Pop heeft maar 1 ei gelegd sinds woensdag :-S

Gestart door Skavenger, 10 september 2006, 12:48:39

« vorige - volgende »

Skavenger

Hallo, ik ben nieuw op het forum, en heb een vraag.

Ik heb een koppeltje valkparkieten al jaren bij elkaar zitten, en ze hebben nooit de behoefte gehad om te gaan broeden. Onlangs hebben ze echter een grotere kooi gekregen, en een tijdje later begonnen ze te paren en nestgedrag te vertonen. Afgelopen woensdag heeft het popje een ei gelegd, maar daarna is er niks meer gekomen. Haar onderbuik ziet er wel uit alsof er nog een ei in zou kunnen zitten (voor zover ik dat kan beoordelen), maar ze legt niet meer.

in eerste instantie zaten ze ook een groot gedeelte van de tijd in het nesthok, maar sinds gisteren maar heel af en toe.

Weet iemand hier meer van? Aangezien normaal gesproken om de dag een ei wordt gelegd vind ik het verontrustend...

Rianne

Hoi,

het kan zijn dat de pop last heeft van legnood. Hoe ziet de ontlasting er uit? En de cloaca (de anus)? Hoe zit ze erbij? Hangende vleugels, knijpende oogjes of anders?
Bij legnood kan het eitje er niet uit. Na verloop van tijd kan het popje ook de ontlasting niet kwijt dus dit is zeer gevaarlijk.

Skavenger

10 september 2006, 13:06:41 #2 Last Edit: 10 september 2006, 13:10:14 by Skavenger
Ze gedraagt zich normaal. Ik kan haar niet vastpakken omdat ze niet bepaald handtam is, en mijn ervaring is dat ze een hele sterke snavel heeft. ;-)

Maar ik zie in haar gedrag geen verandering, ze zit niet anders, ze gaat af en toe naar het nestkastje om te kijken of alles nog ok is, maar dat is het dan ook.

De ontlasting is erg dun (de hele muur zit onder...) Is dat een symptoom van legnood? Ik had me al voorgenomen om morgen contact op te nemen met de dierenarts, maar ik hoopte dat iemand hier me al kon vertellen wat er aan de hand is...

Overigens, kan een popje legnood hebben als ze reeds een ei gelegd heeft?

Ze zeeft het eerste eitje gelegd in een vogelbadje dat droog stond. Nadat het ei was gelegd (het was ongepland)  heb ik een nestkastje geleend van iemand, daar hebben we het ei in gelegd, en ze gingen er meteen in. Maar zou het misschien toch kunnen dat ze in het nestkastje niet wil leggen?

Rianne

Ik kan er geen antwoord op bedenken. Legnood kan denk ik wel na een eerder ei. Stel dat het eerste ei wat kleiner was als het tweede.
Ben je al bij de dierenarts geweest? Want zulke dunne ontlasting lijkt me ook niet goed.

Skavenger

Ik heb gebeld met een dierenartsassistente die ik ken, en ze vertelde me dat ik gewoon in de gaten moest houden of ze zich anders/ziek ging gedragen, aangezien ze van legnood goed ziek kunnen worden. Die dunne ontlasting kon ook door het uitrekken van de cloaca komen na het leggen van het eerste eitje.

Ik hou haar goed in de gaten, maar ze ziet er verder hartstikke gezond uit. Mocht ze zich anders beginnen te gedragen/ symptomen van ziekte te vertonen dan ga ik meteen met haar naar de dierenarts.

Skavenger

n00bst4r

hoezo spoorloos verdwenen
in rook op gegaan of wat bedoel je, da je het niet terug vindt???

greetz
       Arno

Skavenger

Het is weg, helemaal niks van terug te vinden, zelfs geen schaal...

Rianne

Misschien hebben de ouders het op gegeten. Geef je ze sepia, grit en maagkiezel?

Skavenger

Yup, en wilgentakjes en een vitaminenknaagsteen... Dus daar kan het niet aan liggen. Ze waren al een paar dagen niet meer aan het broeden, dus ik ga er van uit dat ze het hebben opgegeten... Helaas, ze leken er zo blij mee :P

Weet iemand trouwens hoe verdedigend een mannetje normaal is naar het nest toe? "Mijn" mannetje is zo'n beetje de braafste sukkel die er tussen valkparkieten te vinden is, maar hij beet me vanochtend omdat ik te dichtbij het nest kwam... En hij bijt normaal gesproken NOOIT!!! Is het dan wel verstandig om zo'n vogel een nestje te laten krijgen, of is dat toch normaal, gezien de omstandigheden?

Inger m

Hoi,
Dat is heel normaal. Het wordt hormonale agressie genoemd. Vrijwel iedere diersoort verdedigd de jongen cq het nest door middel van agressie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Skavenger

Okee, gelukkig maar, haha! Ik kende hem al bijna niet meer terug, normaal gesproken is het zo'n bangeschijterd ;-)