1 november 2024, 01:09:33

Biltse valkjes

Gestart door Sanna, 8 september 2006, 21:05:41

« vorige - volgende »

Monky

Hi Sanna,

Hoe gaat het hier eigenlijk... met je beautiful beestjes?

Je hebt trouwens leuke en mooie foto's geplaatst... wordt trouwens wel weer tijd voor nieuwe  ;) ;D

Groetjes,
Monky

Sanna

26 februari 2008, 14:49:27 #796 Last Edit: 29 januari 2009, 18:38:31 by Sanna
Hoi Monique,

Your wish is my command (had nog een paar foto's op m'n camera zitten, dus je hebt gewoon mazzel ;D):

Beau wordt echt heel mooi nou, een echt kereltje met z'n knalgele koppie. Hij heeft bijna geen pareltjes meer.

Maar hoe het hier gaat? Sja, wat zal ik er eens van zeggen.... Ik denk dat ik officieel mag verklaren dat het kortwieken van Beau niet gewerkt heeft. O ja, heel eventjes. In het begin was hij weer dat heerlijke knuffelig beestje en was hij voor veel min of meer afhankelijk van mij. Als ik ze 's ochtends uit de kooi haalde, zat Beau als eerste op m'n vinger. Hij kwam lekker op m'n schouder zitten, drukte dan z'n bekkie tegen me aan om om een knuffel en een kroel te bedelen. Ik dacht echt weer m'n oude Beautje terug te hebben. Helaas....

Sinds vorige week begint het echt weer mis te gaan. Als m'n ouders op visite zijn is het drama, want Belle gaat bij m'n vader zitten en vervolgens gaat Beau m'n vader te lijf. Hij raakt dan zo gefrustreerd dat hij op een gegeven moment naar Belle begint te happen, die dus wegvliegt en dus een warmtezoekende torpedo achter zich aan krijgt. Daardoor raakt Belle van slag wat Beau nog meer van streek maakt. En dus valt hij dan Pino aan wanneer ze ook maar ietsje in de buurt verzeild raakt. Ook wordt hij weer afstandelijker naar mij toe. Eergisteren beet hij ineens keihard in m'n lip, zomaar zonder aanleiding. 's Morgens komt hij echt niet meer op m'n vinger de kooi uit, hij deist achteruit. En dan kijkt hij me aan of hij nog nooit eerder een mens gezien heeft, kuif omhoog en volledig op z'n hoede. En soms krijg ik Beau echt niet te pakken wanneer ze de kooi in moeten. Iedereen zit er dan in, maar Beau blijft wegvliegen. En dat terwijl hij Belle altijd blindelings volgde als ze de kooi in ging.

Ik weet nou echt niet meer wat ik doen moet. De momenten dat Beau lief is, is hij meteen ook weer zo ontzettend lief en aanhankelijk en kan ik me niet voorstellen dat hij niet bij me zou wonen. Net nog heb ik hem heerlijk zitten knuffelen en kroelen, maar 1 blik op Belle en weg is hij. En als hij nou een hecht koppeltje met Belle vormde, dan was het nog niet eens zo heel erg. Maar Belle doe ik er dus ook absoluut geen plezier mee want ze is steeds de klos.

Ik denk dat het probleem met Beau is dat er geen andere mannetjes zijn om hem in het gareel te houden. Maar ja, ik ga er ook niet zomeer ergens een mannetje bijhalen. Als dat de oplossing niet blijkt te zijn dan hebben we oorlog in de tent. Eigenlijk zou ik dan een leen-mannetje moeten vinden die weer terugkan als het niet werkt, maar ja, waar duikel ik dat dan weer op?? Ik heb wel eens zitten denken, misschien als hij in een groep zou zitten waar meerdere mannetjes en popjes zijn en hij gewoon een andere popje zou vinden dat hem wel ziet zitten? Want zelf is hij ook niet echt gelukkig zo, hij weet af en toe niet wat hij met zichzelf aan moet. Zelf kan ik er niet nog meer vogels bijnemen, daar vind ik het hier niet groot genoeg voor. Er kan er nog hooguit 1 bij, niet 3 (wat mij de oplossing zou lijken). Eigenlijk zou ik wel eens willen zien wat er gebeurde als hij in een groep valkjes zou zitten zónder Belle. Zucht.......

Maar verder gaat het goed hoor ;D ;D.

Groetjes, Sanna

Monky

Zo hé wat een luxe  :D Nu wil ik natuurlijk ook nieuwe foto's... dat krijg je als je verwend wordt  ;D ;D ;D

Je hebt inderdaad een probleem daar...
Je hebt nu dus 2 popjes en 1 man? Het klinkt een beetje als Gizmo. Hij terrorizeerde de andere valkjes ook altijd. Hij dulde ze niet. Hij trok meer naar de mensen toe. Tot ik hem in de voliere zette. De andere valkjes hadden toen ruimte zat om hem te ontvluchten, maar nu gaat hij gewoon goed met de andere valkjes om. Het is nog niet om naar huis te schrijven... bijvoorbeeld... hij heeft wel een popje, maar het lijkt alsof dat alleen voor de wipwap is. Ze kroelen niet en zij gaat bij hem zitten en niet anders om.

Je hebt een lastig probleem.
Wel erg jammer. Misschien is pertinent gekortwiekt houden een idee? Wel zonde natuurlijk... want zo hoort het eigenlijk niet, maar misschien blijft hij dan wel rustig tot hij wat ouder is. Hoe oud is hij nu?

Ik hoop dat hij weer bijtrekt.

Groetjes,
Monky

Sanna

Hoi Monique,

Beau is nog niet eens een jaar. Maar permanent gekortwiekt houden zou ik ook vreselijk voor hem vinden, hij vliegt zo ontzettend graag. Hij was echt heel erg van slag toen ik hem gekortwiekt had, ik had hem echt iets dat bij hem hoorde afgenomen. Ik zou het heel erg vinden als ik hem altijd zou moeten kortwieken. Maar als het goed is heb jij familie van hem zitten (Yaro ofzo?). Hij is van Ivana, van Sammie en Joepie.

Groetjes, Sanna

Monky

Hmmm ja dat weet ik... vliegen hoort bij vogels... maakt niet uit wat het karakter is... Misschien moet je gewoon afwachten tot hij uit de pubertijd is? Want misschien is dat het wel... en wordt hij later wat rustiger.

Yaro en Yara zijn beide van Nicky en Makker. Dus geen familie. Zou het helpen als je er in plaats van een extra man, een extra pop erbij zou zetten? Ik ben een beetje aan het brainstormen hier...

Misschien is geduld het antwoord? Of misschien apart zetten voor een maandje of zo?

Groetjes,
Monky

Agnes

Hoi Sanna,

Wat jammer dat Beau weer kuren heeft.
En ja, wat is de beste oplossing? Het blijft altijd moeilijk het beste te doen.
Het is sneu dat hij met Belle niet een echt koppeltje vormt.

Misschien kun je met iemand een partnerruil doen?
Beau naar een ander popje, en jij een ander ventje?
Maar ja, dan moet je weer afscheid nemen van een valkje, en je hebt natuurlijk geen garantie dat het goed uitpakt.

Ik heb nu binnen 2 koppeltjes zitten, waarvan het ene mannetje ook belangstelling heeft voor het vrouwtje van de ander ::)
Willen Nikki en Rocky een wipje maken, komt Corky ertussen en pikt net zo lang tot ze uit elkaar zijn  :P

Gaat Rocky naast Nikki op een stok zitten, is er ook oorlog 8)

En de andere dame zit er bij en kijkt er naar.

Dit viertal gaat van het voorjaar de voliere in.
Daar hebben ze meer ruimte, en ander gezeldschap, dus ik hoop dat het daar dan over gaat.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Sanna

Hoi Monique,

Ooooo, neefje en nichtje van Beau dus ;D.

Tja, Pino erbij heeft tot nu toe ook niks geholpen (alhoewel ik haar daarvoor niet genomen heb), en Pino heeft al heel wat nestjes grootgebracht dus ze is wel ervaren.

Apart zetten is denk ik een slecht idee. Ik weet nou al wat er gebeurt: Beau gaat van boven zitten roepen en Pino (die altijd alles hoort met haar gekke oortjes ;)) gaat terugroepen - en dat kan ze hard hoor! :o

Hoi Agnes,

Tja, ruilen zou misschien iets zijn om een keer te proberen, maar dan moet ik iemand zo gek zien te krijgen om te ruilen ;D. Eigenlijk zou ik wel eens willen zien wat er gebeurde als Beau in een groep terechtkwam zonder Belle, hoe gauw hij over haar heen zou zijn. Vond hij Pino ook maar interessant, die wil volgens mij wel :D.

Groetjes, Sanna

Sally

Hallo Sanna,

Wat vervelend dat Beau zijn gedrag terug achteruit gaat. Tja... Een partnerruil zal misschien goed zijn. :P
Of kan je hem bij een bekende in het voorjaar eens even in een voilere plaatsen en kijken wat ie dan doet?

Groetjes Sally

Agnes

Let op, want wat ik nu ga zeggen is onder voorbehoud, en klinkt misschien wel een beetje raar ;D

Ik heb straks 8 valkjes in de voliere, en m'n man gaat over de rooie als het er meer worden, maar Beau mag gerust een keer komen logeren ;)
Wel met in het oog dat het een tijdelijk verblijf is  8)

Wat er dan van komt, en er dan moet gebeuren is van later zorg?

Sanna

Hoi Agnes,

Ja, ik wil natuurlijk niet stoken in een goed huwelijk ;D, maar ik neem het graag in beraad. Dank je wel. Ik ben er wel nieuwsgierig naar of hij Belle gemakkelijk vergeten zou, misschien zelfs wel achter een ander popje aan zou gaan. En vooral hoe het dan zou gaan wanneer hij Belle weer ziet.

Maar eerst eens kijken hoe het de komende weken gaat. Vandaag heeft hij zich eigenlijk weer goed gedragen, maar de afgelopen dagen dachti ik in minder vriendelijke bewoordingen over Beau ::) ;D.

Groetjes, Sanna

Sanna

Poeh! Beau en ik hadden oorlog vanmorgen!! :-X Echt heftig dit keer en ik verwachtte het totaal niet. Gisteren had hij zich eigenlijk weer heel goed gedragen. Maar ik kwam beneden vanmorgen en doe de kooi open. Beau vloog al meteen op me af, bekkie wijd open. En dan gauw wegrennen en Belle opjagen. Dus ik dacht, blijf jij maar even lekker zitten. Kooi opengelaten zodat ze er op hun eigen tijd uit konden komen en ondertussen een bammetje gaan smeren. Hoor ik me Belle ineens krijsen!! :o Zie ik dat Beau haar echt aan zit te vallen, hij hakte echt op haar in terwijl ze niet weg kon komen. Dus in een reflex heb ik hem gepakt (was een wonder dat ik sneller was dan hij...) en eruit gehaald. Nou, Beau heeft me nog nooit zo hard gebeten als vanmorgen, ik heb nu twee pijnlijke duimen :P. En ik moest hem echt lostrekken van m'n handen, hij liet me niet los. Dus m'n handen zien er gezellig uit nou. Maar ja, de reservekooi staat boven (ik durfde hem niet meer met Belle te laten als ik op m'n werk zit), dus toen heb ik hem maar even gauw in m'n trui gerold, want hij maakte echt gehakt van m'n handen :-X. Uiteindelijk in de aparte kooi was hij weer helemaal beduusd. Ook toen ik m'n handen erin deed om voer erin te doen viel hij me helemaal niet aan, dus het was weer volledig over. Maar ik weet het nou niet meer met Beautje hoor, *zucht*. Ik durf hem ook niet met Belle in een broedkooi te doen. Want als er een blok hangt, maar Belle gaat niet op zijn avances in, dan wordt hij dus woest op haar!

Dus nu is er het volgende afgesproken: we gaan kijken of Jessie van Ivana misschien met Beau te koppelen is. In mijn vakantie had hij wel oog voor haar, maar Jessie zat liever achter haar vader aan. Maar misschien als ze hier komt, dat ze Beau's gedachten af kan leiden zodat hij Belle met rust laat en zelf ook een beetje tot bedaren komt. Stel je voor, als hij en Jessie elkaar zouden zien zitten, ben ik misschien wel helemaal van dit gedrag af! Ik duf nou niet eens meer de vogels los te laten wanneer ik visite heb :-X. Zaterdag ga ik haar halen. Ik hoop dat Belle en ik dat overleven tot aan het weekend... ::)

Dan zit ik eigenlijk nog met 1 probleempje.... Ik denk dat het het beste is om Beau en Jessie apart te zetten. Alleen de reservekooi die ik heb vind ik niet groot genoeg voor 2 valkjes:

http://koopjeshalrenswoude.nl/?menu=article&categoryID=101230&articleID=1395185

Is er iemand die een wat grotere kooi tijdelijk beschikbaar kan stellen? Ik zou er geweldig mee geholpen zijn.

Groetjes, Sanna

Ivy

27 februari 2008, 18:13:04 #806 Last Edit: 27 februari 2008, 18:15:22 by Ivy
Hoi Sanna.
Je mag Jessie en een kooi lenen hoor  :P. Ik heb je ook een IM gestuurd, ik heb nog twee kooien die hier staan niks te doen... Lady White of anders D620 hier

Dus als je interesse hebt...

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Agnes

Die rare Beau!  :o

Hopelijk ziet hij wat in Jessie, en laat hij Belle met rust.
Moet Jessie ook wel meewerken natuurlijk :P

Succes! :P

Sanna

Hoi Ivana,

Okee! Probleem opgelost ;D. Ik denk dat ik de Lady meeneem, want die heeft een onderstel. Ik heb niet echt kastjes waar je even een kooi op kunt zetten. Maar dat zie ik zaterdag dan wel. Bedankt alvast hè? Voor alles ;).

Hoi Agnes,

Laten we het alsjeblieft hopen. Ik heb nou genoeg beesten in huis die allemaal wat anders willen ;D.

Groetjes, Sanna

candy

Hallo Sanna,

Het lijkt er dus sterk op dat jij een puberteren de vogel hebt.
Dit hebben wij ook al een paar keer mee gemaakt als mannetjes ongeveer anderhalf jaar oud waren. Bij ons worden alle vogels regelmatig aangehaald, maar als ze ons aanvallen worden ze genegeerd en zijn ze na een paar maanden zo ver dat ze graag weer naar ons toe komen.
Dus ik hoop dat de door jou verkozen oplossing gaat werken, zodat je snel weer hanteerbare valkjes hebt.

Groetjes Henk