6 mei 2025, 18:39:31

Hoera hoera, ik mag gaan bouwen

Gestart door bert+japio, 21 september 2006, 18:54:30

« vorige - volgende »

bert+japio

Vandaag is de woningbouw opzichter bij mij geweest voor scheuren in de achtergevel (lekker belangrijk ;D ) en heb hem toen gevraagd of ik op het dakterras een voiliere mag gaan bouwen. Als die eventueel verplaatsbaar is en de buren vinden het goed mag ik mijn gang gaan  ;D

Maar wat voor materialen hebben jullie bijvoorbeeld gebruikt om een houten volliere te bouwen ??? Dan wat voor soort palen, achterwand, gaas,dak en wat voor vloer er in ligt.

Ik lees graag jullie reacties door.

Inger m

Hoi,
Als de voliere verplaatsbaar moet zijn, zou ik eerder denken aan aluminiumpanelen. Verslijten niet en gemakkelijk te verplaatsen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bert+japio

Dat is nou net iets wat is er niet natuurlijk uit vind zien  :-\ Ik ga het zo maken dat het op wielen+rem staat en zo verplaatsbaar is, deze kan je zo weg werken zodat je ze niet ziet  ;) maar welke materialen worden zoal gebruikt  ???

Inger m

Hoi,
Aluminiumvolieres kunnen er heel mooi uitzien. Wat betreft hout heb ik nu een voliere van hout, maar daar zit veel onderhoud aan, zoals verven en het vervangen van balken. Bovendien treedt er slijtage op, wat ook niet altijd mooi is...

Wat hout betreft niet bezuinigen op materialen. Gebruik goede houtsoorten (vraag bij de bouwmarkt). Om knagen te voorkomen, kun je aluminium hoekstrips gebruiken. Hou er rekening mee dat hout vrij zwaar is. Verder kun je het beste een handig persoon vragen om je te helpen bij de bouw van de voliere.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Bert
Fijn dat je mag gaan bouwen!
Wij hebben 12 voliere's die van hout gemaakt zijn.
Voor allemaal is geimpregneerd hout gebruikt.
Als je deze houtsoort gebruikt hoef je niets te verven of bijtsen.
Wel hebben wij er veel speelgoed en twijgjes in hangen dus het bijten aan het hout valt reuze mee.
Groetjes Riny :D

Rianne

Ik lees dat je je voliere op het dakterras wilt bouwen. Staat de voliere dan wel beschut? Want als ie in de volle zon/wind staat, is dat niet zo goed voor de valkjes.

bert+japio

22 september 2006, 17:48:34 #6 Last Edit: 22 september 2006, 17:52:10 by bert
*Inger* Aluminium vind ik helemaal niets en ik weet dat met hout rekening gehouden moet worden om zo af en toe eens wat te vervangen  ;) Wat betreft een handig persoon te vragen ........ ze vragen mij altijd om iets te bouwen in en om het huis dus dat zit wel goed  ;D

*Riny* Daar heb ik wat aan, geimpregneerd hout is mijn idee ook maar wil dat wel bijtsen om de kleur een beetje goed te houden.

*Rianne* Dank je voor het meedenken. Mijn dakterras is z'n 4'5 meter breed en z'n 3,5 meter diep. Links heb ik een hoge muur van z'n 10 meter die ook nog ruim 2 meter verder doorloopt als mijn terras, en rechts heb ik een muur vanaf het hekje tot aan de dakgoot waar de voliere tegen aan kont te staan. Het dak wat er op komt zal dicht worden en schuin naar voren aflopen. Ook zal er een nachthok in komen. Volgens mijn moet dat wel kunnen voor mijn valkjes.

Maar waar hebben jullie de bodem van gemaakt ??? gewoon tegels of beton gestort of .............................

Rianne

Ik zou op je dakterras geen beton storten, tenzij je dak dat makkelijk kan houden. Ik heb mijn voliere op onze houten veranda staan, op tegels. Mochten we verhuizen, kan alles zo weer weggehaald worden. :)

bert+japio

Om het gewicht te verdelen zal ik eerst een balken frame maken met lange liggers zodat het gewicht goed verdeeld wordt en niet bepaalde drukpunten zal krijgen  ;)

bert+japio

Het bouwen zal pas volgend jaar zomer gaan gebeuren  :-\ eerst moeten er nog andere dingen af.

bert+japio

Ik heb eens uitgerekend wat ik voor een voliere kwijt zou zijn aan hout, een nachthok voorzien van een dubbele wand en isolatie van 1M x 1M en daaraan een voliere van 2M x 1M met een dichte achterwand ben ik net iets meer als 300 euro kwijt en dan zit er nog geen dak op en gaas voor  :-\ Al met al wordt het een heel gewicht op mijn dak terras dus ga tegen mijn principe's toch eens kijken voor een aluminium voliere van 2M x 1M met een dichte achterwand  ::)

Rianne

Hoi Bert,

een aluminium voliere heeft veel voordelen ten opzichte van een houten. De valkjes kunnen het niet slopen, het is makkelijk schoon te maken, het houdt zijn waarden en het weegt niet veel. Het is wel een investering maar mocht je je voliere weer willen verkopen kun je die investering bijna ervoor terug vragen. :)
Mijn voliere is 2 meter diep, 2 hoog en 1.80 breed en kostte 335 euro. Misschien vind je een goedkopere voliere bouwer?