23 april 2024, 09:51:14

terug bij af na vakantie?!

Gestart door ahb, 4 oktober 2006, 23:39:47

« vorige - volgende »

ahb

Mijn valkparkiet is nu een maand of 4 oud, hij zit met 2 grasparkieten in een kamervoliere. Hij heeft net de ontwikkeling doorstaan dat hij zich gaat uitsloven door zijn vleugels te spreiden en op de kop te gaan hangen om te imponeren (erg leuk om te zien, ik zag het vandaag voor het eerst  :o ) Daarnaast is het een vrij stille vogel, alleen ook sinds vandaag hoor ik hem wat meer geluidjes maken, heeft ook met zijn ontwikkeling te maken denk ik.
Met 1 van de grasjes kan hij het goed vinden, hij trippelt hem steeds achterna. De ander is eigenlijk een beetje een stoorzender  :-\
Ik zit er dan ook over te denken die eruit te halen.
Wat een beetje het probleem is, is dat de valk een klein beetje tam begon te worden voor mijn vakantie en nu ik na 3 weken terug ben, wil hij niks meer met mij te maken hebben. Hij wilde al nooit bij mij zitten, vloog altijd naar het hoogste punt in huis, nu is hij ook in de kooi schuw. Hij wil nog net trosgierst uit mijn hand eten als ik ongeveer 10 min met het stukje erin heb gezeten en hij dus merkt dat ik geen bedreiging hoef te zijn.

Ik ben dus eigenlijk weer een beetje terug bij af.
Omdat de kooi zo groot is dat hij ook daar voor mij weg kan vliegen weet ik eigenlijk niet meer zo goed hoe ik het aan moet pakken. het tammaakschema van deze site ken ik zo'n beetje uit mijn hoofd, dus ik heb graag aanvullende tips. Zeker omdat hij niet alleen in de kooi zit en dus continu afleiding heeft van de grasparkiet is het erg lastig.

De tammaaktip van Caroline spreekt mij erg aan, alleen elke keer als ik dit wil doen krijg ik de vogel niet te pakken en wordt hij dus opgejaagd, wat zijn vertrouwen in mij en mijn handen niet bevordert. Hoe kan ik hem zo goed mogelijk te pakken krijgen? Ik sta de halve dag op een stoel om te proberen hem van een hoge kast of deur af te krijgen! (overdreven natuurlijk, maar wel lastig) Ook de kooi is te groot om hem daaruit te pakken. Hij vliegt steeds naar het hoogste punt en als ik van bovenaf hem wil pakken vliegt hij naar beneden.

Het is een lang verhaal maar ik hoop dat iemand tips heeft en mij verder kan helpen!
Alvast hartelijk bedankt!

Inger m

Hoi,
Er is sinds kort een goed boek verschenen over vogelgedrag en tammaken. Ik heb het net gelezen. Het boek gaat over papegaaien en parkieten en heet 'Gek van mijn vogel'. Het is te bestellen via http://www.papegaaienhulp.nl/.

Het is duidelijk dat je nog een vertrouwensband moet opbouwen met de vogel. Ik zou de vogel niet uit de kooi laten, totdat deze in de kooi beter aan je is gewend en durft op te stappen. Het opjagen van de vogel verpest de vertrouwensband namelijk.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ahb

Ik zal hem er inderdaad voorlopig eens niet uithalen, kijken of hij dan wat meer vertrouwen krijgt.

Maar nog een vraag die alles misschien wel een beetje samenvat:

Is het wel haalbaar dat ik een tamme valkparkiet krijg zoals zovelen dit op het forum beschrijven (laten kroelen, lekker bij je zitten enz) als hij nu nog niet tam is en bij 2 grasparkieten in een kooi zit? (die overigens wel tam zijn)

Mijn valk probeert iig vriendschap te sluiten met 1 van de grasjes, dus misschien gaat hij later met hem op onderzoek uit en komt hij naar mij toe?

ahb

Oh ja, nog bedankt voor de tip van het boek!
Ik denk dat ik het wel ga bestellen!

Riny

Hoy AHD
Volgens mij boek je het beste resultaat, als jij je valkje (tijdelijk)in een kleiner kooitje plaatst.
Als je dan met hem aan de slag gaat om tam te maken ,wordt hij niet meer afgeleid door het grasparkietje.
Mag ik vragen of je van plan bent om je valkje altijd bij de grasparkieten te huisvesten?
Groetjes Riny :D

ahb

dit ben ik idd van plan. Met 1 van de 2 lijkt het wel te klikken, mijn valk trippelt hem soms achterna en legt zijn koppie neer als teken dat hij gekroelt wil worden door de grasparkiet. Met de andere is het minder, ik zit eraan te denken die eruit te halen.
Ik heb mijn valk ook voor een weekje in een kleiner kooitje gehad en hij liet zich al door mij kroelen. Ik denk dat ik hem er te snel weer uit heb gehaald en bij de anderen heb gezet. Hij laat mij namelijk nu niet echt meer toe bij hem in de buurt. Misschien moet ik idd dit weer even doen.

Riny

Hoy AHD
Je zult zien dat je beter resultaat boekt als je valkje even in een kleiner kooitje zit.
Als hij dan goed handtam is kan die weer verhuizen.
Vliegen je grasjes ook vaker vrij rond of zijn ze altijd in de kooi?
Groetjes Riny :D

ahb

Meestal als ik thuis ben voor of na mijn werk zet ik de kooi open en biedt ik de gelegenheid om los te vliegen. Ze vliegen dus wel regelmatig los rond. De valk komt er dan ook uit, maar vliegt gelijk naar een hoog en voor hem veilig punt.

ahb

Is kortwieken een optie?
Of kan ik dat niet doen omdat de grasparkiet niet kortgewiekt is...
Ik heb de grasjes ook gekortwiekt toen ik ze net had, dit werkte goed, maar bij de valk wilde ik het eens proberen zonder kortwieken. Is het een optie het alsnog te doen?
Ook omdat hij steeds het hoogste punt opzoekt in huis.
Ik heb wel een kleinere kooi, maar die is eigenlijk net te klein om hem veel langer dan 1 a 2 weken in te houden. zeker als hij er niet uit kan tussendoor.

ahb

Het kortwieken kom ik zelf al oop terug...
Hij zit nu in een kleinere kooi en ik zit er zo veel mogelijk met mijn hand in.
Wat wel een beetje vervelend is, is dat hij steeds roept naar de grasparkieten. Hij vind het niet echt gezellig in de kleine kooi. Hij maakt nog weinig geluidjes.
Ik merkte wel dat ik echt weer opnieuw moest beginnen. Hij wilde niks met mijn handen te maken hebben.
Nu accepteert hij ze in de kooi en gaat er zelfs af en toe op zitten.
Ik hoop maar dat hij gauw tam is en hij weer terug kan naar de grasparkieten...
Stel dat hij zich vandaag of morgen door mij laat kroelen, hoe lang moet ik dan nog wachten met het terugzetten?
De vorige keer heb ik dat namelijk na een dag al gedaan. Ik denk dat dat te snel was...