28 maart 2024, 19:10:37

Fontein voor in de voilere

Gestart door aakab, 13 september 2006, 18:44:07

« vorige - volgende »

aakab

Heeft er hier iemand een fontein in zijn/haar voilere?

Ik wil er eigenlijk eentje plaatsen in die van mij, eentje waarin ze dus zowel in kunnen douchen als waar ze water uit kunnen drinken. Weet iemand toevallig waar ik zo een kan krijgen? Hij moet wel een filter bevatten en gewoon in een voilere van 2x2x2m passen.


Riny

Hoy aakab
Bij tuincentra's kunnen ze je vast wel verder helpen.
Groetjes Riny :D

aakab

Ik ben al bij de lokale bouwcentra geweest, maar daar hebben ze vrij weinig keus. Ik vroeg me dan ook af of mensen hier ervaring mee hebben, en hoe "drinkbaar" het water blijft (kunnen ze na een week er ziek van worden?)

Ook ben ik bezig met een volledige verbouwing van mijn voilere. Ik ben van plan om aan de buitenkant plexiglas te monteren aangelegd in aparte balken. Momenteel hebben ze namelijk geen nachthok, en aangezien een van me vogels der zelf helemaal kaal plukt gaat ze het anders enorm moeilijk krijgen in de winter. Ook komt er een hittelamp in te hangne zodat het ook nog is warm is in de winter. In de zomer schuif ik de plexiglas plaaten op elkaar zodat het toch aangenaam wordt binnen.

Nog iemand tips hiervoor?

Mara

Ik ben zelf ook bezig om mijn voliere te verbouwen. In de winter worden er schotten voor geplaatst en die gaan in het voorjaar weg. Verder heb ik zelf geen fontein in de voliere maar dat wilden we toen wel. We hebben toen toch maar een sprinkler aangelegd voor de zomers en deze gaat dan een keer of twee keer per dag aan als het echt warm is en dan kunnen ze zich lekker douchen en knoeien daarna. Ik zou toch inderdaad eens naar een tuincentra gaan. Volgens mij is het niet zo erg als het water maar blijft circuleren. Stilstaand water kan brak worden en daar zullen ze denk ik wel ziek van worden.

aakab

Een sprinkler is inderdaad ook een goed idee. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Mara

Een pvc pijp over de hele lengte van de voliere, een gedeelte wordt als zitplaats gebruikt. Dan zijn er van die kleine sproeiertjes in geplaats die het water vernevelen. En dan aansluiten op een dompelpomp en in een watertank hangen.

bert+japio

sprinkler installatie's heb ik ook al een paar keer voor anderen gemaakt boven de volliere's, je kan bij hornbach bijvoorbeeld een zwarte slang kopen waar je met een speciaal gereedschapje (echt niet duur) een gaatje in prikt en dan het gewenste sproeiertje/druppelaartje/vernevelaar in kan draaien. Zelf zit ik te denken om een kant en klaar watervalletje te kopen met een vijverpompje, uv lamp en filter er achter (heb ik nog van de vijver over) zo kunnen ze lekker badderen