20 mei 2025, 01:32:17

gezondheidsverklaring.

Gestart door jazzel, 22 augustus 2006, 13:44:25

« vorige - volgende »

jazzel

Hoi,

Volgend jaar wil ik graag beginnen met kweken.
Ik vind het een super goede zaak om (zoals enkele kwekers hier doen) bij een jong valkje een gezondheids verklaring mee te geven. (dmv. ontlastingonderzoek enz.).
Vooral omdat ik zelf weet wat voor leed het kan mee brengen als een valkje kort na aanschaf sterft  :(

Maar hoe duur kost een gezondheidsverklaring en het bijbehorende onderzoek ongeveer?
Eerlijk gezegd kweek ik liever niet als ik zoiets niet zou kunnen betalen voor een nest jonge valkjes.
Hoe pakken jullie dit aan?
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

Rianne

Ik zou dan alleen de ouderkoppels laten testen. Je kunt ook de ontlasting bij elkaar doen en dan laten onderzoeken. Dit scheelt in de kosten, omdat maar 1 onderzoek nodig is. Alleen mocht er iets niet goed zijn, weet je niet welk valkje ziek is.
Je kunt ook het bloed laten onderzoeken op ziektes. Een gevaarlijke ziekte is bek en verenrot.
Voor kosten zou je bij de plaatselijke (vogel) dieren arts kunnen informeren.

jazzel

Hey,

Bedankt voor je antwoord!
Het koppel waar ik mee wil gaan 'kweken' en die als enige binnen zit zijn twee weken geleden ook helemaal onderzocht.
Onderzoek met spleetlamp enzo was in totaal 70 euro per vogel.

groetjes

jazzel

sorrry 70 voor 2 valkparkieten bedoel ik.

Loeki

Beste Jazzel!

Ik kweek al lange tijd met Valkparkieten! Dit probleempje heb ik echter opgelost met mijn dierenarts. Voor € 10 kan ik bij hem mijn jonge Valkparkieten laten onderzoeken (€ 10 per stuk). Op voorwaarde dat ik jaarlijks, minimum 18 parkietjes laat controleren.
€ 10 vind ik de moeite waard voor de eventuele koper van mijn jonge tamme Valkparkieten.

Voor al m'n niet-tamme vogels werk ik via het systeem, sterft de vogel binnen twee weken na aanschaf, waarbij duidelijk zichtbaar is dat de oorzaak bij mij ligt. Dan vergoed ik de eigenaar met een nieuwe vogel.

Zo ik hoop dat 'k je nu al wat verder heb kunnen helpen!

Mvg
Loïk
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

jazzel

Jeetje.. ik zie je bericht nu pas  :-[
Wat goed dat je dat hebt kunnen regelen met je dierenarts! Echt gaaf zeg!
En 10 euro per valkje is inderdaad goed te overbruggen.
Die garantieregeling is inderdaad ook een goede.
Ik ben nu bezig met het opzetten van mijn website (www.kleurigekuifjes.tk), dat kan ik er ook bij gaan zetten (nog even overleggen met mijn wederhelft).

Maar hoe doe jij het met die garantieregel als al je valkjes uit het nest al gereserveerd of weg zijn, en er belt iemand dat zijn valje dood is binnen die 2 weken?
Geef je dan het geld terug of zeg je dat ze er een uit het volgende nest mogen kiezen?

Loeki

Hey!

I.v.m. de garantieregel, indien het valkje sterft, mogen ze een nieuw Valkje kiezen . Indien ze echter geen nieuw Valkje wensen. Kan ik ze ook niet verder helpen. Een koper betaal ik nooit terug. Tenzij uitzonderlijke voorwaarden.

Mvg
Loïk

PS Succes met je site!
--> www.valro.tk

jazzel

Hmm inderdaad, dat is wel slim.
'Stel' dat valkje was een impulsaankoop, dan stimuleerd het geld terugkrijgen ook alleen maar.

Loeki

En?

Raak je er zo'n beetje uit?
Indien je hulp nodig hebt laat dan maar iets weten!
Trouwens, je hebt een zeer toffe site ;).
--> www.valro.tk