19 april 2024, 19:08:14

Advies gevraagt!

Gestart door Joyce28, 6 september 2006, 08:16:10

« vorige - volgende »

Joyce28

Meeko ruikt erg zuur uit zijn bek,ik had hem een aantal keren warm eivoer gegeven omdat de zaadjes nog niet lekker gaan
Hij had duidelijk erge honger,want hij krijste de keet bij elkaar.
Het borstbeen is ook duidelijk te voelen,maar op mijn keukenweegschaal geeft ie 90 gram aan

Ik kwam net beneden,en hij maakte een bedelgeluid naar mij toe,heb hem ff opgepakt,maar echt een mega zure lucht ruik ik :-\


bobbie

6 september 2006, 08:36:49 #1 Last Edit: 6 september 2006, 08:39:40 by bobbie
Hoi,

Klinkt als een giga-kropverzuring. Ik dacht dat dat alleen bij hele kleintjes kon, maar zoals ik je hoor leegt de krop van jouw valkje ook niet.

Heeft de krop te vol gezeten? Voer je hem zelf of eet ie zelf? Dat warme eivoer, heeft ie dat zelf opgepeuzeld of heb je hem dat in zijn bekje gegeven?

Volgens mij moet je terug naar af, oftewel de krop moet leeg. Heb je een vogelarts bij je in de buurt wonen? Die kunnen de krop zo leeg zuigen.


Joyce28

Hij at gewoon van een lepeltje,geen spuit dus.
Eigenlijk zit hij de hele dag op de grond,waar ik de zaadjes en trosgierst zo neergelegt heb,dus niet in een bakje.Maar bij de anderen zie ik allemaal lege hulsjes,en dit bijna niet
Trosgierst zit hij ook eigenlijk niet aan.Net zag ik hem ook weer gewoon poetsen,alleen als je bij zijn koppie ruikt,ga jezelf zowat over je nek :-X

Ik geloof dat hier in Apeldoorn een da zit die ook verstand heeft van vogels,iemand van dit forum gaat daar ook altijd naar toe

Maar ik heb ook nooit een volle krop gevoeld,alleen zo'n klein hard bultje in zijn keeltje.De ontlasting is groen met een witte stip erin,en sinds de eivoer geen sliertje,maar gewoon een flats zeg maar met wat wit erin

bobbie

Komt de zure lucht uit zijn bekkie of heeft ie gebraakt en dat er braaksel op zijn veren zitten, misschien? ???

De ontlasting klinkt goed.

Hoe oud is ie?

Ik hoop dat er ook anderen reageren, maar als je het niet vertrouwt zou ik zeker naar een DA gaan.

Succes,


Riny

hallo Joyce
Bel anders een vogelarts op om raad.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm


Hoe het precies zit met kropverzuring weet ik alleen bij hele kleintjes.
Veel van deze dierenartsen geven ook telefonisch advies.
Groetjes en veel succes Riny


Joyce28

Ik heb even naar Feld gebeld en het kan een kropverzuring zijn,en dat ik hem leeg moest masseren.Maar waar zit die krop?Hij heeft alleen een hardbultje in zijn keeltje,maar dat is het toch niet? :-\

Hij zit nu ook weer zaadjes te pulken,maar of ie echt wat binnen krijgt is me een raadsel

Hier op de site heb ik ook wel weer gelezen dat je van eivoer geen kropverzuring krijgt

Ik laat hem vandaag wel even door een dierenarts bekijken,bel wel van te voren of ie verstand van vogels heeft

Riny

6 september 2006, 09:51:39 #6 Last Edit: 6 september 2006, 10:00:24 by Riny
               
Op bovenstaande foto zie je een verdikking onder het hoofdje ,dat is de krop van het valkje.

Hoy Joyce
Het kropje zit vlak onder de snavel.
Ik zal je uitleggen hoe je een kropje leeg moet masseren.
Je begint met heel voorzichtig over het kropje te wrijven ,van beneden naar boven naar het snaveltje toe.
Langzaamaan en steeds steviger, dit is voor het valkje niet leuk,maar het is dan de enige remedie.
Als je een tijdje bezig bent komt de inhoud van het kropje uit de snavel, dit ruikt heel erg zuur en vies.
Je gaat door tot het hele kropje leeg is.
Geef vooral als je dit gedaan hebt vandaag geen eten, maar alleenwater met druivesuiker.
Het is heel belangrijk dat je valkje zijn krop, eerst helemaal tot rust komt.
Als je dit niet aandurft om het zelf te doen dan raadt ik je aan om zo snel mogelij knaar een DA te gaan.
Met kropverzuring valt niet te spotten, daar overlijden veel valkjes aan.
Ik wil je niet bang maken met deze woorden, alleen wil ik je de ernst van de situatie doen in zien.
Groetjes en veel succes Riny :D

Joyce28

Ik heb er weer 1 gebeld om een afspraak te maken,die ook parkietachtigen behandeld,en die zei weer dat ze bij kropverzuring ze braakneigingen hebben.Dat heeft Meeko niet.
Ook drinkt en pelt hij zaadjes,poetst zich,en hij vond het dan niet nodig dat ik langs kwam

Ik zal er meerdere opbellen

Riny

Hoy Joyce
Ik heb vaker valkjes gehad met kropverzuring, en die hadden geen braakneigingen.
Het kan het verschil maken dat ze bij mij jonger waren.
Maar waarom meerdere artsen bellen vraag ik me af?
Dr Feld is zeer ervaren, en weet wat hij zegt.
Ik zou zijn advies opvolgen voor het te laat is.
Hij heeft mij al vaak heel erg goed en deskundig geholpen.
Groetjes Riny :-\

Joyce28

Hoi Riny,

Ik had Dhr Feld zelf niet hoor,een ass.
Ik dacht even hier en daar rond bellen,jammer ook dat er uiteenlopende antwoorden zijn van die dierenartsen :-\

Ik heb al gemasseerd,maar het is zo'n mega klein bobbeltje dat ik denk ik dat het strottehoofd niet ofzo?En als hij zijn koppie helemaal strekt is het bultje weg
Die krop van die kleintjes ken ik wel,dat heb ik hier geen 1 keer gezien bij Meeko

Maar ik denk dat ik hem een druppel lijnzaadolie geef,zoals ik hier ergens gelezen heb,om de krop snel en soepel te ledigen
En dan ga ik vanmiddag naar de da,voor een antibiotica kuur ofzo??



bobbie

Hoi Joyce,

Even voor de goede orde:

óf je volgt het advies van Riny en Feld op
óf je gaat vandaag nog naar een dieren/vogelarts.

het bovenstaande in het belang van je valkje.

Volgens mij ben jij het strottehoofd aan het beschrijven.
Ik denk dat het slimmer is dat je even naar een vogelarts gaat. Als je geen adviezen opvolgt is straks je kleintje dood en dat wil je ook niet.

Heel veel succes, Nel :)

Joyce28

Ja,het is het strottehoofd,heb ff gevoeld bij de anderen

Krop kan ik niet ontdekken,of er zit niks in,daarom ga ik vanmiddag ook naar de da zoals ik al vermeld had Nel en hij is 7 wkn ;)
De zurigheid moet toch ergens vandaan komen

bobbie

Succes meis.

We hopen te horen hoe het is afgelopen.

Doei, Nel ;)

Joyce28

6 september 2006, 15:53:23 #13 Last Edit: 6 september 2006, 16:11:32 by -Joyce-
Ik moest tot 15.00uur wachten voordat degene die over vogels gaat mij te woord kon staan.Ik zei dat ik een afspraak wilde maken om langs te komen,even mijn verhaal verteld,dat ik eergisteren een paar keer eivoer via een lepeltje had gegeven,en gisteren een paar keer en ze vroeg of hij ook overgaf,hoe de ontlasting was of het bleef plakken(geen vieze kont),of hij tierig was,genoeg at en dronk,en moest alles beamen met ja

Er is niks aan hem te merken,oorbellen trekken en als hij op mijn vinger zit strekt ie zich helemaal uit naar mijn trouwring
Slaapt op 1 poot,koppie tussen de veren.
Dus ze vond het geven van een AB kuurtje niet noodzakelijk.Zodra ik verandering zag in gedrag eten drinken etc,dan moest ik opbellen,en kon ik langskomen
Nu moest ik 1x per dag eivoer aanbiedden (heb ik net gedaan,en dat smaakte hem)en verder goed in de gaten houden,en blijven wegen.Hij zit echt tegen de 100 gram aan

Op dit moment zit ie te knarsetanden op zijn schommeltje

Ik hou hem heel goed in de gaten,want kwijt wil ik hem de eerste 20 jaar zeker niet,en wat mij betreft mag dit weg bij spoed
Voor verdere vorderingen zal ik het bij verhalen bijhouden :)

bobbie

Hoi Joyce,

Hardstikke fijn voor je. Ik ben blij dat je contact het gehad met een vogelarts, dan geeft je toch wat zekerheid.

Ga maar lekker van hem genieten en alles opschrijven bij VERHALEN, dan kunnen wij mee genieten. ;)

groetejs, Nel :)