16 juni 2024, 07:53:10

Yara is ziek

Gestart door Arnold van Leeuwen, 29 juli 2006, 11:28:08

« vorige - volgende »

Arnold van Leeuwen

Had gisteren bij benauwd gepost, zal nu dagelijks de vordering melden:

CitaatKom net met ons valkje Yara bij de DA in Amersfoort vandaan. Ook kortademing (vooral met dit weer) kleine stukjes vliegen door slechte conditie en af en toe waterige oogjes.

De arts heeft even geluisterd en ze bleek vocht in de longetjes te hebben. Door wat stresserige reaktie van de vogel ging ze ook nog hyperventileren en werd langzaam blauw. We dachten even dat ze er in zou blijven   maar door snel ingrijpen dan de DA met een prikje kwam ze weer langzaam bij.   Weer thuis in Maarssen zit ze nu te slapen en langzaam bij te komen. de kleur is weer normaal. Ook nog medicijnen meegekregen voor in haar water 10 dagen en ze moet mee douchen om de stoom een beetje in te ademen zodat het slijm een beetje los kan komen.

groet Arnold

Arnold van Leeuwen

Het medicijn Baytril hebben we aangemaakt volgens de hoeveelheid van dokter Feld. Wat aangezoet met Roosvicee maar ze hoeft het niet. Ze  kijkt naar de kleur en loopt dan gewoon weer weg. Gewoon water even geprobeerd en dat drinkt ze wel. Vanochtend zat ze zo slap als een vaatdoek op haar stokje beetje te slapen. Heb even druivensuiker in poedervorm gehaald. Opnieuw Baytril met water aangemaakt en daarbij wat druivensuiker om aan te zoeten. En hoera ze heeft haar eerste slokjes genomen.

Riny

Hoy Arnold
Je zou ook kunnen proberen om het medicijn met een klein wegwerpspuitjen zonder naald, toe te dienen.
Dan weet je in ieder geval zeker dat ze het binnen krijgt.
Hopelijk knapt Yara snel op.
Groetjes Riny :D

Arnold van Leeuwen

Bedankt voor de tip Riny, maar zoals het er nu naar uitziet is het niet nodig. Ze drinkt volop van het water nu en heeft ook weer volop leven inzich. Haar ogen staan weer normaal, en ze begint ook weer vrolijk mee te roepen. Ze is wel nog ontzettend kortademig, maar dat heeft met de vocht in haar longetjes te maken denk ik. Ze gaat mee in de douche dan zit ze op het randje naar me te kijken en lekker de stoom in te ademen zodat ze wat meer lucht krijgt. Ze heeft ook geprobeerd te vliegen maar dat gaat niet. Door het gebeuren bij de dierenarts zijn een paar veren gesneuveld, dus verder dan 10 cm in de lucht komt ze nu niet.

Arnold van Leeuwen

mmm

na het kuurtje afgemaakt te hebben leek ze wat op te knappen. Nu wordt dekortademigheid toch weer wat erger. We waren gestopt met de medicijnen maar wel nog mee in de douche lekker stomen. Nu zit ze weer apart van haar mannetje en proberen we nog een paar dagen medicijn.
Als er dan weer niets gebeurt maar weer terug naar Amersfoort.

Arnold van Leeuwen

Goed de kortademigheid werd steeds erger en het niezen ook. In de auto naar dr feld weer. Nu maar zelf het meisje uit de kooi gehaal den vast gehouden. De dokter heeft haar overgenomen en eens even goed naar haar borstje geluisterd. Daar zit nog steeds veel slijm volgend hem. We hebben nu ander medicijn meegekregen en gaan weer aan de slag. Het douchen voor de stoom blijft ook nog belangrijk. Tevens even naar haar vleugeltje gekeken want het vliegen ging niet zo best. Nu blijkt een oude bloeduitstorting een spiertje aangetast te hebben, doordat het wat verhard is. Dit komt nooit meer goed, dus het wordt vanaf nu een loopvogel die niet verder kan vliegen dan een meter. We zullen haar nu kwartel gaan noemen  :P Geintje

Arnold van Leeuwen

Het nieuwe medicijn op een lekkerheidje gedaan ze is er drie dagen in getrapt nu hoeft ze het niet meer. Dan maar met een spuitje een drupje in haar bek, en ze stribbelt niet eens tegen. Maar er treedt geen verbetering op. Sterker nog ze gaat af en toe in elkaar gedoken zitte bibberen. Dus weer naar amersfoort, nu blijft ze een paar dagen daar onder behandeling en in een stoom cabine

Rianne

Hoi Arnold,

vraag ook even aan de DA of er misschien sprake is van een voedingstekort (in het bijzonder vitamine A en D). Mijn valkje pufte en proestte ook, en de medicijnen hielpen niet zo. Door de stress van het pakken begon ze zelfs te gorgelen nadat ik de medicijnen had gegeven. Ik kon het niet langer aanzien en ben naar een dierenarts gegaan.
Hij zei dat het niet verbeteren van de toestand te maken kon hebben met een vitamine tekort. Ik geef haar nu om de dag vitamine druppels in het water en geef ook vaker eivoer. Daar zitten namelijk ook veel vitaminen in. Dus vraag dat even na. :) Bij mijn valkje heeft het namelijk enorm geholpen. Ook door het spuitje waardoor ze minder benauwd is natuurlijk. ;)

Arnold van Leeuwen

OK dank je wel, zal ik zeker even doen

Rianne

Oh ja, ook door vitamine tekort kunnen ze dezelfde ziektebeelden vaker krijgen. In het geval van mijn valkje was dat dat puffen en proesten. :) Goede voeding is dus niet alleen belangrijk voor de groei en onderhoud, maar ook voor de weerstand.