21 juli 2025, 02:42:03

vedermijt? EXTRA VRAAG!

Gestart door ManjaV, 23 september 2006, 15:33:51

« vorige - volgende »

ManjaV

De vedermijt is inmiddels weg en de DA heeft geconstateerd dat alles weg is, ook de eitjes. Fuzzy is dus vedermijt vrij. :D

Maar dan valt mij nog wel iets op: aan een drietal staartveren is aan het uiteinde een stukje weg. Het is net alsof er omheen wat is weggegeten. Kan dit door die vedermijt komen die Fuzzy had? Dat daardoor een stukje is 'weggeknaagd'?
De andere veren zijn in orde.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

carco

Geen idee, je zag dat toen in het begin al en zei mij toen dat het daardoor kwam. Ik had ook wat van deze staartveren geconstateerd bij Damali en die heeft toch echt geen verdemijt gehad.
Het zijn ook geen zogenaamde armoedeveren, dus ik ben ook wel benieuwd of iemand dit weet.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

ManjaV

Hey Caroline,

Ik zag op een andere site een foto waarop dit ook zo was, en dat waren veren die dus ook aangetast waren door de vedermijt. Het schijnt dat die dingen door de schachten van de veer lopen en vervolgens alles opeten?
Ik weet niet wat een armoedeveer is?
Volgens Inger (zie mijn andere bericht) kon het ook door verkeerde voeding komen.
Maar wat vreemd dat jij het ook hebt. Weet je zeker dat ze nooit vedermijt heeft gehad?
Groetjes,
Manja

carco

Van die verdemijt weet ik heel zeker, want ik heb haar iedere dag vast en had dat dan allang moeten zien.
Van die voeding heb ik net gelezen van Inger, maar waar Damali vandaan komt die geeft hetzelfde voer als ik, dus dat valt ook af.
Een armoede veer is een ''gerafelde'' veer die valken kunnen krijgen door oa. stress. Kon zo gauw geen foto vinden op de site, maar ik weet wel dat ze ergens moeten staan.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Paauwtje

Na de rui groeit die veer dan weer mooi aan? ???
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Inger m

Hoi,
Een armoede veer is niet per se een gerafelde veer. Het is een veer die tijdens de groei te kort is gekomen. Het heeft als het ware steeds even stil gestaan in de groei. Daardoor krijg je in de breedte richting een soort strepen te zien. Bij deze strepen is de veer 'dunner'. Vaak komt het door voedingsgebreken. Soms zie je het ook gewoon terug bij nestjongen. Armoedestrepen worden niet veroorzaakt door luizen. Wel kunnen sommige soorten luizen de veer beschadigen en 'eten' een soort gaatjes in de veer. Dit heb ik met name bij duiven die behoorlijk aangetast waren door luis gezien.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Caroline en Inger,

Dan zou het best wel eens kunnen dat Mikki twee armoedeveren heeft, namelijk de twee buitenste slagpennen aan beide kanten.
Die veren vertonen af en toe een inkeping, aan de schacht zijn af en toe wat 'streepjes' te zien, en een paar individuele veertjes van die veren steken uit! Het ziet er dus af en toe gerafeld uit ook.
Zijn dat dan armoedeveren?
Wat mij ook opvalt: zijn buitenste pennen lijken nog steeds gekortwiekt. Kan het, dat na een jaar tijd de gekortwiekte pennen nog steeds niet zijn uitgevallen?

W.b. de vedermijt: de onderste kant van de staartveren van Fuzzy lijken 'aangevreten', ik denk dat dit ook door de vedermijt dan komt. Het is een apart gezicht. Ik zag op internet ook een foto van een duif die dit ook had.

Groetjes,
Manja