11 mei 2025, 15:11:46

Wat te doen?

Gestart door mik, 3 augustus 2003, 23:54:33

« vorige - volgende »

mik

Een paar vraagjes:
Ons vrouwtje ging op een gegeven moment zo vaak eitjes leggen dat we besloten een man erbij te doen. Dat heeft opzich gewerkt ze legt bijna geen eieren meer. Maar of ze gelukkiger is....... Het mannetje is vreselijk dominant, nu naar een jaar klikt het nog steeds niet tussen die twee. Het vrouwtje moet altijd voor de man wijken en ze heeft nooit rust. Hij is echt bijterig naar haar toe. Terwijl als het tamme vrouwtje bij ons zit, gedraagt hij zich erg jarloers en begint heel hard om haar te roepen. Andersom is niet bijna niet zo.
We denken er nu toch heel hard over na om het mannetje weg te doen, hoe moeilijk dat ook is.
-Maar doen we daar goed aan, kan dat nu nog wel?
-Zal het mannetje wel verder kunnen met zijn leventje?
-En hoe zit het met onze vrouw, word ze eenzaam?
-Gaat ze weer eieren leggen?
-Is het dan raadzaam om er toch weer een al volwassen(rustig) diertje wat tam is bij te doen?
-En wat moet het dan zijn een man of een pop?
Zoals jullie horen zitten we echt met een dilemma, en als het toch zover komt dat we kiezen voor de man weg te doen. Doen we het pas als we een heel goed tehuis hebben. Het lijkt ons een vogel qua gedrag wat het beste thuis hoort in een buiten voliere. Het is best een lieverd hoor, heel ondeugend, een klein beetje tam, heel onderzoekend maar ook heel druk. Vandaar dat het toch voor ons erg moeilijk is, maar het popje lijkt echt niet zo gelukkig te zijn als toen ze was voor dat het mannetje er was.
Sorry voor de vele vragen, we hopen dat jullie ons raad kunnen geven.

Groetjes Mik

Paul

Hoi Mik,
Als je het mannetje weg doet en hij komt in een volliere zal hij het echt wel naar zijn zin krijgen dat is zeker.
Je popje zal ook niet meteen weer eitjes leggen denk ik het kan wel weer een keer gebeuren maar het hoeft niet.
Het is inderdaad niet leuk dat het vrouwtje nu bijna geen rust heeft en steeds aan de kant word gejaagd :-(
Maar het blijft altijd moeilijk om een valkje wat je al een jaar hebt weg te doen dus denk er goed over na zodat je later geen spijt zal krijgen.
Maar als je een goed adres voor hem vind zijn beide valkjes er misschien wel beter mee geholpen dan nu het geval is.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Mik

Weet je zeker dat het niet het normale dominatie gedrag is. Het is vrij normaal dat de dominante het andere valkje wegjaagt bij het etensbakje. Oplossing:  geef gewoon twee etensbakjes. Of dat het dominante valkje het andere wegjaagt van zijn lievelingsplekje/lievelingsstokje. Oplossing: zorg voor 2 even hoge stokken en zet het vrouwtje nooit op het plekje van de dominante. Verder pakt de dominante alle leuke speeltjes af die de andere vindt. Als de dominante zijn interesse heeft verloren kan de andere ermee spelen of je kan ze 2 speeltjes geven.
Ik zie bij mijn valkjes duidelijk wie de baas is en die jagen de andere valkjes vaak weg. Nou blijft dat bij mij binnen de normale proporties.
Misschien heb je wat aan deze tips. Als je het al niet zo doet, kan je het in elk geval proberen. Je hebt niets te verliezen.

Als het gewoon echt niet gaat kan je altijd nog je valkje weg doen. Als je een goed onderkomen vindt voor je mannetje, zal die het echt naar zijn zin hebben.
Bij je vrouwtje zou je dan eventueel een jong valkje kunnen doen. Aangezien jongere valkjes lager in rang staan, heb je dan minder kans dat ze weer overheerst wordt. Het beste is dan denk ik een popje, omdat mannetjes door de regel de dominante zijn. De moeilijkheid is dan alleen wel dat dat vrij moeilijk vast te stellen is bij jonge valkjes.
Of het mannetje het beste in een voliere gehouden kan worden of beter in huis, hangt denk ik af van naar wie je hem dan eventueel gaat doen. Misschien wil iemand juist graag zo'n mannetje in huis hebben. Misschien mist het mannetje in een voliere ook wel het menselijk contact. Ik weet niet hoe gehecht hij aan mensen is. Of misschien houdt het mannetje gewoon niet van andere valkjes om zich heen. Maar dat zijn allemaal dingen waar jij zelf vast wel antwoord op weet.

Ik hoop in elk geval dat je hier wat aan hebt.