10 mei 2025, 00:13:53

stoppen met broeden

Gestart door n00bst4r, 15 september 2006, 15:06:10

« vorige - volgende »

n00bst4r

hello

mijn valkje tica is nu ongeveer een jaar oud. ze heeft al 2 nestjes gehad maar ze zit alleen dus zonder man.

ik vraag me af of je het nutteloos leggen van eieren kan stoppen
wan zo raakt ze telkens uitgeput en is ze veel te agressief tegen over ons.

weet iemand raad???

greetz
      Arno

Riny

Hoy Arno
Is een tweede valkje, een man ,geen goede oplossing.
Volgens mij kun je het eieren leggen zo niet stoppen.
Groetjes Riny :D

n00bst4r

hello

een 2e valkje is geen optie eigenlijk jammer genoeg.
men vader moet er niet van weten
ik heb al moeite genoeg gedaan voor onze tica toch maar te mogen hebben :)

dan maar hopen dat ze er geen moeite meer voor doet.

zou ze dat na een tijdje niet doorhebben dat het broeden geen nut heeft als er geen jongen komen en we de eitjes wegnemen??,

toch bedankt voor de reactie.

greetz
      Arno

Lin

Haal je de eitjes meteen weg of laat je haar eerst broeden?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

n00bst4r

hello

omdat we al verschillende tips hebben gehoord leggen we een eitje bij de dag na haar ei dat ze zelf gelegd heeft in de hoop dat ze er zo minder legt.

momenteel heeft ze haar derde nest en is ze weer agressief :(

wat is nu in feite het beste wegnemen of laten liggen.

ik heb gehoord dat als je ze wegneemt ze blijven leggen, maar de dierenwinkel zegt het omgekeerde :s

gelieve de beste tip te geven :)

Greetz
       Arno

Riny

Hoy Arno
Het allerbeste is om de eitjes te laten liggen.
Je zou er eventueel neppers voor in de plaats kunnen leggen , omdat het anders een smeerboel zou kunnen worden.
Als je de eitjes laat liggen gaat je valkje normaal broeden.
En kan zo de heel cyclus afmaken, natuurlijk zonder jonkie's.
Anders blijft ze maar doorleggen, omdat haar lichaam haar dat aangeeft.
Als ze nu ophoudt met broeden moet je haar eens wat minder groenvoer geven en geen twijgjes.
Dergelijke dingen moedigen het broedgedrag aan.

Lin

Ik ben het met riny eens. Minder badgelegendheden helpen ook tegen het broedse gedrag.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

Wat mij altijd opvalt is dat valkjes die steeds eitjes leggen vaak in een gewone kooi zitten en dan vaak in hun eentje of met zijn tweetjes. Misschien is het toeval hoor, maar ik heb diverse valkparkieten en ik heb pas 1 x gehad dat een popje zonder man eitjes legde. De popjes die een man hebben leggen alleen als ze een blok hebben en mijn 4 vrijgezelle popjes hebben nog nooit eitjes gelegd, terwijl er 2 al 3 jaar zijn ( en 1 zelfs ooit stiekem gepaard heeft met haar broer  :o ). Je zou dus denken : des te meer ruimte ( ze zitten bij mij in een kamervolière ) en soortgenoten, des te minder kans op "zomaar eitjes leggen". Maar goed, misschien is dat toeval. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook vaststellen.

Probeer in ieder geval het popje op andere gedachten te brengen door haar te laten denken dat het absoluut niet de juiste tijd is om aan jongen te beginnen ( minder lichturen per dag, niet besproeien met de plantenspuit, weinig tot geen groenvoer / wilgentakken enz ).

Lukt dit allemaal niet en blijft ze eitjes leggen neem dan contact op met een vogeldierenarts. Die kan dan misschien iets met hormonen doen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

n00bst4r

hello

allemaal bedankt voor de tips.

maar groenvoer kreeg ze al niet veel hier en daar eens een blaadje witloof en een paardenbloem maar dat was het.
de laatste tijd heb ik haar wel meer een badje aangeboden omdat ze zich nog nooit gewassen heeft. wel krijgt ze dagelijks een goeie portie eivoer. zou dit er ook mee te maken hebben. maar ik wil het haar niet echt ontnemen omdat ze dit heel graag eet.

toch bedankt voor de tips.

greetz
       Arno

Riny

Citaat van: n00bst4r op 20 september 2006, 19:12:33
wel krijgt ze dagelijks een goeie portie eivoer. zou dit er ook mee te maken hebben. maar ik wil het haar niet echt ontnemen omdat ze dit heel graag eet.

Hoy Arno
Maar er is toch niets mis mee als je die portie zou halveren.
Dan hoef je haar niet alles af te nemen.

Ann

Gewoon om de reactie te laten weten over mijn 2 poppen

Tweety, toen ze nog alleen zat, legde ook steeds agressief (dus met aanvallen naar ons toe) haar eieren. Sinds ze in haar nieuwe kooi (merk ferplast) (ong. 2 jaar) zit, heeft zij geen eieren meer gelegd (tot nu, nu begint ze precies terug, maar legt ze haar ei gewoon op de bodem en laat het liggen, ze broedt er niet meer op).

Cher heeft nooit iets met haar eieren gedaan, die laat ze gewoon doodleuk van boven op een stok naar beneden vallen waardoor deze steeds kapot zijn.

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

n00bst4r

hello

kzal eens moeten halveren dat eivoer dus

en de kooi is ook een van ferplast en volgens mij ruim genoeg.

n00bst4r

hello

vandaag was er iets raars gebeurd met onze tica

zaten we naar tv te kijken komt ze van haar eitjes, kijken we naar haar zien we onderaan haar buikje een eitje hangen :s.
blijkbaar was er een van de eitjes gebroken en kleefde die nu aan haar buikje. zo waren er 2 eitjes effectief gebroken en hebben we beslist om ze maar al weg te nemen.

hopelijk blijft ze nu niet leggen.

greetz
      Arno