28 maart 2024, 13:10:21

Wanneer spreek je van dubbelfactorig??

Gestart door *Esther*, 6 september 2006, 22:41:25

« vorige - volgende »

*Esther*

Hoe weet je of een valkje dubbel factorig is?
gr Esther

Quendi

Dat weet je alleen als je van de ouders zekerweet dat ze dubbelfactorig zijn, of je moet er mee hebben gekweekt.

Bedoel je hierbij bleekmasker bijvoorbeeld? Of gezoomd?


Rianne

Dat lijkt me nogal logisch, maar hoe weet je dan dat die ouders dubbel factorig zijn? Zo blijf je doorgaan natuurlijk ;D

*Esther*

7 september 2006, 20:55:44 #3 Last Edit: 7 september 2006, 20:58:05 by crosser
Bv

Ik heb 2 geelwangen, zijn hun jongen dan dubbelfactorig geelwang?

En als ik ze beide koppel aan een ander, worden dan de jongen enkelfactorig geelwang? (als er dan geelwangen uit komen ;))


gr Esther

Om een deel dubbelfactorige jongen te krijgen (zwartkoppen) moet je minstens twee enkelfactorige tegen elkaar zetten.
*even geleend elders vandaan.

Ludo

DUBBELFACTORIG is een term die alleen maar gebruikt wordt bij DOMINANTE mutaties.
De enige dominante mutatie die voorkomt in Nederland en Belgie is de Dominant Pastel(Dominant zilver).

Bij deze vogels zijn de dubbel factorige veel bleker dan de enkelfactorige en zo kan je dat zien.

Er is nog een mutatie waar het wat moeilijker ligt, namelijk de bleekmasker(pastelmasker), deze is alleen dominant ten opzichte van witmasker.
Bij deze vogels zie je geen verschil tussen enkel en dubbelfactorig.
De enige manier om te weten hoe het zit is er een witmasker tegen te zetten. Komen er naarst de bleekmaskerjongen ook witmaskerjongen uit, dan was het een enkelfactor
Komen er alleen bleekmaskerjongen uit, dan was het een dubbelfactor.

Neem gerust een kijkje op www.valkparkieten-benelux.tk en het forum daar komen meerdere kwekers van dergelijke vogels

De dominant geelwang komt in europa (nog) niet voor.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

*Esther*

Hoi

Hoe kweek je dan een dubbelfactorige vogel?
Is dat iets wat spontaan ontstaat en waar je dus achter moet zien te komen?

Esther

Ludo

Je kweekt een dubbelfactorig vogel door twee enkelfactorige tegen elkaar te zetten, daar krijg je dubbelfactorige, enkelfactorige en vogels die niks hebben uit.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

*Esther*

Hoi Ludo,

Dus dat kan ik uit mijn twee geelwangen krijgen.
En waarom niet sowieso dubbelfactorig?

gr Esther

Rianne

Maar als je daar dan een geelwang pop uitkweekt, zou je zeggen dat die dubbel factorig kan zijn. Dan is het toch zo dat je met deze pop ook geelwang mannen kan kweken? Zo geeft de calculator op de site dat aan.

Tjerk

Hey Rianne,

dat klopt. Maar dan moet die pop wel Dominant EF of Dominant DF en niet Recessief Geelwang.

Groeten Tjerk

Rianne


Tjerk

Hey Rianne,

ik denk dat dat vooral in het begin vooral aankomt op mazzel hebben. Dat je een pop hebt waaruit alleen maar Geelwangen komen. Misschien Nevada wel, misschien één van de andere vogels.

Groeten Tjerk

Ludo

Beste mensen,

DOMINANTE GEELWANGEN ZIJN ER NOG NIET IN EUROPA
Alle geelwangen die hier zitten zijn geslachtelijk gebonden
Je kan hier dus helemaal GEEN enkelfactorige of dubbelfactorige geelwangen kweken.

Groeten

Ludo

Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Tjerk

Hey Ludo,

hoe is die Dominante Geelwang dan eigenlijk ontstaan? Die moet ook spontaan onstaan zijn.

Groeten Tjerk

Ludo

ALLE mutaties onstaan spontaan.
Het zijn spontane veranderingen in het erfelijk materiaal.
Daarom heten ze ook MUTATIES.
Dus ook de mutatie dominant geelwang die heeft NIKS te maken met onze mutatie geelwang die geslachtelijk gebonden is.
De vogels lijken gewoon op elkaar trouwens net als bleekmasker (pastelwang)

Deze drie mutaties hebben niks met elkaar te maken.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk