3 mei 2025, 20:18:04

Twee staartveren kwijt

Gestart door eveline65, 20 september 2006, 09:24:39

« vorige - volgende »

eveline65

Hoi allemaal,

Vanmorgen vond ik twee staartveren van mijn valkparkiet op de grond. Is dit gewoon een teken van rui? Onze Freddy is nu iets meer dan 4 maanden en ik weet dat hij stilletjesaan zijn eerste rui moet gaan doormaken.

Laten jullie me iets weten?

Eveline

Rianne

Hoi Eveline,

het kan de jeugdrui zijn maar het kan ook zijn dat Freddy vannacht ergens van geschrokken is. Mijn ervaring is dat ze bij de jeugdrui meer kleine veertjes verliezen als grote. Maar dat kan natuurlijk per valkje verschillen. :)

eveline65

Hoi Rianne,

Bedankt voor je reactie. Ik zal hem een beetje in het oog houden. Ik heb net ergens gelezen dat staartveren na 6 weken terug aangroeien, dus veel kwaad zal het niet kunnen dat hij die twee veren mist.

De tijd zal wel raad brengen :)

Groetjes,

Eveline

cocootje

Hallo,

Eensn in de zoveel tijd moet hij zijn staartpennen wisselen. Het is zelfs zo mocht hij ze niet kwijtraken of ze vallen niet uit na een tijdje, kan je valkje erg ziek worden.
Mocht hij ziek worden kun je zelf helpen om zijn staartpennen eruit te trekken. Vind ie niet fijn maar moet wel gebeuren.

groetjes cocootje :D

Rianne

Hoi Cocootje,

daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Waar worden ze dan ziek van?

cocootje

Hallo Riane,

Mijn buurman kweekt al meer dan 30 jaar vogels, over het algemeen kanaries. Ik had een keer een probleem met mijn valk, hij reageerde bijna niet meer at niks of weinig en wist niet waar hij last van had.
Ik heb dit toen aan mijn buurman gevraagd en die vertelde mij dat dit met zijn staartpennen te maken kon hebben. Ik kon die pennen vrij eenvoudig en zonder pijn voor de vogel eruit trekken. Na ongeveer 2 dagen was hij weer helemaal de oude.

Vandaar mijn reactie .

Groetjes Cocootje :D

Riny

Hoy Cocootje
Ook ik heb er nog nooit eerder van gehoord.
Ik ben eens benieuwd of Inger er van gehoord heeft, want die weet zoveel.
Groetjes Riny :D