6 mei 2025, 01:47:27

Valkparkiet eet kaas!

Gestart door eveline65, 20 september 2006, 09:44:08

« vorige - volgende »

eveline65

Hoi allemaal,

Vanmorgen was ik boterhammen voor mijn man aan het klaarmaken en Freddy zat bij me. Toen ik de korstjes van de kaas aan het verwijderen was, stortte hij zich gretig op de korstjes en at ze op. Is dit een teken dat hij iets te kort komt en kan het kwaad als hij die korstjes opeet? Verder geef ik hem ook altijd een korstje brood om te vermijden dat hij in de boterhammen gaat bijten.

Groetjes,

Eveline

Riny

Hoy Eveline
Broodkorstjes kunnen geen kwaad, met kaas zou ik opletten.
Die is nl erg vetrijk.
Groetjes Riny :D

eveline65

Hoi Riny,

Bedankt voor de reactie hoor :). Ik zal dus in het vervolg de kaaskorstjes dadelijk weggooien, maar ben blij dat het broodkorstje geen kwaad kan, daar kan hij uren mee bezig zijn :).

Nog even een bijkomend vraagje: Freddy eet zo goed als geen groenvoer, het enige dat hij graag heft is vogelmuur dat ik nu nog in de tuin vindt. Het probleem is dat de winter er bijna aankomt en dat er dan geen vogelmuur meer is. Hebben jullie ideeen wat ik hem in de plaats kan geven? Heb hem ook al geprobeerd fruit te geven (appel, peer, sinaasappel) maar dat laat hij ongemoeid. Moet ik nog geduld hebben omdat Freddy nog maar 4 maanden is of moet ik me zorgen beginnen te maken?

Groetjes,

Eveline

Riny

Hoy Eveline
Ik vermeng het vogelmuur altijd met wat eikrachtvoer en eventueel kiemzaden.
Als je dan vanaf nu tussen het vogelmuur wat kruiden snippert, of aan een stengel geeft, leert hij die smaak ook kennen.
Ook eten ze bij mij broccolie.
Fruit eten ze bij mij ook bijna niet.
Was je wel de vogelmuur heel zorgvuldig?
Aan de onderkant van de blaadjes zitten vaak schimmels die schadelijk zijn.
Probeer ook eens of je valkje een rozenbottel lust.

eveline65

Hoi Riny,

Ivm de vogelmuur die was ik hoor voordat ik het aan hem geef :). Verder geef ik hem ook eivoer maar dan wel apart niet samen met de vogelmuur. Welke kruiden zou je aanraden van te geven? Broccoli zal ik eens proberen, maar hoe geef ik dit aan hem? Rauw of moet het afgekookt worden?

Heb dus een heleboel vragen maar ben dan ook maar een beginnende valkparkiethouder :).

Groetjes,

Eveline

Riny

Hoy Eveline
Broccolie kun je rauw geven, je kunt ze een roosje geven of het klein maken .
Van groenten kun je bijna alles geven, behalve kool.
Dat zorgt voor teveel gasvorming.
Boontjes eten ze ook graag, en wortel.
Ik zou zeggen probeer het uit, en je valkje zal je zelf wel vertellen, wat hij lust en wat niet.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze nogal eigenwijs zijn, en het vaak een tijdje duurt voor ze aan iets nieuws beginnen.
Als je op onderstaande link klikt vindt je veel informatie over voeding.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm

Groetjes Riny

Ann

Nog even over de kaas ;)

Wij geven onze valkparkietjes al jaren elke dag een klein beetje kaas (de randjes héél dun afgesneden, dus niet veel), en ze zijn er DOL op. Aangezien ons Tweety al 8 is en ons Cher 5, denk ik niet dat dit zoveel kwaad kan. Ze leven tenslotte ook maar 1 keer en in beperkte mate vind ik het wel kunnen. Ook geven we ze af en toe (1x per week, een klein stokje) ongekookte spaghetti, dat ze eveneens helemaal afknabbelen.

Groetjes
Ann

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

Riny

Hoy Ann
Dat geldt eigenlijk voor alles, als het maar met mate gegeven wordt.
Mensen eten ook niet altijd zo verstandig.

Ann

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl