2 mei 2025, 17:46:22

Nieuwe valkparkiet erbij ???

Gestart door Wibi, 1 oktober 2006, 13:43:42

« vorige - volgende »

Wibi

Hallo lieve mensen.

Wij hebben een heel lief valkje (Wibi) waar wij ontzettend veel plezier aan beleven.
Alleen begint ze de laatste tijd een behoorlijk irritant gedrag aan te nemen. Ze zit namelijk alleen, en we weten inmiddels dat wij haar maatjes zijn geworden. Erg lief natuurlijk.... maar als we even geen tijd hebben voor haar gaat ze heel irritant schreeuwen.
Ze mag iedere dag rondvliegen, en vaak zit ze boven op mijn hoofd als ik de huishoudelijke taken doen.
Dus aandacht genoeg lijkt mij.... Niet dus!
Aangezien we in de toekomst toch iets minder tijd voor haar zullen krijgen (van parttime naar fulltime job) zitten we erover te denken om er misschien een valkje bij te nemen voor haar. Maar op dit gebied zijn wij een behoorlijke leek.

Wibi is dus een vrouwtje van 1 jaar, wat is nu het beste? Een mannetje erbij? Of een vrouwtje? Een jonkie?
We hadden al begrepen dat het het leukste is wanneer er dan een mannetje bij komt zodat ze samen een stelletje vormen.
Maar hoe zit dat dan met het paren? Krijgen wij dan ieder jaar een nestje? Of meerdere keren per jaar?
En hoe oud moet het nieuwe valkje dan zijn?

Wij komen er dus niet uit zoals jullie zien... Hopelijk hebben jullie de gouden tip voor ons, want wij willen natuurlijk het beste voor Wibi.

Groetjes Wibi, Randy & Karina

Anja

Hoi Wibi, Randy&Karina,

Er een valkje bijnemen is denk ik een goede keuze. Dan zit Wibi ook niet alleen als je voortaan fulltime gaat werken.
De vraag of je beter een pop of man erbij kan zetten maakt op zich niet veel uit.
Als je geen jonkies wilt zet je er een pop bij wil je wel jonkies dan kies je voor een man.
Die keuze kan alleen jij maken.
Ik zou wel voor een jonge handtamme valk gaan.

Een pop mag pas een nestje krijgen als ze anderhalf jaar is.
Verder over hoeveel nestjes per jaar kan ik je geen antwoord geven want daar heb ik nog geen ervaring mee.
Misschien er gauw iemand antwoord op de openstaande vragen kan geven.

Groetjes Anja

Bello

Hallootjes,

wij nemen voor onze Bello ook een 2e valkparkietje erbij, dit is ook echt nog een babietje hoor, is nu ongeveer 5 weken oud dus nog ff wachten

Je zegt ook dat je valkparkiet op je hoofd gaat zitten, dit moet je eigenlijk niet toelaten.

want is een eigenlijk een teken van dominatie, onze Bello deed dit ook, maar dat hebben we hem wel afgeleerd (is ook niet zo leuk als je je haren opgestoken hebt en)

Bazinnetje van Bello

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

angelina

Hoi,

Goede keus hoor een valkje erbij.
Zowel voor jullie als voor je valkje.
Op die manier kan je je aandacht ook eens ergens anders naar verleggen en voor je valkje is het heel goed met een soortgenootje te zitten.
Man of Pop maakt op zich niet uit.
Na een gewenningsperiode zal het vast klikken.
Daarin ben je dus vrij om te kiezen. Neem je een pop dan zullen het vast dikke vriendinnen voor het leven worden en neem je een man dan zit de kans er dik in dat die 2 een koppeltje gaan vormen.
Dan nog hoef je geen jonkies te krijgen want ook daar zijn weer oplossingen voor mochten er eitjes komen.
Dan vervang je de gelegde eitjes door nepeitjes en die kan je na ong 21 dagen weghalen want dan zal ze stoppen met broeden.
Ook ik zou gaan voor een jonge handtamme valk van een kweker. Omdat je eerste valkje al lekker tam is.
Als je 2e er dan bij komt en ook tam is dan hoef je niet bang te zijn dat je eerste valkje minder tam word.
Bovendien heb je dan 2 van die leuke snoepies in huis waar jij heel veel plezier aan beleefd en de valkjes aan elkaar.

Succes met je keuze.

Greetz Angelique

Love birdies