7 mei 2025, 02:35:35

Valkje uit voliere?

Gestart door Starlet_Sabje, 10 augustus 2003, 20:54:52

« vorige - volgende »

Starlet_Sabje

Hallo Iedereen!

Ten eerste ben ik helemaal nieuw op dit forum! Ik ben Sabine en ben sinds kort op zoek naar een lief valkje om tam te maken. Het liefst zoek ik er 1 in de wildkleur.. die heb ik namelijk al wel eerder gehad (die was bij ons aan komen vliegen). En vind dat dus een mooie kleur voor een vogel.

Nu kan ik een jong vogeltje van een paar weekjes krijgen bij een kennis uit de voliere. Maar ik las een paar keer dat je ze dan moeilijk tam zult krijgen. Het vogeltje is gewoon door de ouders gevoed en geen handen gewend dus.

Wat raden jullie mij aan??

Groetjes Sabine

Stijn dc

hello

ik denk wel dat het moeilijker gaat zijn, maar het zal even tam worden als een valkje dat als bij wijze van spreken de eerst dag al is vastgepakt!
het enigste woord dat je moet ontohuden is GEDULd

SDC;:D

Paul

Hoi Sabine,
Als het valkje niet te oud is dus als ie net zelf al kan eten weghalen (ze zijn dan ongeveer 6 weken) dan krijg je hem zeker net zo tam hoor alleen kan het een weekje langer duren misschien.
Wel leuk dat jij de wildkleur ook een van de mooiste vind, de meeste vinden dat niet maar ik blijf het een van de mooiere vinden hoor :-)
Maar ik zou zeggen als het jonge valkje tussen de 6 en acht weken is zeker nemen dan is het tammaken nog steeds heel goed te doen hoor.

Groetjes, paul

Starlet_Sabje

Hallo!!

Owkeej, dat staat dan vast.. dat is dus te doen.. maar nu eigenlijk een tweede vraagje.. waar ik dan ook rekening mee moet houden.. Kan het ook als ik 8 uur per dag (gewoon fulltime) moet werken.. Ik wil graag namelijk een tam valkje, waar je iets mee kunt doen..vind ze zo leuk! En tsja.. is het dan verstandig twee vogeltjes te nemen of 1? (met 2 is het moeilijker ze tam te krijgen...) Wat vinden jullie HIER van dan?? Help?

Henry

toen ik een valkparkiet nog had(helaas is hij hem gevlogen)
had ik hem ook heel snel tam.en ik werk ook zowat heel de dag.en als ik thuis kwam ging hij altijd uit zijn kooi.als je een tweede erbij zet dandan is de eerste valkparkiet wel een stuk minder tam maar de tweede is wel een stuk makkelijker tam te krijgen.

henry

Paul

Hoi Sabine,
Mijn eerste valkje heeft 10 jaar alleen gezeten maar ik gaf hem na mijn werk wel veel aandacht hoor em dan gaat hetbest goed, hij zal overdag misschien meer slapen dan.
Als je hem als je thuis komt maar veel aandacht geeft dan.
Dat valkje wil nu ik meer valkjes heb alleen maar bij ons zitten en niks met de andere valkjes te maken hebben.
Je kan altijd later nog besluiten om er een bij te kopen als je deze goed tam hebt en zoals Hebry zegt word eentje ook vaak veel sneller tam.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Sabine

Ik heb Jimba ook uit een voiliere toen ze ongeveer 8 weken was. Met twee dagen stapte ze al op mijn vinger. Het is gewoon een kwestie van er veel tijd aan besteden. Als je overdag moet werken heb je alleen de avond en kan het iets langzamer gaan, maar als je er veel tijd in steekt wordt je valkje echt wel tam hoor.
Als je de eerste tam hebt, kan je er een tweede bijkopen. Ik moet zeggen dat Jimba niets aan tamheid verloren heeft toen Basje erbij kwam en ook niet toen Keo erbij kwam.
Ik zie meer dat wanneer ze eerder alleen speelde of zat, ze nu ook bij de andere valkjes gaat zitten.  
Als je de tweede ook goed tam wil krijgen, moet je die de eerste tijd extra veel aandacht geven, net zoals je bij de eerste hebt gedaan.
Je kan een valkje goed alleen houden als je hem veel aandacht geeft, maar ik vind het extra leuk nu ik er meerdere heb en ze met elkaar zie spelen en ruzie maken.