## Binky's friends deel 2. ## ** 01-10-2006 t/m 01-10-2008 **

Gestart door Caroline, 1 oktober 2006, 00:01:44

« vorige - volgende »

Caroline



Helaas ....



Ik heb gisteren het eerste eitje van Unique & Fleur open gebroken, nadat ik alweer 2 dagen geen leven meer zag en ...... ook hierin vond ik een afgestorven donsje.  :'( :-\ Alleen dit keer iets anders dan de andere keren, dit keer was het ietsje eerder in de ontwikkeling afgestorven, het had in tegenstelling tot de donsjes van de vorige ronde nog niet gepiept en getikt en ook de eidooier was nog niet opgenomen.  :-\

Eergisteren heb ik eitje 4 gevonden met een deukje erin, uit het deukje liep een spoortje gedroogd bloed, ik was er dus al bang voor maar gisteren was het donsje wat aankomende woensdag uitgeteld was nog wel erg levendig.

Toen ik vanmiddag om 15 uur, het eitje schouwde en openbrak was ook dit donsje afgestorven.  :'( :'(

Ik word er een beetje moedeloos van ..... dit was van Unique & Fleur het vijfde dode donsje in het ei, verdeelt over 2 nestjes en ...... ik heb van de winter bij Chica & Eros 4 dode donsjes in het ei gevonden.  :'( :'(

Erg vreemd dus ....  9 dode donsjes, zonder aanwijsbare redenen.  :-\

Fleur en Chica zijn zussen maar .... er zijn enkele mensen op het forum die ook zussen van hen hebben en een prachtig netje hebben liggen.

Verder krijgen ze hetzelfde voer en dezelfde verzorging als de andere koppels die hier wel een mooi nestjes hebben voortgebracht.

Een ander toeval is dat ze beide in dezelfde kooi in de gang hebben gekweekt maar .... wel weer in hetzelfde soort blok als de andere koppels hebben gehad.  ::)

Ze krijgen voldoende kalk en mineralen, ook met regelmaat vitamines afgewisseld met Appelciderazijn in het water, ze krijgen een goed afgemeten zaadmengsel (Teurlings Eurotop 228), daarnaast nog de nodige andere voeding zoals dagelijks een boterham 10 granenbrood, onkruidzaad, groente en/of fruit en gekiemd zaad dus dat lijkt me ook voldoende allemaal.

Boven op het blok staat een hygrometer om het vochtgehalte te meten mar het mag allemaal niet baten ...... als iemand nog adviezen of tips voor me heeft, hoor ik het graag.  :)

Ze hebben nu nog 1 eitje wat morgen 18 dagen bebroed is, er zit nog goed leven en ontwikkeling in maar ik zie zeker geen volgroeid donsje erin zitten, dus ik denk dat ook deze nog wel eventjes op zich laten wachten. Eerlijk gezegd heb ik ook erg weinig vertrouwen in dit eitje ..............

Hierna begint voor mij de rustperiode, in oktober na mijn bevalling ga ik een keuze maken welke koppels er apart gaan om nog een keertje een nestje te krijgen. In ieder geval Amor & Diégah.  ;)

Unique & Fleur wil ik dan combineren met Pablo & Coco, zo kan ik dan 2 eitjes van ieders omwisselen. Op die manier weet ik of het aan het broeden ligt van de ouders of aan de ei-opbouw, mocht het weer niet goed gaan. En het is leuk voor Unique & Fleur als ze nu een keertje wel eitjes kunnen uitbroeden tot jongen, als zijn het dan natuurlijk pleegjongen.  ;)

Mocht ik dan weer dode donsjes in het ei aantreffen ga ik overleggen met Dr. Feld en er desnoods een eitje naar toe sturen, hopelijk kom ik dan meer te weten.

Nog eventjes het laatste bericht over Kouros, Nema en Princess, een week geleden heb ik Amor & Diégah terug gezet in de grote kooi bij de 4 vrijgezelle dames en vanaf die dag is het gelijk goed gegaan met eten. Ze zijn goed zelfstandig, krijgen nu nog eventjes geen brood, groente en trosgierst, ik wil namelijk als ik ze op de weegschaal zet en zie dat ze op gewicht blijven, dat dit van het eten van zaadjes komt en niet van snoepen.  ;)

Ik heb  Ed gisteren of eergisteren, ik weet het niet meer precies een mailtje gesatuurd dat Nema groen licht heeft en gehaald mag worden maar nog niks gehoord .... maar ik verwacht dat zij spoedig naar haar nieuwe adresje zal gaan.  ;)

Zo dit was weer eventjes mijn update, het gaat met de andere valkjes allemaal erg goed, alleen ...... ze zij super de super in de rui, pfffffh, ik blijf stofzuigen.  :-X
Eros & Chica zijn nog steeds broeds, Eros heeft nog steeds een kaal koppetje en ze wippen zo om de dag wel een keer, ook Pablo & Coco wippen sinds gisteren weer maar gelukkig heb ik tot nu toe geen eitjes gevonden, zolang ze in de grote kooi samen zitten.  ::)

Fijne zondag nog allemaal ..... groetjes!!  :D



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Mandy

Balen balen balen zeg. :(

Citaat van: Caroline op  3 juni 2007, 15:52:44
Unique & Fleur wil ik dan combineren met Pablo & Coco, zo kan ik dan 2 eitjes van ieders omwisselen. Op die manier weet ik of het aan het broeden ligt van de ouders of aan de ei-opbouw, mocht het weer niet goed gaan. En het is leuk voor Unique & Fleur als ze nu een keertje wel eitjes kunnen uitbroeden tot jongen, als zijn het dan natuurlijk pleegjongen.  ;)

Mocht ik dan weer dode donsjes in het ei aantreffen ga ik overleggen met Dr. Feld en er desnoods een eitje naar toe sturen, hopelijk kom ik dan meer te weten.


Je haalt me de woorden uit de mond. Dat zou ook mijn advies zijn. ;)

Maar nog even duimen dat de laatste kleine hopelijk toch uit het ei kruipt. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Anja

Hoi Caroline,

Balen zeg weer 2 donsjes dood.
Ik heb helaas geen tips voor je maar waarom wachten met het opsturen van de de eitjes naar Feld. Ik zou het nu doen zodat je als ze in okt weer gaan probereb mss de nodige maatregelen kan nemen (afhankelijk natuurlijk wat Feld je verteld) Het is maar een idee.

Groetjes Anja

•=Bonnie=•

Jemig zeg wat naar en ook wat vreemd :(

Heb je de luchtvochtigheid gedurende de hele kweek op hetzelfde?

Rianne

Ach nee toch! Hoe kan dit nou? Vind het wel heel vreemd, zou je niet nu al overleggen met dr Feld?

Caroline



Hoi Mandy, ik zou het anders ook niet meer weten ......

Ja Bonnie, de luchtvochtheid blijft vrij regelmatig en tussen de 60-70 hangen dus dit zou prima moeten zijn, dit was het ook bij de andere nesten.

Ook werkt de meter volgens mij prima, het is een nieuwe, je ziet hem zelfs stijgen als ik gedweild heb om vervolgens weer te zien dalen.  ;) En ik zou dan ook verwachten dat het de andere 4 nesten ook niet goed zou moeten zijn gegaan.

En Anja en Rianne, daar heb ik ook al over na zitten denken alleen ...... ik had gisteren het eitje met dode donsje al door de wc gespoeld.  :-[

En het donsje van vandaag was niet helemaal hetzelfde als de andere dode donsjes, zijn eitje was namelijk sinds 2 dagen met een deukje en een bloedspoortje.  ;)

Misschien dat ik alsnog eitje 3 opstuur .... maar ik heb ook weer zoiets misschien moet ik ze toch nog eventjes een kans geven in oktober .... ik weet het nog niet.  :-\

BEdankt in ieder geval allemaal weer voor het meedenken.  ;)



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

•=Bonnie=•

Citaat van: Caroline op  3 juni 2007, 16:26:21


Ook werkt de meter volgens mij prima, het is een nieuwe, je ziet hem zelfs stijgen als ik gedweild heb om vervolgens weer te zien dalen.  ;) En ik zou dan ook verwachten dat het de andere 4 nesten ook niet goed zou moeten zijn gegaan.


Dweil je in de ruimte waar de andere nesten liggen/lagen ook?
Komt er iets uit op de ruimte waar ze staan, damp uit keuken of inpandige garage?

Ik roep maar wat hoor.

p.s. volgens de instructies van mijn broedmachine mag de luchtvochtigheid pas zover omhoog als 60 a 70 tegen dat het ei moet kippen. Tijdens de eerste weken adviseren ze lager omdat het ei ander niet voldoende in gewicht kan afnemen door te weinig vochtverlies en het jong in zijn ei stikt.

Caroline



De andere kweekkooien(waar het goed is gegaan) staan in de huiskamer, die staan 4 meter van de openkeuken vandaan. Deze kooi staat in de gang, 3 1/2 meter van de keuken, ook is het eigenlijk allemaal open, je komt van de huiskamer eerst in de keuken en vervolgens in de gang.

Dweilen doe ik inderdaad overal, elke dag en dan de hele beneden verdieping tegelijk.  ::)

Als de luchtvochtigheid 60-70 op het laatst goed is en in het begin te hoog klopt dit niet met mijn eitjes .... dan zouden mijn donsjes veel eerder moeten verdrinken/sterven .... ze sterven nu de dag voor het uitkomen, de meeste donsjes heb ik al horen piepen en pikken.  :'(

En .... waarom dan ging het wel goed in de huiskamer .... ik verplaats de hygrometer als ik meerdere nesten heb enkele malen per dag en je ziet hem dan ook niet heel erg veranderen, het is ook bijna dezelfde ruimte ....

Het blijft vreemd, in de toekomst ga ik kweken in een inpandige bijkeuken, daar ga ik 3 kweekkooien neerzetten, hopelijk gaat het dan wel goed, alleen ...... ook dan zal ik nooit te weten komen wat er fout is gegaan in de gang ......

Boyke, mijn allereerste donsje is trouwens wel in de gang geboren, het is dus wel eens goed gegaan. :D :D

Bedankt weer voor het meedenken.  :D



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

carco

Wat balen zeg dat ook dit nestje mislukt is. Helaas begint het op mijn verhaal te lijken van Harry en Charlie :-\
Ook ik heb toen een eitje naar dr. Feld gestuurd, waar toen niets uit gekomen is. Ik heb toen een eitje van Irene gekregen zoals je weet en daar is Anani toen uitgekomen. Het lag dus niet aan de ouders.
Een later donsje wat toen wel 3 dagen geleefd heeft is toen ter sectie naar dr.Feld gegaan waar een bact. infectie uitkwam. Ik heb , zoals je misschien nog weet ab. gekregen en daarna 2 eitjes van mij naar Esther gebracht en daar zijn ze wèl uitgekomen.
Weer een ronde later heb ik eerst een mestonderzoek gedaan en opgestuurd: toen daar niets uitkwam heb ik weer een blok aangeboden wat wel goed ging.
Het schijnt wel met broeden dat de weerstand van het koppel flink omlaag gaat èn als ze maar iets onder de leden hebben het dan eerder tot uiting komt. Zelf hoeven ze er niet eens last van te hebben,maar het heeft dus wel invloed op de eitjes.
En waar het aan ligt?? Wist ik het maar. Ik hoop echt dat er wel gezonde nestjes uitkomen voor je, want ik weet precies hoe je jezelf nu voelt.
Het is inderdaad wel heel erg slim om een broedkoppel voor ze achter de hand te kunnen hebben: het is zo sneu om te zien hoe ze hun best doen voor niets.
Sterkte!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




•=Bonnie=•

 :'( ja ships... dan weet ik het ook niet meer...

Wat betreft die "verdronken" kuikentjes, dat is dan op het allerlaatst dat ze "verdrinken". Doordat het ei te weinig vocht verliest is er minder plaats voor het kuiken, die zit zo strak in zijn ei dat hij amper kan bewegen en dus geen kans heeft de dop te kraken. Als gevolg daarvan stikken ze.

Maar als je luchtvochtigheid in de andere ruimtes even hoog is dan lijkt het onwaarschijnlijk, tenzij dit koppel misschien zelf ook nog veel in bad gaat en de eitjes bevochtigd... dan zou het in het blok met regelmaat veel hoger zijn dan erbuiten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier helemaal geen ergometer had tot ik de broedmachine kreeg. En mijn eerste ronde was ook binnen. Nu wordt het daar wel absoluut niet verwarmd. Ik zal eens kijken wat de luchtvochtigheid daar is. Maar ik heb zo'n onwijs goedkoop ding dat bij de machine mee kwam dus hoe loepzuiver hij meet weet ik niet.

*Petra*

Hoi Caroline,

Wat erg van de donsjes weer van Unique en Fleur  :'(.
Moeilijk hoor, als je alles zo precies en goed doet, om erachter te komen waar het dan aan ligt  ::).
Hopelijk kom je er op de een of andere manier toch snel achter, want dit is voor jou en voor Fleur en Unique veels te sneu.

Groetjes Petra


Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Christine

Wat balen van het jong!
Net zoals je zegt heb ik het zusje van fleur en chica. Maar bij Tosca&Miko heb ik hier alleen maar gezonde jongen.
Ik heb het hier ook voorgehad dit jaar bij Nicky&Ricky.
Die hebben in totaal 12 eitjes gelegd en maar 2 jongen! :-\
Wat hier mis is weet ik ook niet, dat terwijl mij gezegd was dat Nicky een bewezen man is..
Ik heb het ook aan de da gevraagd hoe het zou komen, ze zei dat het kon komen door de bevruchting of het ontwikkelen.
Dat zou het wel eens kunnen zijn.
Ik ga vorig jaar eens proberen met hun eitjes over te plaatsen onder een ander koppel. Misschien dat het dan wel lukt.

Veel sterkte!
Christine

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

*Yvon

Hoi hoi

Wat balen van de dode donsjes int ei.  :-\
Vraagje tussendoor :
Kunnen ze ook tussendoor soms badderen?
Misschien hebben hun net iets meer vocht nodig ?
Sjakie en Cina gaan ook regelmatig badderen.
Hopelijk gaat het in okt een stuk beter voor hun en jou.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

*Yvon

Oja,nog bedankt voor de tip van het raadsel.  ;) ;D ;D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

ManjaV

Hoi Caroline,

Wat een verdrietig verhaal zeg. Het lijkt me zo erg de donsjes dood in het ei te vinden, vooral omdat je ze nog hoort piepen en tikken de dag ervoor.  :'( Ik heb helaas geen idee waar het aan kan liggen, misschien toch aan de gang. Dat is het eerste dat in mij opkomt. Met Boyke is het idd wel goed gegaan, gelukkig, maar misschien tocht het in de gang? In gangen tocht het altijd, en ze zijn natuurlijk gevoelig voor tocht.  :-\ Of de eitjes ook gevoelig zijn voor tocht, weet ik niet. Misschien dat het niet eens tochtig aanvoelt, maar deuren gaan ook open en dicht dus dat is het enige dat in mij opkomt. Misschien kan je het toch nog eens in de woonkamer proberen of staat die vol?
Sterkte ermee, ik leef helemaal met je mee.  :-*

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki