.
Stress, jij zegt "hij kan dit wel hebben". Maar hij krijst niet voor niets! Je zegt dat je hem niet los laat vliegen omdat hij nog niet tam is, maar zo kan hij ook zijn energie niet voldoende kwijt en dat kan stress geven. Als hij nog niet tam is, laat je hem los vóórdat je hem zijn dagelijkse portie zaden geeft en heeft hij dus wel trek. Als je hem weer in de kooi wilt dan geef je hem te eten en dan zal het niet lang duren of hij kruipt zelf weer in de kooi. Misschien moet ie het even doorkrijgen en de eerste keer(en) losvliegen kan ook soms wat onbeholpen gaan, maar ze weten vanzelf hoe het moet. En natuurlijk kan je goed oefenen hem tam te maken in de kooi. Het krijsen hoeft niet per se om aandacht te zijn, dus vlak de stress niet uit.
Oka, dan het puntje aandacht. Als het zo is dat je valk krijst om aandacht, dan krijgt hij die ook, al denk je van niet. Gedrag wat niet beloond wordt sterft uit. Als jou valkje krijst om aandacht en het krijsen word maar niet minder, dan krijgt hij dus blijkbaar die aandacht. Op een andere manier dan jij denkt. Een blik op hem, een zucht, een (ingehouden) boze grom, een trekje in je schouder. ALLES wat jij doet naar hem toe, of je het nou doorhebt of niet, is voor hem dan beloning. Dus áls hij krijst om aandacht, dan is écht negeren de enigste oplossing.

Mijn advies aan jou is om hem 3 a 4 keer per dag vaste aandacht te geven. Dus met eten geven smorgens even kletsen en wat uit je hand voeren, smiddags nog eens, savonds na het eten en een keertje voor het naar bed gaan. Zo weet hij dat hij hoe dan ook aan de beurt komt. Verder los gaan laten vliegen en heel hard werken aan hem tam krijgen. Laat hem lekker vliegen om zijn energie kwijt te raken.

Het vriendinnetje kan ook al heel erg veel gaan schelen. Hij zal hoe dan ook van haar aandacht en afleiding gaan krijgen.

Overigens, kortwieken zorgt ervoor dan je valk niet meer vliegen kan. Als hij niet zijn kooi uitmag heb je daar dus helemaal niets aan. Kijk dus hoe dan ook eerst hoe het gaat als je langere tijd vaste aandachtsmomenten en losvliegen hebt en het vriendinnetje. Dan heb je al 3 punten om mee bezig te gaan zonder dat je het dier afpakt wat het is. Namelijk een vogel en vogels vliegen...

Groetjes Karin

Inger m

Hoi Catharina,
Jonge mannelijke valkparkieten kunnen erg vocaal zijn, dit begint al vanaf een maand of 6 en kan erg indringend klinken. Ik weet niet hoe het klinkt, maar dat zou dus door z'n mannelijke hormonen kunnen komen.

Verder neemt het geluid toe, als de vogel ervoor wordt beloond. Als compensatie suikerwater geven is geen oplossing. Suikerwater is ook eigenlijk niet goed voor vogels (tenzij ter compensatie van verzwakking).

Zoals beschreven lost kortwieken het schreeuwgedrag niet op, maar is een oplossing zoeken belangrijker.

Hoi Bello,
Ik begijp je reactie niet helemaal. Ik begrijp best dat dit een probleem voor iemand kan zijn en het is juist heel goed om via het forum naar een oplossing te zoeken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

SirG

10 oktober 2006, 08:24:41 #6 Last Edit: 10 oktober 2006, 20:33:59 by SirG
Eeej,

Bello: even int kort -> ik weet waarvoor wij een valkparkiet hebben gekocht en ik denk dat jij dat ook eens mag beseffen !! Als ik niet graag een valkparkiet zou hebben, dan zou ik er niet alles voor willen doen om dit probleem op te lossen en mij eigenlijk zo wat sta te vernederen !! Van zo'n mensen als jij krijg je (wanneer je al weinig zelfvertrouwen hebt als ik) nog meer spanning en wat is dat dan goed voor mijn valkparkiet !! Voila meer wil ik daar nu even niet over kwijt !!

Inger m:
ja hij is in ieder geval van 2006, maar we weten niet hoe oud hij precies is (maar dat zal dan wel rond die 6 maanden zijn) !!

Eej, disney -> fantastische uitleg (kan het zo ni beter verklaren) !! ik zal morgenvroeg proberen om hem eens een tourtje te laten vliegen (deze ochtend kan dit helaas niet), ook al vind mijn partner het niets dat hij niet-tam los zou vliegen en eigenlijk ik ook niet !! Maar als je het niet probeert ja, dan  weet je het nooit niet hé !! Zoals ik al eerder zei, ik wil echt wel dat hij een goed leven heeft bij ons en ik zou er alles voor doen om dat aan hem te geven !!

Ik zou nooit iets bij hem willen doen, dat hem schaad !! Ik lees soms op dit forum dat mensen raad vragen en deze helemaal niet willen opvolgen !! Jammer voor hen, maar mijn partner en ik zijn niet zo'n mensen !! Ik hoop dat dat niet verkeerd wordt verstaan !! In ieder geval "het kortwieken" was nooit de intentie gewest, maar wilde gewoon even concrete uitleg over wat jullie hiervan vonden (als je al veel geprobeerd hebt, ga je zoeken naar een andere oplossing en ik heb ergens gelezen dat dit er en was -> wat ik ook wel weet dat dit niet erg goed is voor hem als vogel) !!

Grtz van Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....